Jak zmieniają się nawyki klientów online? 8 trendów e-commerce, które musisz znać

Jak zmieniają się nawyki klientów online? 8 trendów e-commerce, które musisz znać

Nawyki konsumentów kupujących w sieci zmieniają się z roku na rok, a ostatnie wydarzenia tylko wzmocniły rozwój e-commerce. Zastanawiasz się, czy warto przejść ze sprzedażą z offline do online? Chcesz docierać do klientów w sieci? Właśnie teraz jest dobry moment na założenie własnego sklepu internetowego. Koniecznie poznaj zachowania użytkowników i sprawdź, na co musisz zwrócić uwagę.

1. Zakupy przez Internet – na komputerze i smartfonie

Wzrost zainteresowania zakupami w sieci rośnie. Z jakich urządzeń korzystają internauci? Według raportu PwC „Nowy obraz polskiego konsumenta” w czasie pandemii Polacy najczęściej zakupy w Internecie robili przy pomocy komputera oraz smartfona. Co ciekawe, osoby aktualnie korzystające z konkretnych urządzeń, deklarują, że również w przyszłości będą dokonywać w ten sposób zakupów – 87% za pomocą komputera, a 66% smartfona [1].

Badania pokazują więc, że polscy internauci do zakupów wykorzystują różne urządzenia. Oznacza to, że obowiązkowo musisz zadbać o to, by Twój e-sklep był zgodny z RWD, czyli był responsywny. Sklep internetowy musi dostosowywać się do każdej szerokości ekranu – zarówno komputera oraz laptopa, jak i smartfona czy tabletu. Dzięki temu klienci bez względu na urządzenie będą mogli zapoznać się z ofertą i dokonać zakupów. Chcesz mieć pewność, że Twój e-sklep spełnia wymogi RWD?


Stworzymy dla Ciebie profesjonalny e-sklep, który przyciągnie klientów i będzie generował zyski. Sprawdź >>

 

zakupy przez internet

źródło: raport PwC „Nowy obraz polskiego konsumenta”, sposoby robienia zakupów

2. Płatności koniecznie bezpiecznie i szybkie

Według badania SW Research na zlecenie Tpay użytkownicy podczas finalizacji zamówień w sieci najczęściej wybierają płatności natychmiastowe takie jak przelew online i BLIK. Warto podkreślić, że dla prawie 90% respondentów podczas płacenia online bardzo ważne jest bezpieczeństwo transakcji. Osoby, które wybrały przelew online jako ulubioną metodę płatności, uważają, że jest wygodna (65%) i szybka (63% badanych) [2].

Jak więc widać, płatności powinny być błyskawiczne, a także wyróżniać się wygodą i bezpieczeństwem. Jeśli chcesz spełnić wymagania klientów, zadbaj w swoim sklepie o integracje ze sprawdzonymi systemami płatności. Taką usługę zapewniają sklepy Premium eShop.

3. Szeroki wybór metod dostawy

Klienci szukają konkurencyjnych cen, jeśli chodzi o koszty wysyłki. Jednak liczy się nie tylko cena, ale także komfort i bezpieczeństwo. To właśnie one stały się kluczowe w ostatnich miesiącach. Koniecznie zagwarantuj swoim klientom różne formy dostawy – nie tylko za pomocą poczty czy kuriera, ale także poprzez bezkontaktowy odbiór w paczkomatach. Ponadto weź pod uwagę potrzeby wszystkich swoich klientów – także tych, którzy wolą odbiór osobisty. Zapewnij im taką możliwość w siedzibie firmy.  

4. Sklepy internetowe = poczucie komfortu

Według badania PwC w dobie pandemii sklepy internetowe mają istotną przewagę nad handlem tradycyjnym – zakupy w sieci dają poczucie komfortu. Polacy wybierają e-zakupy, ponieważ wyróżniają je wygoda, bezpieczeństwo dostawy, łatwość zwrotów i łatwe płatności [3].

sklepy internetowe a tradycyjne

źródło: raport PwC „Nowy obraz polskiego konsumenta”, porównanie kanałów cyfrowych i tradycyjnych

Zakupy w sieci dają poczucie komfortu, ale jak sprawić, by cały proces zakupowy był łatwy i przyjemny dla konsumenta, a sprzedaż rosła? Zadbaj o doświadczenie użytkownika, czyli wrażenia, jakie odbiera on podczas przeglądania strony. Sklep internetowy powinien być dla klienta przejrzysty i prosty w obsłudze. Zapewnij mu różne udogodnienia – błyskawiczne zakupy bez rejestracji, intuicyjne i bezpieczne metody płatności, szeroki wybór możliwości wysyłki. Chcesz mieć taki e-sklep?


