Jakie są etapy wprowadzenia nowego produktu na rynek?

Jakie są etapy wprowadzenia nowego produktu na rynek?

Wdrożenie nowego produktu na rynek wiąże się z pewnym procesem. Działania, które służą zapoznaniu potencjalnego klienta z nową marką bądź produktem, muszą być dobrze przemyślane. Zapoznaj się z definicją nowego produktu. Sprawdź, jak wygląda cały proces wdrażania nowego produktu i na jakie etapy się dzieli. Przeczytaj, dlaczego testowanie produktu w rzeczywistych warunkach rynkowych jest ważne.

Czym jest nowy produkt?

Nowy produkt jest to termin, który można rozumieć na kilka sposobów. Może to być całkowicie innowacyjny produkt, którego nie ma jeszcze na rynku – jego wytwarzanie rozpoczęło się po raz pierwszy.

Mianem nowego produktu także określa się coś, co już jest na rynku, ale w jakiś sposób zostało udoskonalone. Modyfikacje mogą dotyczyć zarówno funkcji, jak i nowych surowców oraz technologii, które zostały wykorzystane przy produkcji.

Dla przedsiębiorstwa wprowadzenie nowego produktu na rynek oznacza koszty, które przy odpowiedniej taktyce i promocji będą się zwracać, a w końcu przyniosą miarodajne zyski. Dla klienta liczy się innowacyjność. To jak będzie on postrzegał produkt, zależy od tego, czy jest on zupełnie nowy na rynku, czy też jest to modyfikacja znanego produktu.

Jakie są etapy wdrażania nowego produktu?

Pierwszym etapem, który powinien stanowić podstawę wszelkich działań, jest zdefiniowanie produktu. Musimy wiedzieć, na jakie potrzeby potencjalnego klienta produkt będzie odpowiadał. Trzeba znać powód, dla którego ktoś ma sięgnąć po produkt – to jest najważniejsze pytanie, a odpowiedź na nie definiuje całą strategię marketingową. Druga sprawa to, jak produkt wpłynie na sprzedaż obecnej oferty firmy.

Jeżeli już odpowiemy sobie na te pytania, czas określić potencjał rynkowy. Trzeba wiedzieć, jaką konkurencję mamy na rynku i ocenić czy będzie popyt na nasz produkt. Jak nasza oferta będzie się prezentować wobec tego, co już mamy na rynku – to kolejne ważne pytanie.

Teraz czas na opracowanie specyfikacji produktu. Tutaj liczą się kwestie techniczne oraz uwarunkowania prawne. Rozwój produktu, to coś, co już na tym etapie trzeba brać pod uwagę. To dobry moment na podjęcie decyzji dotyczących wytwarzania, logistyki oraz zarządzania produktem.

Jak wszystko to mamy za sobą, musimy stworzyć szczegółowy biznesplan i określić działania marketingowe – przeczytaj, jak wypromować nowy produkt. Bez odpowiedniej promocji produktu, nie osiągniemy zadowalających wyników sprzedaży. Warto skorzystać z usług profesjonalnych agencji marketingowych, które skutecznie wesprą nasze działania.

Musimy ocenić, co może wpłynąć negatywnie, a co pozytywnie na  powodzenie projektu – należy ograniczyć ryzyko i wykorzystywać szanse. Polityka cenowa oraz dystrybucja to podstawy planu marketingowego.

Czy testowanie produktu na rynku jest ważne?

Dobry test wskaże przedsiębiorcy, czy ten podąża dobrą drogą. Jest to bardzo ważny krok, do którego należy podejść bardzo poważnie. Obserwacja reakcji zarówno konsumentów, jak i konkurentów oraz pośredników pokaże, jak produkt odnajduje się w rzeczywistych warunkach rynkowych.

Zadaniem testów jest wskazanie, czy produkt powinien się znaleźć na rynku, czy lepiej z niego zrezygnować i wdrożyć inne działania, które przyniosą firmie zysk. Testy, to ocena ryzyka. Im mniejsze ryzyko, tym lepiej dla firmy.

Podziel się