Jak zwolnić pracownika?

Jak zwolnić pracownika?

Zwolnienie pracownika to bardzo trudne zadanie, z którym każdy szef musi się kiedyś zmierzyć. Pamiętaj, że to, jak firma rozstaje się z pracownikami, świadczy o tym, jak ich traktuje. Przeczytaj, jak zakomunikować decyzję o zwolnieniu. Sprawdź, jakich zachowań należy się wystrzegać. Poznaj także, jak powinno wyglądać szefowskie targowanie podczas zwolnienia.

Jak komunikować decyzję o zwolnieniu?

Nie owijaj w bawełnę – nazwij prawdziwy cel spotkania. Zaczynanie tego typu rozmowy od razu od ocen lub też wchodzenie w rolę rodzica poprzez zaczynanie od słów: „Czy pan wie, po co się spotkaliśmy” nie jest najlepszym rozwiązaniem.

Zacznij od zakomunikowania swojej decyzji „Podjąłem decyzję, że pana zwalniam” potem przejdź do argumentacji. Weź odpowiedzialność za swoją decyzję. Zachęcisz tym pracownika do przyjęcia odpowiedzialnej postawy. Rozmowa o formie i warunkach rozstania będzie łatwiejsza.

Uzasadnienie zwolnienia powinno być krótkie. Postaraj się o to, aby odnosiło się ono do twoich prawdziwych interesów.

Nie daj się wciągnąć w dyskusję o słuszności twojej decyzji. Nie zapominaj, że zwalniany pracownik ma prawo być zdenerwowany i rozżalony. Często wyraża emocje w sposób dosadny czy nawet gwałtowny. Ty jako szef musisz zachować zimną krew.

Wszelka polemika w takiej sytuacji uruchomi negatywne emocje i doprowadzi do przykrych słów – uniemożliwi to porozumienie. Twoje zadanie to szybko i konsekwentnie uświadomić pracownikowi, że podjęta decyzja jest ostateczna. Zamiast dyskusji użyj schematu zdartej płyty – nawiązuj do wypowiedzi pracownika i podtrzymuj swoją decyzję. Przeczytaj więcej o metodzie zdartej płyty. Dowiedz się, jak szef powinien przekazywać trudne informacje.

Szefowskie targowanie w sytuacji zwolnienia

Zadaj pytanie uwzględniające potrzeby pracownika przy odejściu. Jeżeli będzie on chciał dokończyć kurs lub dostać go w ramach odejścia, zgódź się, ale pamiętaj o trzech podstawowych regułach:

  1. Ustępuj z trudem – zawsze podkreślaj własne wysiłki i koszty.
  2. Szanuj pracownika i jego potrzeby.
  3. Za ustępstwo zażądaj zaspokojenia swojej ważnej potrzeby.

Dla wszelkich negocjacji targowanie się jest naturalne. Podczas targowania musisz mieć pewność, że będzie to rzetelna wymiana. Zgadzaj się tylko na te propozycje, które są dla ciebie wykonalne oraz opłacalne.

Trudna rozmowa powinna zakończyć się docenianiem pozytywów. Jeżeli rozmowa przebiegła bezproblemowo, podziękuj pracownikowi, że dał ci szansę na sensowne porozumienie w tej sytuacji.

Czego unikać podczas zwalniania pracownika?

Pamiętaj, że nie można zwolnić pracownika w sposób uwłaczający ich godności. Trzeba dbać także o ich interesy. Pamiętaj, że człowiek, którego zwalniasz, pracował dla ciebie, poświęcał swój czas i energię. Zwolnienie przy pomocy maila jest karygodne. Szybkie procedury czy fałszywe zarzuty także nie są właściwą drogą do zwolnienia.

W większości przypadków masz szansę dogadać się z podwładnym i nie naruszać jego godności. Zwolnienie powinno zostać poprzedzone procesem naprawczym. Postaraj się respektować trzy reguły:

  • unikaj ocen oraz pouczeń;
  • nie naruszaj godności pracownika;
  • pracownik powinien usłyszeć prawdziwe powody decyzji o zwolnieniu – pamiętaj, że szczerość jest najważniejsza. Należy dbać o dobro swoje i innych – nawet w trudnych sytuacjach. Rozstanie w zgodzie jest bardzo cenne. 

Podziel się