Czy ulotki są skuteczne?

Czy ulotki są skuteczne?

Choć reklama internetowa rozwija się w błyskawicznym tempie, na ulicach wciąż widać setki „ulotkarzy”, a skrzynki pocztowe pełne są drukowanych reklam. Czy to sygnał, że ulotki są wciąż skutecznym nośnikiem reklamowym?

Jakie są formy kolportażu ulotek?

Kolportaż ulotek przybiera coraz bardziej wyrafinowane formy. Zazwyczaj ulotki reklamowe są wkładane za wycieraczkę samochodu lub wrzucane do skrzynki pocztowej. Najbardziej wyrafinowaną formą kolportażu jest wręczanie ulotek reklamowych przechodniom bezpośrednio do ręki.

Rosnąca rola internetu powoduje, że coraz chętniej i częściej firmy wykorzystują reklamę on-line. Jednak przebicie się do swojej grupy docelowej, z racji rosnącej konkurencji reklamowej, staje się coraz droższe. Dlatego pora „przeprosić się z ulotką”. Przynajmniej wtedy, gdy prowadzisz działalność nadającą się świetnie do reklamy w ten sposób.

Jakie są zalety ulotek?

Niewątpliwą zaletą ulotki jest relatywnie niski koszt jej produkcji i kolportażu. W porównaniu do reklam telewizyjnych, prasowych i dużych reklam zewnętrznych jest ona bardzo tania. A jednocześnie pozwala przekazać więcej treści. Można ją też zrobić szybko, dostosowując zawartość do aktualnych wydarzeń i oferty.

Dobrze przygotowana ulotka przykuwa wzrok i pozwala w kilka sekund utrwalić najważniejszą treść. Ulotkę można wziąć do ręki i spokojnie przeczytać siedząc na przykład w fotelu. A potem wrócić do niej, gdy zapragniemy przypomnieć sobie pewne informacje. Z reklamą telewizyjną, radiową czy outdoroową już tak nie jest. Ulotki bardzo często wykorzystywane są jako element reklamowy pizzerii czy kawiarni i fastfoodów. Znakomicie nadają się do zaprezentowania menu czy aktualnej promocji. Na dodatek potencjalny klient łatwo może przyczepić ją na lodówce czy na tablicy korkowej, a potem skorzystać z oferty, gdy przyjdzie mu ochota na zjedzenie czegoś dobrego.

Jak powinna wyglądać ulotka?

Projekt graficzny ulotki musi przyciągnąć uwagę. Jak w przypadku każdego innego narzędzia promocji, tutaj również liczy się pierwsze wrażenie. Grafika nie może jednak utrudniać odbioru treści naszego komunikatu. Ma tylko zawiesić przynajmniej na chwilę wzrok klienta.

Do ulotki warto dołączyć wyróżniający się element skłaniający do szybkiego działania, np. kupon rabatowy z krótkim terminem ważności albo zachętę do szybkiego zalogowania się na naszej stronie internetowej. Jeśli klient uzna, że to może być dla niego wartościowe, nie wyrzuci ulotki, być może skorzysta z dodatkowej zawartości, a na pewno zapozna się z treścią.

Jak przygotować kolportaż?

Równie ważne, co profesjonalne przygotowanie ulotki, jest zapewnienie jej odpowiedniego kolportażu. I to może być zasadnicza wada ulotki. Wielu ludzi nie lubi ich twierdząc, że zaśmiecają skrzynki pocztowe. Nie przepadają też za nachalnie wręczanymi na chodnikach drukowanymi reklamami. Z perspektywy przedsiębiorcy powinniśmy jednak zdać sobie sprawę, że ulotki reklamowe wrzucane do skrzynek pocztowych, są wyjątkowo skutecznym narzędziem promocji.  Oczywiście powodzenie całej akcji reklamowej zależy od wybrania odpowiedniego kanału dystrybucji. Następnie założenia te trzeba zrealizować. Należy sprecyzować, gdzie i jak chcemy pozyskiwać klientów. Mniejsza firma, działająca w obrębie kilku osiedli, powinna wybrać inny rodzaj kolportażu niż np. operator komórkowy o zasięgu ogólnopolskim.

Pamiętaj że osoby roznoszące ulotki, reprezentują Twoją firmę. Jeśli pracujesz w branży kosmetycznej, to nie zatrudniaj studenta w podartych dżinsach. Wygląd ma być schludny i adekwatny do branży, która ma być reklamowana. Na pewno klientów do studia tatuażu przysporzą nam osoby już wytatuowane. Mogą być ubrane w ekstrawagancki sposób i mieć ufarbowane włosy na zielono – dzięki temu przyciągną większą uwagę. Dobrym rozwiązaniem jest umieszczanie ulotek w gabinetach lekarskich lub zakładach usługowych, gdzie klient czekając na swoją kolej, z chęcią sięgnie po ulotkę, aby zabić czas. Ulotki powinny być rozdawane w odpowiednich godzinach i właściwych miejscach. Nie wciskajmy tego skrawka papierku wszystkim przechodzącym osobom. Dobrym dodatkiem do ulotki jest dołączony kupon rabatowy lub nawet mini cukierek.

Przeczytaj o innych formach reklamy – dowiedz się więcej o telemarketingu

Podziel się