Stworzymy dla Ciebie profesjonalny e-sklep, który będzie generował zyski i przyciągnie klientów. Sprawdź >>


5. Co kupują klienci? Wygodę!

Zastanawiasz się, jakie branże zyskały w ostatnim czasie? Według eMarketera największe wzrosty odnotowały branże: spożywcza, elektronika, sklepy sportowe, budowlane [4]. Raport Shoper i SMSAPI wskazuje, że badani częściej niż dotychczas kupowali online produkty z kategorii zdrowie i uroda (ponad 34%) oraz odzież (34%) [5]. Według PwC kategorie, dla których sprzedaż online była istotna, to rozrywka i media, elektronika użytkowa oraz produkty i usługi sportowe

Trudno więc znaleźć jednoznaczną odpowiedź, ponieważ wyniki przedstawiają się inaczej w zależności od badania. Zwróć jednak uwagę na jedną cechę. Była już mowa o ogólnym komforcie korzystania z zakupów online, a także o wygodzie całego procesu dokonywania zakupu. Wygodą wyróżniają się także produkty, które kupujemy

Trend ten obserwujemy w szczególności w branży odzieżowej, np. w sklepach grupy LPP na popularności zyskały produkty z tzw. grupy home wear, czyli ubrania dzianinowe – spodnie dresowe, bluzy, swetry [6]. Już od wielu miesięcy więcej czasu spędzamy w domu, pracujemy zdalnie, co przekłada się na nasze decyzje zakupowe.

Jeśli więc chcesz dotrzeć dziś do klientów, popatrz na ich potrzeby. Zastanów się, jak Twoje produkty mogą zwiększyć komfort. Do tego zadbaj oczywiście o wygodny proces zakupowy w Twoim e-sklepie.

6. Ekologia ważna dla e-commerce

Według PwC większość Polaków (92%) przyznaje, że ekologia i dbanie o środowisko jest dla nich ważne, nawet w trakcie pandemii. Według Listonic konsumenci coraz częściej planują zakup zdrowych produktów spożywczych [7]. Trend eko zauważalny jest także w modzie. Klienci chętniej kupują ubrania z dobrych jakościowo materiałów, jak np. bawełna organiczna, recyklingowany poliester, a także posiadających specjalne certyfikaty.

Liczy się jednak nie tylko ekologiczny produkt, ale także sam sposób dostawy czy możliwości skorzystania z eko rozwiązań. Jeśli chcesz zyskać zaufanie w oczach konsumentów, pokaż, że dbasz o środowisko. Pierwszym krokiem może być ograniczenie plastiku. Wysyłaj produkty w opakowaniach, które mogą być ponownie wykorzystane i są przyjazne dla środowiska, np. folię zastąp papierem, a fakturę prześlij mailem.

7. Wzrost zainteresowania artykułami spożywczymi

Według raportu PwC 57% osób kupuję więcej artykułów spożywczych online niż przed pandemią. Trend ten powinien się utrzymać, ponieważ ci, którzy korzystają z zakupów online, planują nadal kupować w sieci po złagodzeniu reżimów sanitarnych (90%).

Co ciekawe, zainteresowaniem cieszy się zdrowa żywność. Raport Listonic pokazuje, że coraz chętniej sięgamy po zdrowe produkty, wybieramy zamienniki mięsa, a także owoce oraz warzywa i witaminy. Jeśli więc zajmujesz się sprzedażą artykułów spożywczych, koniecznie rozwiń cyfrowy kanał sprzedaży, a także poszerz ofertę o zdrowe zamienniki.  

zakupy spożywcze online

źródło: raport PwC „Nowy obraz polskiego konsumenta”, zakupy spożywcze online w trakcie pandemii

8. Marki luksusowe w e-commerce

Jeśli sprzedajesz produkty z wyższej półki, nie obawiaj się wejść w świat e-commerce. Ostatnie wydarzenia sprawiły, że zmieniają się nawyki kupujących. Według Financial Times najzamożniejsi konsumenci coraz bardziej przyzwyczajają do zakupów online i nie ograniczają się do towarów pierwszej potrzeby. Warto zauważyć, że marki luksusowe pojawiają się nawet na TikToku [8].

Jeśli chcesz dotrzeć do klientów online ze swoją ofertą, przede wszystkim zadbaj o idealnie przygotowany e-sklep. Tu nie ma miejsca na błędy. Sklep oferujący asortyment z wyższej półki powinien wyróżniać elegancki design, szybkość działania, a także nowoczesne rozwiązania i intuicyjna obsługa.


[1] https://www.pwc.pl/pl/publikacje/nowy-obraz-polskiego-konsumenta.html

[2] https://tpay.com/o-tpay/blog/abc-metod-platnosci-przelew-online-czyli-pay-by-link

[3] https://www.pwc.pl/pl/publikacje/nowy-obraz-polskiego-konsumenta.html

[4] https://interaktywnie.com/biznes/newsy/e-commerce/globalna-sprzedaz-ecommerce-moze-siegnac-6-bln-dolarow-tempo-wzrostu-branzy-nadal-bedzie-imponujace-260848

[5] https://www.shoper.pl/blog/komunikacja-sklepow-internetowych-sprawdz-wspolny-raport-shoper-i-smsapi/

[6] https://www.dlahandlu.pl/e-commerce/wiadomosci/lpp-nowe-technologie-coraz-wazniejsze-w-funkcjonowaniu-sieci-detalicznych,95701.html

[7] https://interaktywnie.com/biznes/newsy/biznes/listy-zakupowe-polakow-w-2021-roku-staramy-sie-minimalizowac-skutki-zamkniecia-w-domach-260853

[8] https://interaktywnie.com/biznes/newsy/biznes/e-commerce-jak-sprzedawac-luksus-w-sieci-260891

Podziel się