Filozofia Kaizen. Czym jest i jak wprowadzić ją w firmie?

Filozofia Kaizen. Czym jest i jak wprowadzić ją w firmie?

Kaizen to japońska filozofia ciągłego doskonalenia. Wykorzystana w biznesie odnosi się do ciągłej i niekończącej się poprawy funkcjonujących procesów. Polega ona na zaangażowaniu wszystkich pracowników firmy, niezależnie od szczebla, w stałe poszukiwanie pomysłów udoskonalenia wszystkich obszarów organizacji. Poznaj zasady kaizen i dowiedz się, jak wprowadzić je w swojej firmie.

Czym jest Kaizen?

Kaizen to wywodząca się z Japonii filozofia ciągłego doskonalenia. W biznesie odnosi się ona do ciągłej i niekończącej się poprawy funkcjonujących procesów. Polega na zaangażowaniu wszystkich pracowników firmy, niezależnie od szczebla, w stałe poszukiwanie pomysłów udoskonalenia wszystkich obszarów organizacji.

W Kaizen zaangażowani są pracownicy na wszystkich szczeblach organizacji. Aby wdrożenie tego systemu było skuteczne, Kaizen powinna stać się czymś, co będą chcieli wykonywać, ponieważ wiedzą, że przyniesie to korzyść dla nich i dla firmy. Taka postawa ma na celu eliminację bieżących problemów, zapobieganie ich wystąpieniu w przyszłości i powstawanie innowacyjnych rozwiązań.

Kaizen w kulturze japońskiej to koncepcja obecna w wielu aspektach życia. W naszym artykule skupimy się jednak na tym, jak możesz wykorzystać ją w biznesie.

Rodzaje Kaizen

Wyróżnia się dwa rodzaje Kaizen:

  • Kaizen przepływu – ten system ukierunkowany jest na przepływ materiałów i informacji i często identyfikuje się go z reorganizacją całego obszaru produkcyjnego, a nawet firmy. Ma na celu poprawę poszczególnych stanowisk roboczych i sposobu, w jaki pracownicy wykonują swoją pracę.
  • Kaizen procesu – jest zazwyczaj używany do skupienia pracowników na drobnych ulepszeniach. W tym modelu pracownicy poszukują drobnych pomysłów, które mogą zostać wdrożone w jak najszybszym czasie. Kaizen procesu to przeciwieństwo tradycyjnych modeli poprawy pracy, w których zazwyczaj okres między rozwojem koncepcji, a realizacją projektu jest dość długi.

Jak wprowadzić Kaizen w swojej firmie?

Pierwszą rzeczą, którą musisz zrobić, jeśli chcesz wprowadzić system Kaizen w swojej firmie, to zidentyfikowanie obszaru lub procesu, który chcesz doprowadzić do szybkiej poprawy. Może to być obszar, który ma duży wpływ na rynek, którego skuteczność nie spełnia oczekiwań klientów itd. 

Po wybraniu danego obszaru należy zaplanować schemat działania, a także wybrać zespół ludzi, którzy będą w stanie w szybki sposób rozwiązać znalezione problemu i zebrać środki potrzebne do wykonania planu. Zespół ludzi, który będzie realizował system Kaizen, powinien skupić się przede wszystkim na zrozumieniu badanego problemu i stanu procesu. Każdy członek powinien mieć również przypisaną konkretną rolę do wykonania. Plan należy zrealizować w jak najkrótszym terminie.

Kolejnym etapem wprowadzania Kaizen jest sprawdzenie wyników wdrożenia planu. Wówczas powinno się dokonać pomiarów i utworzyć mapę działającego procesu po realizacji Kaizen. Ważnym elementem tego etapu są również opinie pracowników, którzy są zaangażowani w wykonywanie procesu. Ten etap powinien trwać od 30 do 90 dni.

Jeśli plan wdrożony jest z sukcesem, należy przyjąć kaizen jako obowiązujący system w firmie. Jeśli masz jeszcze jakieś wątpliwości, możesz skorzystać z pomocy doradcy gospodarczego.

Podziel się