3 cechy dobrej domeny dla firmy
- 14-12-2021
- Reklama i marketing
Domena to unikalny adres Twojej strony WWW lub sklepu internetowego. Każda domena składa się nazwy oraz rozszerzenia. Jej wybór nie może być przypadkowy. Nazwa może być tożsama z nazwą firmy, ale także tylko nawiązywać do Twojego biznesu lub ogólnie kojarzyć się z branżą. Podobnie warto pochylić się nad wyborem samej końcówki, czyli rozszerzenia. Jaka powinna być idealna domena dla firm? Przedstawiamy trzy cechy.
Przemyślana
Zazwyczaj na nazwę domeny wybiera po prostu nazwę firmy. To dobre rozwiązanie, ponieważ zbieżność nazwy firmy i domeny dla strony WWW ułatwia promocję i budowanie solidnej marki w sieci.
Jeśli jednak Twój biznes nie ma jeszcze ugruntowanej pozycji na rynku, a nazwa Twojej firmy jest trudna do zapamiętania, możesz w nazwie domeny użyć fraz, które odnoszą się do konkretnej branży i lokalizacji lub kojarzą się z Twoją działalnością, np. „dobrydentysta”; „makijaż-[nazwa miejscowości]”. Dzięki temu łatwiej dotrzesz do lokalnych klientów, którzy szukają usług jak najbliżej.
Gdy zdecydujesz się na użycie branżowej frazy, pamiętaj jednak, że nie warto upychać wielu słów kluczowych w nazwie domeny, ponieważ tzw. Exact Match Domain ma znikome znaczenie dla wyszukiwarki. Takie działanie oczywiście jest dozwolone, jednak powinno być przemyślane i spójne z obraną strategią.
Jaka więc powinna być nazwa domeny?
- tożsama z nazwą firmy lub nawiązująca do działalności,
- łatwa do zapamiętania – zrezygnuj z trudnych haseł,
- krótka – nie przesadzaj z długością, standard to 5-25 znaków,
- wyróżniająca się – koniecznie sprawdź, czy wybrana nazwa domeny nie przypomina nazwy konkurencji,
- zgodna z zasadami ortografii.
Zastanawiasz się, czy warto stosować dodatkowe znaki (np. „salon-fryzjerski”) lub cyfry (np. „dentysta24”)? Popularne frazy są już zwykle zajęte, dlatego często trudno uniknąć użycia dodatkowych znaków. Trzeba to jednak zrobić z głową i mieć na uwadze, że w przypadku adresów z myślnikiem czy cyfrą, istnieje ryzyko pomyłki. Taka nazwa jest trudniejsza do zapamiętania, a użytkownik, który szuka Twojej firmy, może mylnie wpisać nazwę i trafić do konkurencji.
Zbudujemy Ci stronę, która sprzedaje. Sprawdź jak>>
Z odpowiednim rozszerzeniem
Jeśli masz już wybraną nazwę, pora na dopasowanie rozszerzenia. To równie ważna sprawa i warto ją przemyśleć. Zwykle w sieci trafisz na takie rozszerzenia jak:
- .com, .net - pasują do firm działających globalnie,
- .pl, .uk - wskazują na kraj działalności,
- .poznan.pl - wskazują na region działalności,
- .gov.pl, .org, .edu.pl, .biz, .info - wykorzystywane przez kolejno: strony rządowe, organizacje non-profit, strony związane z edukacją, biznesem, przekazem informacji.
Jeśli prowadzisz biznes na terenie kraju, wybierz najbardziej intuicyjną końcówkę, którą wpisują użytkownicy, czyli „.pl”. To najpopularniejsze rozszerzenie, które wzbudza zaufanie. Jeśli prowadzisz lub zamierzasz rozszerzyć swoją działalność poza granicami, wybierz końcówkę „.com”, lub „.eu”.
Czy rejestracja końcówki „.pl” i „,com” wystarczy? Nie, koniecznie zarejestruj także inne rozszerzenia, np. „.net”. Dzięki temu minimalizujesz ryzyko utraty klienta, który wraz z Twoją nazwą wpisze inne rozszerzenie niż popularne „.pl”. Poza tym w ten sposób zabezpieczysz się przed cybersquattingiem, czyli działaniem polegającym na rejestrowaniu domeny internetowej identycznej z nazwą danej firmy, a następnie działaniu na jej szkodę, np. poprzez odsprzedawanie domeny po zawyżonej cenie.
Bezpieczna
Jeśli chcesz wzbudzić zaufanie w oczach klientów, koniecznie zadbaj o certyfikat SSL. Certyfikat SSL zapewnia poufność danych przesyłanych między przeglądarką a stroną internetową. Nie tylko zrobisz pierwsze dobre wrażenie na użytkownikach, którzy po wyświetleniu witryny zobaczą symbol kłódki przy nazwie domeny, ale także wzmocnisz pozycję strony WWW w wyszukiwarce.
Pamiętaj także, że o domenę cały czas trzeba dbać. Nie wystarczy jednorazowa rejestracja. Domena nigdy nie staje się Twoją własnością, natomiast możesz zapewnić ją sobie na wyłączność poprzez regularne jej przedłużanie – zwykle na kolejny rok, a nawet okres do 5 lat. Pamiętanie o cyklicznym przedłużaniu umowy to podstawa w dbaniu o domenę – w przeciwnym razie możesz stracić dostęp do własnej witryny. Jeśli chcesz mieć z głowy taki obowiązek, skorzystaj z oferty 5starWeb, które gwarantuje utrzymanie ciągłości.
Co możesz jeszcze zrobić, by zabezpieczyć domenę? Wskazanym krokiem może być rejestracja nazwy jako znaku towarowego. Dzięki temu pozyskasz prawo do jej użytkowania na określonym terenie przez 10 lat, również z możliwością przedłużenia. W celu rejestracji należy zwrócić się do Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej.