Czym jest branding i jak go wykorzystać w rozwoju firmy?

Czym jest branding i jak go wykorzystać w rozwoju firmy?

Pozytywne skojarzenie związane z marką danej firmy to największy sprzymierzeniec decyzji zakupowej i jednocześnie doskonałe narzędzie marketingowe, nie tylko przyciągające nowych klientów, ale i trzymające w ścisłej relacji klientów powracających. Dlatego budowanie silnej marki powinno być celem rozwojowym i elementem strategii marketingowej każdego chcącego się rozwijać przedsiębiorstwa. Działania związane z tym tematem noszą miano brandingu.

Pozycjonowanie stron Pozycjonowanie stron

Definicja brandingu

Branding jest całym zespołem działań prowadzących do zbudowania świadomości marki, osadzenia jej w rynku i wyróżnienia spośród konkurencji, między innymi przy pomocy unikalnych cech i korzyści płynących dla nabywców po dokonaniu zakupu określonego produktu czy usługi. Działania te powinny mieć charakter spójny i holistyczny, obejmując takie aspekty jak identyfikacja i komunikacja wizualna, reklama i content marketing, polityka jakościowa, obsługa klienta, sposób kierowania organizacją, wyznawany przez firmę system wartości, cele rozwojowe itp. Efektem wdrożenia brandingu będzie łatwiejsze i szybsze docieranie do grupy docelowej odbiorców produktów i usług przedsiębiorstwa, tak tych już przekonanych, jak i debiutujących.

Branding: od czego zacząć?

Do budowania świadomości marki można wynająć profesjonalną agencję reklamową, trzeba będzie jednak określić zakres potrzeb firmy. Na początek potrzebować będziemy łatwo wpadającej w pamięć nazwy firmy, dobrego claimu/hasła/sloganu marketingowego, zmyślnego logo, wykreowanego spójnie środowiska wizualnego oraz – i przede wszystkim – precyzyjnego określenia grupy docelowej naszego produktu lub usługi. To ostatnie działanie pozwoli na dobranie środków komunikacji do realizacji wcześniej wymienionych celów. Przydatna również okaże się analiza porównawcza podmiotów z branży już funkcjonujących na rynku (niezależnie od faktu czy dopiero rozpoczynamy przygodę z biznesem, czy dokonujemy zmiany wizerunku przedsiębiorstwa już funkcjonującego). Proces tworzenia spójnego wizerunku firmy nie jest ani prosty, ani krótkotrwały, trzeba się będzie więc uzbroić w cierpliwość, a kolejne działania podejmować konsekwentnie i pomimo braku rezultatów kroków już podjętych. Warto też mieć w pamięci i przyjąć jako wyznacznik międzynarodowe korporacje, których branding rozpoznawalny jest w każdej części globu, m.in. Nike, McDonald’s, Apple czy Coca Cola.

Chcesz zwiększyć ruch na stronie? Zbudować zaufanie klientów? Doradzimy Ci, jak to zrobić. Sprawdź>>

Jak działa branding i czy warto go wdrożyć?

Przy dobrze przeprowadzonym procesie brandingu w głowach konsumentów tworzy się sieć pozytywnych skojarzeń i dlatego wybierają oni konkretnie ten, a nie inny produkt. Ponadto przy wprowadzeniu na rynek kolejnego wyrobu/usługi w pierwszej chwili zwrócą oni uwagę na propozycję preferowanej przez siebie firmy, nie zaś konkurencji. W ten sposób właśnie buduje się długotrwałą relację klient – firma. By proces ten przebiegał pomyślnie i trwale, konieczne jest określenie celów, które ma osiągać organizacja (również w dalszej perspektywie), wartości, które ogólnie wyznaje ona w prowadzeniu biznesu, unikalne doświadczenia i emocje klientów po skorzystaniu z danego produktu, sposoby zarządzania i obsługi klienckiej, metody komunikacji w przestrzeni publicznej, Social Mediach itp. Czynności i działania te możemy ogólnie nazwać terminem strategii marki. Stworzenie takowej strategii wraz z konsekwentnymi działaniami w kierunku jej realizacji pozwoli wybudować obietnicę marki, która, gdy zostanie przedstawiona konsumentom, powinna ich przekonać do dokonania decyzji zakupowej zgodnej z zamiarami firmy i namówić do powrotu. Proces brandingu firmy związany jest z dogłębną analizą wszystkich aspektów jej działalności, ze zbadaniem satysfakcji klientów i działań konkurencji włącznie. Definiuje werbalne i niewerbalne komunikaty i działania, dzięki którym przedsiębiorstwo rozwija się zgodnie z potrzebami rynku i przyciąga chętnych na swoje towary/usługi. 

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas
cookie icon

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.

×