Szybka reakcja to podstawa, czyli czym jest Real Time Marketing?
- 14-06-2024
- Reklama i marketing
Czy wiesz, że człowiek jest w stanie zauważyć aż 153 komunikaty reklamowe jednego dnia? Dla każdego reklamodawcy celem jest znalezienie się wśród tej liczby i jednocześnie wyróżnienie na tle konkurencji. Jednym z wyjątkowo skutecznych sposób przykucia uwagi odbiorcy w Social Mediach staje się w ostatnim czasie Real Time Marketing. Sprawdź, czym jest RTM. Poznaj najważniejsze elementy tej formy kampanii promocyjnej oraz zainspiruj się najciekawszymi realizacjami.
Czym jest Real Time Marketing?
W zależności od okoliczności bieżące i aktualne wydarzenia mogą być przyczynkiem do wizerunkowego kryzysu lub kluczowym elementem skutecznej promocji firmy. Regularny monitoring Internetu, śledzenie trendów, różnorodne rodzaje komunikatów wysyłanych za pośrednictwem strony WWW czy mediów społecznościowych oraz analiza reakcji odbiorców – wszystko to stanowi fundament Real Time Marketingu.
RTM nazywany jest marketingiem chwili, ponieważ działania marketingowe podejmowane są w tym przypadku w czasie rzeczywistym. Najczęściej komunikaty marek stanowią odpowiedź na popularne w danym momencie wydarzenia o charakterze kulturalnym, sportowym, politycznym czy społecznym. Założenie Real Time Marketingu opiera się na nawiązaniu do bieżących sytuacji w ciągu kilku minut od ich pojawienia. Trafna reakcja i szybki refleks marketera stanowią klucz do sukcesu. Celem jest interakcja z odbiorcami, pozyskiwanie nowych klientów i zwiększenie zasięgów.
Do kluczowych komponentów Real Time Marketingu należą:
Wyzwalacz (trigger): informacja, która stanowi nośnik przekazu marketingowego;
Odbiorcy komunikatu: grupa docelowa, do której potrzeb i oczekiwań należy dopasować charakter komunikacji;
Metoda: sposób komunikacji przygotowanej kampanii np. e-mail, media społecznościowe, firmowy blog oraz wykorzystane materiały m.in. grafiki, video, #hasztagi itp.
Cel: zadania, które ma zrealizować RTM np. zwiększenie widoczności czy wzrost zaangażowania odbiorców.
Zbudujemy Ci stronę, która sprzedaje. Sprawdź jak >>
RTM w mediach społecznościowych – najlepsze przykłady
Choć pojęcie marketingu w czasie rzeczywistym znane było już od dawna, to dopiero media społecznościowe nadały takim działaniom nowego zastosowania i znaczenia. X (dawniej Twitter), Instagram czy Facebook pozwalają markom momentalnie docierać do milionów użytkowników z aktualnym komunikatem promocyjnym. Im szybszy czas reakcji na bieżące wydarzenie i im lepszy komentarz do sytuacji, tym większa szansa na błyskawiczne rozprzestrzenienie się postu czy relacji. Świetnie obrazują to światowe przykłady wykorzystania RTM w praktyce.
Oreo – Super Bowl
Jeden z najpopularniejszych przykładów zastosowania Real Time Marketingu w Social Mediach sięga aż 2013 roku. Wtedy to podczas finału Super Bowl (który według różnych szacunków mogło oglądać nawet 108 mln ludzi!) doszło do awarii elektryczności na stadionie w Nowym Orleanie.
Niespodziewaną ciemność postanowili wykorzystać marketingowcy marki Oreo, którzy umieścili na Twitterze (X) wpis o tym, że ich ciasteczka można jeść również po ciemku. W efekcie post okazał się ogromnym sukcesem – tweet został udostępniony w ciągu pierwszej godziny prawie 10 000 razy. Często uważa się tę kreację za przełomowy moment dla RTM w strategiach komunikacyjnych firm.
IKEA – Ślub Księcia Harry’ego (Royal Wedding)
Oddziaływanie na emocje odbiorcy, pomysłowe akcje i doskonały Real Time Marketing – z tym od dłuższego czasu kojarzy się nam działalność szwedzkiej firmy w mediach społecznościowych. IKEA słynie z wielu inspirujących kampanii opartych na promocji w czasie rzeczywistym.
Posty i grafiki tej marki zyskują popularność w Social Mediach, ponieważ potrafią trafnie i zabawnie skomentować aktualne wydarzenia. Tak jak w przypadku ślubu księcia Harry’ego z Meghan Markle. W ten sposób firma zareklamowała swój produkt o nazwie „Harry”. Żart z relacjonowanego niemal na całym świecie wydarzenia przyniósł marce ogromne zasięgi.
Przykład Real Time Marketingu w mediach społecznościowych marki IKEA
Snickers – Suarez gryzący przeciwnika
RTM marki Snickers to jeden z najbardziej znanych tego typu komunikatów na świecie. Ponadto idealnie pokazuje, z czego można i należy czerpać inspiracje. Post marki nawiązuje bowiem do wydarzeń z meczu Urugwaj-Włochy podczas Mistrzostw Świata w 2014 roku. To właśnie wtedy jeden z zawodników, a konkretnie Luis Suarez ugryzł przeciwnika na boisku.
