Czym jest E-A-T? Co robić, a czego unikać, żeby wzmocnić jakość treści?

Czym jest E-A-T? Co robić, a czego unikać, żeby wzmocnić jakość treści?

Zasady E-A-T odnoszą się do tworzonych w Internecie treści. Zgodnie z nimi content powinien być pisany w określony sposób: przede wszystkim powinien bazować na specjalistycznej wiedzy, zawierać zaufane i potwierdzone źródła; być unikatowy i opracowywany przez ekspertów lub autorów, którzy konsultują się ze specjalistami w danej dziedzinie; a także być wiarygodny zarówno dla użytkowników, jak i robotów wyszukiwarki. Poznaj porady, co robić, a czego nie, by tworzyć treści w myśl zasady E-A-T.

Co oznacza skrót E-A-T?

E-A-T jest skrótem od angielskich słów, które można przetłumaczyć jako:

  • E – Expertise (wiedza specjalistyczna),
  • A – Authoritativeness (autorytet),
  • T – Trustworthiness (wiarygodność / zaufanie).

Jakie są początki E-A-T? Pojęcie to pojawiło się przy okazji aktualizacji, nazywanej „Medical Update”, która miała miejsce w 2018 roku. Wówczas właśnie wiele stron straciło swoje pozycje, a wśród nich przeważały witryny z dziedziny medycyny.

Stąd też można wysnuć wniosek, że E-A-T w szczególności dotyczy treści z określonej tematyki – tzw. YMYL (ang. „Your Money or Your Life” – „Twoje pieniądze lub Twoje życie”), czyli contentu dotyczącego zagadnień zdrowia, nauki, finansów czy prawa.

Treści z tego zakresu muszą opierać się na rzetelnej wiedzy. W przeciwnym razie rozpowszechnianie fałszywych informacji może stanowić poważne zagrożenie dla zdrowia, a nawet życia użytkowników.

Gdy Google umieszcza treści zgodne z E-A-T na wysokich pozycjach, użytkownik ma pewność, że ma do czynienia ze sprawdzonymi poradami. Premiowanie stron wysokiej jakości pozwala zapobiegać niepożądanym zjawiskom jak popularyzowanie pseudonauki, fake newsów czy witryn tworzących treści typu clickbait.

fake news

Jak tworzyć treści zgodne z E-A-T?

Podczas sesji SMX Advanced omówione zostały szkodliwe działania dla E-A-T, a także sposoby na jego wzmocnienie [1]. Prezentujemy rady, które warto wdrożyć, oraz, jakich działań lepiej unikać.

Porady, co robić?

Aktualizuj swoje treści

Korzystaj, z tego, co już masz gotowe i wykorzystaj recykling. Przede wszystkim aktualizuj swój content, pozbywaj się przestarzałych informacji, które tylko wprowadzają w błąd. Nie obawiaj się usuwania treści, łącz i ustaw przekierowania. Dzięki temu nie tylko zmniejszysz ryzyko powielania, ale także przy okazji zaoszczędzisz czas.


Wykonaj darmowy audyt strony i popraw jej widoczność w wyszukiwarce. Wykonaj teraz>> 


Popraw budowę witryny

Koniecznie zadbaj o poprawność wewnętrznej struktury linków. W tym celu wykorzystaj kategorie i podkategorie. Wskaż drogę użytkownikom i wyszukiwarkom do informacji. Nie zapomnij wydzielić treści nieprzyjaznych dla SEO, takich jak niemoderowany USG (User Generated Content), czyli treści tworzonych przez użytkowników.

Zatroszcz się o reputację Twojej firmy

Reputacja marki nie ma bezpośredniego wpływu na E-A-T, jednak jest równie ważna. Niezależne źródła są najbardziej wiarygodne dla użytkowników, dlatego też zadbaj o pozyskanie dobrych opinii o Twojej firmie z zewnętrznych źródeł.

Wzbudzaj zaufanie 

Pokaż, że to właśnie Twoim treściom można zaufać. Wzmacniaj autorytet strony. W tym celu pomoże wyraźne wskazanie, kto jest autorem treści, podanie źródeł czy umieszczenie daty aktualizacji.

Wskazówki, czego nie robić?

Nie zapomnij o źródłach

Wskazuj źródła, z których korzystasz. Dzięki temu użytkownicy, oraz wyszukiwarki, zyskają potwierdzenie, że bazujesz na rzetelnych informacji. Dobrym ruchem jest także wskazanie autora.

Nie pisz na wiele różnych tematów

Skup się na swojej dziedzinie, dzięki temu będziesz w stanie poszerzać swoją wiedzę i pisać kolejne treści, a następnie zyskać pozycję eksperta. Rozwijaj się w swojej branży.

UGC content

Nie pozostawiaj UGC bez opieki

UGC, czyli treść tworzona przez użytkowników, jest wyjątkowo wartościowa dla SEO. Problem pojawia się, gdy treści te nie są moderowane. Może to sprzyjać rozpowszechnianiu fake newsów, dlatego koniecznie oznacz takie treści.

Nie ukrywaj linków partnerskich

Linkowanie jest ważne dla SEO, ale należy wyraźnie rozróżnić wewnętrzne linkowanie od linków afiliacyjnych. Sprawę rozwiąże właściwe oznaczenie tekstu, np., że jest to materiał partnera.  

[1]     Demonstrating E-A-T: Tactics to implement, and avoid, for greater search visibility (searchengineland.com)

Podziel się