Czym jest marketplace? Czy warto sprzedawać na nim swoje produkty?
- 06-12-2021
- Sprzedaż
Marketplace to świetny sposób na rozszerzenie działalności sklepu internetowego, pomoc w zwiększeniu rozpoznawalności marki i pomysł na biznes dla początkujących sprzedawców. Czy warto zacząć sprzedawać tam swoje produkty? Czym jest marketplace? Na te pytania odpowiedzi znajdziesz w naszym artykule.
Czym jest marketplace?
Marketplace to strona internetowa, na której swoje produkty oferuje wielu sprzedawców jednocześnie. Może być ona częścią innego serwisu, np. Facebook Marketplace, jak i specjalizować się w sprzedaży określonej branży produktów, np. Empik Marketplace – oferujący głównie książki, gry czy elektronikę.
Poszczególne strony różnią się od siebie charakterystyką i warunkami, na jakich można prowadzić na nich sprzedaż. W niektórych przypadkach swoje produkty można wystawiać na nich zupełnie za darmo. Inne marketplace’y mogą oferować bezpłatną sprzedaż jedynie kilku pierwszych produktów, za następne pobierając już opłatę od sprzedającego.
Na niektórych platformach sprzedawcy mają również możliwość promowania swojej oferty wśród produktów tej samej kategorii. Oczywiście jest to opcja płatna. To, jak wygląda sprzedaż na marketplace, zależy więc od konkretnej strony, na której chcemy wystawić swoje produkty.
Jak przebiega sprzedaż na takim serwisie? Jak już wspomnieliśmy wcześniej, na marketplace może sprzedawać jednocześnie wiele firm. W jednym miejscu przedstawiane są klientom różne oferty towarów, których akurat poszukują. Jeśli dana osoba zainteresuje się produktem, po jego wybraniu zostanie przekierowana do strony sprzedawcy.
Aby ułatwić zakupy, użytkownikom udostępniane są takie informacje, jak koszty wysyłki, cena produktu oraz jego dostępność. Dzięki temu zakupy przebiegają sprawnie, co stanowi duże udogodnienie dla kupujących.
Zrobimy Ci stronę, która sprzedaje. Sprawdź jak.>>
Czy warto sprzedawać swoje produkty na marketplace?
Zdecydowanie! Czy wiesz, że aż 73% internautów robi zakupy online? Z kolei aż 40% sklepów internetowych wystawia swoje produkty na aukcjach i platformach marketplace. Jeśli nie chcesz, by konkurencja sprzątnęła ci klientów sprzed nosa, powinieneś pomyśleć o tym rozwiązaniu.
Jednak to nie jedyny argument, który przemawia za tym, by zacząć sprzedawać produkty w ten sposób. Marketplace to świetne rozwiązanie, jeśli dopiero rozkręcasz swój biznes i nie możesz sobie pozwolić na postawienie własnego sklepu internetowego. Jeśli masz produkty, praktycznie od razu możesz zacząć sprzedawać, nie przejmując się „rozruszaniem” strony i dużymi kosztami.
Początkujący sprzedawcy, którzy nie mają jeszcze wyrobionej własnej marki i dobrej opinii wśród użytkowników, mogą zdobyć klientów, którzy darzą zaufaniem konkretny marketplace. Trzeba jednak pamiętać, że na stronach tego typu wszystkie firmy prezentowane są jednocześnie, a w takich warunkach trudno się wyróżnić. Jeśli więc planujesz rozwój swojego biznesu, lepszym rozwiązaniem będzie zainwestowanie we własny sklep internetowy i prowadzenie sprzedaży w dwóch miejscach jednocześnie.
Sprzedaż na marketplace to jednak nie tylko pomysł dla początkujących. Masz już swój e-sklep? Sprzedając swoje produkty na marketplace, możesz dotrzeć do nowych odbiorców. Niektórzy robią zakupy tylko w takich miejscach! Czy wiesz, że obecność na marketplace to działanie, które ma największy wpływ na zwiększanie sprzedaży? Prawie 40% e-sklepów wystawia swoje produkty na aukcjach i e-platformach!
Marketplace idealnie wpisuje się w strategię omnichannel – wielokanałową sprzedaż, która pozwala na dotarcie do szerokiego grona odbiorców. Dzięki platformom tego typu możesz również zwiększyć rozpoznawalność marki i budować jej wizerunek.
Jak sprzedawać na marketplace?
Rynek sprzedaży internetowej przy udziale partnerów pośredniczących jest bardzo szeroki. Istnieje wiele podmiotów sprzedażowych działających w skali międzynarodowej, jak i krajowej.
W skali międzynarodowej swoje produkty możesz wystawiać m.in. na:
- eBay – to jedna z najpopularniejszych witryn do prowadzenia sprzedaży online. eBay pobiera bezzwrotną kaucję za każdy wystawiony produkt. Do tego należy doliczyć jeszcze opłatę końcową, która jest obliczana od ceny za sprzedany produkt,
- Aliexpress – to platforma zrzeszająca użytkowników nie tylko z Chin, a z ponad 200 krajów świata. Portal pobiera prowizję za każdą zrealizowaną transakcję. Jej wartość zależy przede wszystkim od kategorii sprzedażowej, w której znajduje się sprzedany towar,
- Amazon – to globalna sieć sprzedażowa w typie portalu marketplace. Sprzedaż w serwisie Amazon podlega miesięcznej opłacie stałej, a także opłatom dodatkowym w formie prowizji sprzedażowej.
W skali krajowej możesz sprzedawać m.in. na:
- Allegro – to najbardziej znany serwis sprzedażowy w Polsce, na którym codziennie użytkownicy kupują tysiące produktów. Model rozliczeń na Allegro obejmuje opłatę stałą i prowizję sprzedażową,
- Morele.net – to sklep internetowy, zrzeszający podmioty funkcjonujące w segmencie elektroniki użytkowej. Morele pobiera prowizję sprzedażową wynoszącą poniżej 10% wartości zamówienia,
- Empik – to platforma sprzedażowa o charakterze zamkniętym. Firma zastrzega sobie prawo do współpracy jedynie z wybranymi kontrahentami, z którymi rozlicza się w systemie prowizyjnym.
Źródła: Marketplaces: The Evolving Landscape - Part 1 of 2 - MarkMonitor, Gemius, Raport E-commerce w Polsce 2020