Amazon w Polsce. Co to oznacza dla rynku e-commerce? Jak sprzedawać?

Amazon w Polsce. Co to oznacza dla rynku e-commerce? Jak sprzedawać?

Stało się, Amazon zagościł również w naszym kraju. W ofercie znajdziemy zarówno nowe, jak i znane marki, a produkty na platformie mogą sprzedawać nie tylko duże, ale także średnie i mniejsze firmy. Zastanawiasz się, czy jako sprzedawca warto być na Amazonie? Według giganta zachętą do dołączenia jest z pewnością 300 milionów aktywnych klientów w ponad 180 krajach. W artykule zastanawiamy się, jak zmieni się polski rynek e-commerce, a także wyjaśniamy, jak zacząć sprzedaż na platformie. 

Amazon już dostępny w Polsce

Sprzedawcy mogli rejestrować na Amazonie swoje produkty już pod koniec stycznia, jednak dopiero 2 marca serwis otworzył się dla kupujących. Wcześniej polscy klienci mogli korzystać z niemieckiej domeny i tam założyć sobie konto. Obecnie można już logować się w polskiej wersji – nie jest wymagana ponowna rejestracja czy zmiana danych.

Konkurencja dla polskiego lidera e-commerce?

Po pojawieniu się na polskim rynku światowego giganta od razu wybuchła dyskusja, czy stanie się on konkurencją dla największego gracza na polskim rynku, czyli Allegro. Czy lider rodzimego e-commerce faktycznie powinien się obawiać?

Wszystko mogło wskazywać, że tak, ponieważ w dniu, którym wypłynęła oficjalna informacja o wejściu Amazona do Polski, notowania Allegro na warszawskiej giełdzie spadły około 7% [1].

Pierwsze głosy ekspertów z branży nie wróżą jednak załamania. Mimo że Amazon to nowość, Allegro nie powinno stracić budowanej przez lata pozycji – wciąż korzystanie z serwisu jest silnie zakorzenione w świadomości polskiego konsumenta.

Jakie szanse, a jakie przeszkody dla sprzedawców?

Amazon daje jednak tę przewagę nad polskim liderem, że jest obecny zarówno w krajach europejskich, jak i azjatyckich. To szansa dla polskich sprzedawców na podbicie zagranicznego rynku. Do tej pory Amazon nie oferował wsparcia w języku polskim, co dla wielu użytkowników stanowiło barierę, dziś ta droga otwiera się bez ograniczeń.

Ponadto warto zwrócić uwagę, że gigant oferuje mocno rozbudowane narzędzia wsparcia promocyjnego, co również przyciągnie sprzedawców. Z drugiej strony problemem i przeszkodą mogą być wyższe prowizje pobierane przez platformę.

Czy to faktycznie rewolucja?

Wkroczenie Amazona do Polski z pewnością wpłynie na rynek, jednak nie będzie to prawdopodobnie natychmiastowa przemiana. Według Benedikta Berlemanna odpowiedzialnego w Amazonie za współpracę ze sprzedawcami w Unii Europejskiej, wejście platformy na polski rynek nie zmieni go od razu, ponieważ gigant nastawiony jest na długofalowe działania i stopniowy rozwój [2]. Warto zauważyć, że udostępnienie platformy 2 marca odbyło się bez kampanii reklamowej.

Jakie korzyści dla klientów?

Wraz z pojawieniem się giganta zyskać mogą najbardziej zainteresowani, czyli sami klienci. Nowy gracz to nie tylko większy wybór, ale także większa konkurencyjność cenowa. Ponadto amerykańską platformę cechuje dobra obsługa, tanie dostawy na czas, a także model subskrypcyjny. Z pewnością niższe ceny będą przyciągać użytkowników.

Eksperci rynku e-commerce są jednak zgodni – dziś dla konsumenta liczą się nie tylko niskie ceny, ale także coś więcej – równie ważne jest samo doświadczenie zakupowe. Jeśli więc chcesz dotrzeć do klientów online i zbudować swoją markę, powinieneś zainwestować w swoje miejsce w sieci.

Własny e-sklep to możliwość zaprezentować produktów w interesujący, a przede wszystkim indywidualny sposób. Warto więc się wyróżnić i postawić na własny kanał sprzedaży, by być niezależnym.


Stworzymy dla Ciebie profesjonalny e-sklep, który przyciągnie klientów i będzie generował zyski. Sprawdź >>


Jak sprzedawać na Amazonie?

A na koniec kilka słów, jak sprzedawać na Amazonie. Przede wszystkim musisz mieć własną firmę, a ponadto:

  • firmowy adres e-mail lub konto klienta Amazon,
  • aktywną kartę kredytową,
  • ważny paszport lub dowód tożsamości,
  • dane rejestracyjne firmy, w tym numer VAT.

Kolejny krok to wybór planu. Do wyboru masz opłaty abonamentowe – możesz skorzystać z:

  • planu indywidualnego (opłata za każdy sprzedany przedmiot),
  • planu profesjonalnego (opłata miesięczna, bez względu na to, ile przedmiotów sprzedajesz).

Ponadto poza opłatami abonamentowymi możesz wybrać opłatę za sprzedaż. W tym przypadku opłaty są naliczane od sprzedanego przedmiotu i obejmują prowizję od sprzedaży.

Jeśli chodzi o opłaty za wysyłkę, masz dwie możliwości dostarczania produktów:

  • zajmować się tym samodzielnie,
  • skorzystać z FBA – w tym przypadku to Amazon zajmie się pakowaniem, etykietowaniem i wysyłką produktów w ramach Fulfilment by Amazon.

Po zarejestrowaniu się jako sprzedawca zyskasz dostęp do konta w Seller Central, które służy do kompleksowej obsługi – możesz aktualizować ofertę, zarządzać płatnościami czy pobierać raporty i monitorować wyniki sprzedaży. Więcej dowiesz się w oficjalnym przewodniku dla początkujących [3].


[1] https://www.money.pl/gielda/amazon-wchodzi-do-polski-kurs-allegro-mocno-w-dol-6601700272900992a.html

[2] https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/amazon-polska-dostawy-jakie-ceny-jak-kupowac

[3] https://sell.amazon.pl/sprzedawaj-online/przewodnik-dla-poczatkujacych.html

Podziel się