Lato w biurze – jakie warunki powinien zapewnić pracodawca?

Lato w biurze – jakie warunki powinien zapewnić pracodawca?

Przepisy nakładają na pracodawcę obowiązek zapewnienia ochrony zdrowia i życia pracowników dzięki zagwarantowaniu im odpowiednich warunków pozwalających na bezpieczną pracę. Szczególnej uwagi powinny podlegać miesiące letnie, gdy kraj zalewa fala upałów. Jeśli żar leje się z nieba, zdecydowanie trudniej pracować, więc właściciel firmy powinien zwłaszcza wtedy zadbać o komfort swoich pracowników. Dowiedz się, do czego zobowiązany jest pracodawca w czasie upałów.

Dostęp do zimnych napojów

Do podstawowych obowiązków pracodawcy podczas intensywnych upałów należy przede wszystkim dostarczenie każdemu z pracowników zimnych napojów. Napoje muszą być dostępne przez cały dzień. Taki obowiązek dotyczy sytuacji, gdy w biurze temperatura przekroczy 28 stopni C. Warto dodać, że jeśli prace wykonywane są na otwartej przestrzeni, wówczas już przekroczenie temperatury 25 stopni C zobowiązuje pracodawcę do zapewnienia całej kadrze zimnej wody, soków lub innych płynów.    

Ochłodzenie pomieszczenia

Niestety, zgodnie z przepisami oprócz wyżej wymienionego obowiązku pracodawca nie jest zobowiązany do zapewnienia innych warunków związanych z łagodzeniem wysokich temperatur. Jak wskazują radcy prawni, pracodawca może jednak postarać się wprowadzić różne rozwiązania, by ochłodzić pomieszczenie.   

Najlepszym i najpopularniejszym sposobem na upały jest zamontowanie klimatyzacji. Zdecydowanie pozwala ona pracować w normalnych warunkach. Z drugiej strony klimatyzacja nie służy wszystkim. Niektóre osoby źle reagują na klimatyzację i częściej się przeziębiają. Zbyt mocna klima może wysuszać skórę i spojówki. Bardzo ważne jest regularne sprawdzanie i odgrzybianie klimatyzacji przez pracodawcę, co jest szczególnie istotne dla osób zmagających się alergią.

Innym sposobem na ochłodzenie pomieszczenia jest wykorzystanie przenośnych klimatyzatorów lub wentylatorów. Proste wentylatory są tanie, a mogą przynieść sporą ulgę w upalny dzień. Warto pamiętać, że pracownik nie ma prawa wymagać, by w miejscu pracy została zamontowana klimatyzacja lub nawet zostały założone rolety. To zależy już jedynie od decyzji właściciela firmy.


Wykonaj darmowy audyt strony i popraw jej widoczność w wyszukiwarce. Wykonaj teraz>>


Ochrona przed światłem

Promienie słoneczne docierające do wnętrza biura nie tylko podnoszą temperaturę w pomieszczeniu, co obniża komfort, ale także mogą jeszcze w inny sposób przeszkadzać w pracy. Nie ma nic bardziej irytującego niż odbijające się światło w monitorze komputera lub świecenie słońca prosto w oczy. Odpowiednie natężenie światła jest ważne nie tylko tam, gdzie pracownicy wykonują swoją pracę przy biurku, ale także w salach konferencyjnych, w których często korzysta się z projektora podczas spotkań biznesowych.

W celu ochrony sprawdzą się żaluzje i rolety montowane w oknach pomieszczenia. Ważne, by były wykonane z solidnych materiałów nieprzepuszczających światła. Jeszcze lepsze efekty przyniosą nowoczesne markizy montowane na zewnątrz budynku, które nie tylko zaciemnią pomieszczenie, ale także nie dopuszczą do przegrzewania.

Nie tylko ochrona pracowników

Warto pamiętać, że powyższe metody obniżające temperaturę w pomieszczeniu zapewniają komfort nie tylko pracownikom. Wysokie temperatury nie wpływają korzystnie na sprzęt, który z powodu upału przegrzewa się, co może zdecydowanie zwolnić pracę lub nawet doprowadzić do awarii. A więc może spaść zarówno szybkość i wydajność pracy, jak i dojść do utraty cennych danych. Pracodawca powinien mieć to na uwadze i zadbać o optymalną temperaturę w miejscu pracy przez cały rok. 

Podziel się