Marketingowcy postanowili wykorzystać kontrowersyjne wydarzenie do promocji swojego popularnego batona. Cały wpis oddaje przekaz stałego hasła produktu – „głodny nie jesteś sobą”. W tym przypadku jeszcze większy zasięg osiągnięto poprzez oznaczenie konta zawodnika w poście firmy.
Dobry RTM, czyli jaki?
Choć Real Time Marketing jest marketingiem w czasie rzeczywistym, to wszelkie działania zaplanowane w ramach tej formy komunikacji powinny posiadać dopracowaną strategię i konkretny cel. Newsjacking powinien również nawiązywać do wartości reprezentowanych przez daną firmę. Aby wzbudzić zainteresowanie i zdobyć duże zasięgi, należy przestrzegać kilku zasad. Jak prowadzić więc kampanię RTM w social mediach? Podstawę marketingu chwili w mediach społecznościowych stanowi:
Szybkość
Czas reakcji na wydarzenie i refleks marketera to często najważniejsze elementy przekazu marketingowego w czasie rzeczywistym. Im szybciej opublikujemy post, tym większa jest jego efektywność reklamowa. Tylko odważne działania pozwolą wyprzedzić konkurencję i uzyskać profity.
Przemyślany content
Marketing internetowy jest zbudowany na dobrej i jakościowej treści. W przypadku RTM liczy się poza wykorzystanymi materiałami również chwytliwe, krótkie i zrozumiałe hasło. Błyskotliwy wpis powinien nawiązywać zarówno do wydarzenia, jak i marki oraz prowadzonej przez nią komunikacji. Musi być również dopasowany do kanału publikacji, branży i sposobu komunikowania odbiorców.
Odpowiednie narzędzia
Jeśli chcesz wprowadzić Real Time Marketing do swojej strategii komunikacyjnej, to musisz postawić na monitoring Internetu. Dzięki odpowiednim narzędziom poznasz najnowsze trendy oraz dowiesz się, co mówi się o samej marce. Topowe tematy można śledzić na przykład za pośrednictwem Google Trends. Wszystkie wspomniane działania pozwolą zarówno odnaleźć punkty zapalne czy wyłapać okazje, jak i dopasować kreację do oczekiwań odbiorców.
Planowanie
Choć RTM jest zazwyczaj reakcją na nietypowe wydarzenia, to nawet tę formę komunikacji można odpowiednio przygotować. Warto na przykład niektóre wydarzenia sportowe czy kulturalne przewidzieć i dopasować do nich formę przekazów. Świetną opcją jest stworzenie kalendarza z najważniejszymi wydarzeniami medialnymi z choćby kilkutygodniowym wyprzedzeniem.
Dobry RTM cechuje:
Wielokanałowość i wieloetapowość
Sama kampania marketingu chwili to nie wszystko, kluczowe są również późniejsze opinie, komentarze czy wypowiedzi. Dzięki temu możesz na bieżąco obserwować zachowania i nastroje odbiorców. Angażuj się w dyskusje z użytkownikami. To bowiem do potrzeb i pragnień konsumentów odwołujesz się w prowadzonej komunikacji. Według statystyk dla 84% badanych marek polepszenie relacji klienta z firmą jest kluczową zaletą RTM.
Wirusowość
Budowanie zasięgu to jedno z najważniejszych zadań Real Time Marketingu. Wykorzystanie popularności danego zjawiska może przynieść świetne efekty promocyjne przy niewielkich kosztach. Aby wpis stał się viralem, to musi zaangażować odbiorców swoją treścią. Większą popularność zdobędziesz np. poprzez odpowiednie hasztagi.
Kreatywność
Przekaz ma intrygować, ale nie może być zbyt skomplikowany. Postaw na proste i oryginalne komunikaty w swojej strategii Real Time Marketingu. Pamiętaj przy tym również o dopasowaniu postów w ramach newsjackingu do ogólnej komunikacji firmy. Poszukując unikalnej treści, powinniśmy stawiać tylko na odpowiednie wydarzenia. Skup się na umiejętnym identyfikowaniu potencjału marketingowego popularnych aktualnie trendów. Aby uzyskać pozytywny feedback, musisz odwoływać się do emocji odbiorców komunikatów.
Zastanawiasz się, dlaczego warto postawić na RTM? Marketing czasu rzeczywistego może przynieść Twojej firmie wiele korzyści. Pomaga w budowaniu zasięgu, poprawie konwersji czy promocji produktu w e-commerce. Komunikaty można szybko zrealizować, nie ponosząc przy tym dużych kosztów. Na dłuższą metę taka forma komunikacji może zbudować pozytywny wizerunek marki.
Jeśli nadal nie korzystasz z potencjału mediów społecznościowych w działalności sieciowej, to poznaj 5 kluczowych korzyści z prowadzenia firmowego profilu na Facebooku.
Źródła: Raport Econsultancy, Traffic Trends