Na czym polega nieuczciwa konkurencja? Jak z nią walczyć?

Na czym polega nieuczciwa konkurencja? Jak z nią walczyć?

Pojawianie się coraz większej liczby przedsiębiorstw funkcjonujących na rynku jest powodem wzrostu konkurencji, także tej niezgodnej z prawem i etyką. Zgodnie z prawem nieuczciwa konkurencja to postępowanie, które zagraża lub narusza dobro innego przedsiębiorcy lub konsumenta. Przeczytaj nasz artykuł i poznaj przykłady nieuczciwej konkurencji. Dowiedz się, jakie są konsekwencje takiego działania i co możesz zrobić, by uchronić przed nim swoją firmę.

Pozycjonowanie stron Pozycjonowanie stron

Czym jest nieuczciwa konkurencja?

Prawo definiuje nieuczciwą konkurencję jako działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, które zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta. Przykłady nieuczciwej konkurencji to między innymi:

  • wprowadzające w błąd oznaczenie przedsiębiorstwa - np. podszywanie się pod nazwę innego sklepu, używanie loga podobnego do loga innego sprzedawcy, używanie skrótu innego przedsiębiorstwa,

  • fałszywe oznaczenie pochodzenia geograficznego towarów lub usług - np. oznaczenie produktu zapisem "Made in Poland", podczas gdy na tym samym produkcie widnieje zapis "Made in PRC",

  • wprowadzające w błąd oznaczenie towarów lub usług - np. sprzedaż produktów podrobionych,

  • naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa - ujawnienie informacji technicznych, technologicznych, informacyjnych i organizacyjnych przedsiębiorstwa niepodanych do wiadomości publicznej, co do których przedsiębiorca podjął działania w kierunku zachowania ich poufności,

  • nakłanianie do rozwiązania lub niewykonania umowy - np. oferowanie klientom profitów w zamian za zerwanie lub rozwiązanie umowy i przejście do konkurencji,

  • naśladownictwo produktów - wykonywanie takich samych produktów, co konkurencja (przyjmuje się, że naśladownictwo jest dopuszczalne jedynie w sytuacji, gdy jest to niezbędne do zapewnienia funkcjonalności lub użyteczności produktu),

  • utrudnianie dostępu do rynku - np. sprzedaż produktów po cenach dumpingowych, pobieranie innych niż marża handlowa opłat za sprzedaż towaru,

  • nieuczciwa reklama - np. stosowanie reklamy zawierającej nieprawdziwe informacje, reklamy ukrywającej ważne informacje, reklamy odwołującej się do lęków konsumenta itd.

  • organizowanie systemu sprzedaży lawinowej - proponowanie klientom nabycia towaru lub usługi poprzez składanie im obietnicy otrzymania korzyści materialnych w zamian za nakłonienie innych osób do dokonania tej samej transakcji.

Jakie są konsekwencje nieuczciwej konkurencji?

Osoba dopuszczająca się nieuczciwej konkurencji może odpowiadać w zakresie odpowiedzialności cywilnoprawnej lub odpowiedzialności karnej. Sprawy związane ze stosowaniem powyższych czynów rozpatruje sąd ochrony konkurencji i konsumentów. Jeśli w wyniku stosowania nieuczciwej konkurencji został naruszony interes przedsiębiorcy, może on żądać:

  • zaniechania niedozwolonych działań,

  • usunięcia ich skutków,

  • złożenia jednokrotnego lub wielokrotnego oświadczenia o odpowiedniej treści,

  • naprawy wyrządzonej szkody,

  • wydania uzyskanych korzyści,

  • zasądzenia odpowiedniej sumy pieniężnej na określony cel społeczny związany z ochroną dziedzictwa narodowego lub wspieraniem kultury polskiej.

Na wniosek uprawnionych sąd może również orzec zniszczenie lub zaliczenie na poczet odszkodowania wyrobów, opakowań, materiałów i innych przedmiotów, które są bezpośrednio związane z czynem nieuczciwej konkurencji. Roszczenia z tytułu nieuczciwej konkurencji ulegają przedawnieniu z upływem 3 lat.

Wykonaj darmowy audyt strony i popraw jej widoczność w wyszukiwarce. Wykonaj teraz>>

Jak chronić firmę przed nieuczciwą konkurencją?

Aby uchronić firmę przed nieuczciwą konkurencją, przede wszystkim warto znać prawo. Wówczas, w przypadku zauważenia zabronionych prawnie działań, będziemy mogli podjąć odpowiednie kroki w celu ich usunięcia. Unikniemy również nieświadomego stosowania czynów nieuczciwej konkurencji, za które przecież również grożą nam konsekwencje prawne. Jeżeli czyny nieuczciwej konkurencji dotknęły naszą firmę, nie powinniśmy zwlekać z podjęciem odpowiednich kroków. Samodzielne dowodzenie prawnie niedopuszczalnych zachowań ze strony rywala jest jednak trudne. Z pomocą warto zgłosić się do doradcy prawnego, a w bardzo trudnych przypadkach - również do detektywa, który przeprowadzi wywiad gospodarczy i środowiskowy a także ustali nieuczciwe powiązania biznesowe. W jaki sposób rozpoznać, czy mamy do czynienia z nieuczciwą konkurencją? O stosowaniu takich działań mogą świadczyć pewne symptomy, takie jak: nagły i nieuzasadniony spadek pozycji firmy na rynku, utrzymujące się przez długi czas trudności ze znalezieniem nowych klientów czy nagłe i nieuzasadnione zrywanie współpracy przez obecnych kontrahentów. Źródło: Ustawa z dn. 13 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (tekst jednolity: Dz.U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1503).

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas
cookie icon

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.

×