Czym jest branding i jak go wykorzystać w rozwoju firmy?

Czym jest branding i jak go wykorzystać w rozwoju firmy?

Pozytywne skojarzenie związane z marką danej firmy to największy sprzymierzeniec decyzji zakupowej i jednocześnie doskonałe narzędzie marketingowe, nie tylko przyciągające nowych klientów, ale i trzymające w ścisłej relacji klientów powracających. Dlatego budowanie silnej marki powinno być celem rozwojowym i elementem strategii marketingowej każdego chcącego się rozwijać przedsiębiorstwa. Działania związane z tym tematem noszą miano brandingu.

Definicja brandingu

Branding jest całym zespołem działań prowadzących do zbudowania świadomości marki, osadzenia jej w rynku i wyróżnienia spośród konkurencji, między innymi przy pomocy unikalnych cech i korzyści płynących dla nabywców po dokonaniu zakupu określonego produktu czy usługi. Działania te powinny mieć charakter spójny i holistyczny, obejmując takie aspekty jak identyfikacja i komunikacja wizualna, reklama i content marketing, polityka jakościowa, obsługa klienta, sposób kierowania organizacją, wyznawany przez firmę system wartości, cele rozwojowe itp. Efektem wdrożenia brandingu będzie łatwiejsze i szybsze docieranie do grupy docelowej odbiorców produktów i usług przedsiębiorstwa, tak tych już przekonanych, jak i debiutujących.

Branding: od czego zacząć?

Do budowania świadomości marki można wynająć profesjonalną agencję reklamową, trzeba będzie jednak określić zakres potrzeb firmy. Na początek potrzebować będziemy łatwo wpadającej w pamięć nazwy firmy, dobrego claimu/hasła/sloganu marketingowego, zmyślnego logo, wykreowanego spójnie środowiska wizualnego oraz – i przede wszystkim – precyzyjnego określenia grupy docelowej naszego produktu lub usługi. To ostatnie działanie pozwoli na dobranie środków komunikacji do realizacji wcześniej wymienionych celów. Przydatna również okaże się analiza porównawcza podmiotów z branży już funkcjonujących na rynku (niezależnie od faktu czy dopiero rozpoczynamy przygodę z biznesem, czy dokonujemy zmiany wizerunku przedsiębiorstwa już funkcjonującego). Proces tworzenia spójnego wizerunku firmy nie jest ani prosty, ani krótkotrwały, trzeba się będzie więc uzbroić w cierpliwość, a kolejne działania podejmować konsekwentnie i pomimo braku rezultatów kroków już podjętych. Warto też mieć w pamięci i przyjąć jako wyznacznik międzynarodowe korporacje, których branding rozpoznawalny jest w każdej części globu, m.in. Nike, McDonald’s, Apple czy Coca Cola.

Jak działa branding i czy warto go wdrożyć?

Przy dobrze przeprowadzonym procesie brandingu w głowach konsumentów tworzy się sieć pozytywnych skojarzeń i dlatego wybierają oni konkretnie ten, a nie inny produkt. Ponadto przy wprowadzeniu na rynek kolejnego wyrobu/usługi w pierwszej chwili zwrócą oni uwagę na propozycję preferowanej przez siebie firmy, nie zaś konkurencji. W ten sposób właśnie buduje się długotrwałą relację klient – firma. By proces ten przebiegał pomyślnie i trwale, konieczne jest określenie celów, które ma osiągać organizacja (również w dalszej perspektywie), wartości, które ogólnie wyznaje ona w prowadzeniu biznesu, unikalne doświadczenia i emocje klientów po skorzystaniu z danego produktu, sposoby zarządzania i obsługi klienckiej, metody komunikacji w przestrzeni publicznej, Social Mediach itp. Czynności i działania te możemy ogólnie nazwać terminem strategii marki. Stworzenie takowej strategii wraz z konsekwentnymi działaniami w kierunku jej realizacji pozwoli wybudować obietnicę marki, która, gdy zostanie przedstawiona konsumentom, powinna ich przekonać do dokonania decyzji zakupowej zgodnej z zamiarami firmy i namówić do powrotu. Proces brandingu firmy związany jest z dogłębną analizą wszystkich aspektów jej działalności, ze zbadaniem satysfakcji klientów i działań konkurencji włącznie. Definiuje werbalne i niewerbalne komunikaty i działania, dzięki którym przedsiębiorstwo rozwija się zgodnie z potrzebami rynku i przyciąga chętnych na swoje towary/usługi. 

Podziel się