Jak napisać ofertę handlową?

Jak napisać ofertę handlową?

Oferta handlowa jest podstawowym elementem każdego biznesu. Dzięki niej możemy zaprezentować naszą firmę i produkty, które oferujemy. Odpowiednio napisana oferta handlowa może być wizytówką naszego przedsiębiorstwa i przepustką do większych zysków ze sprzedaży. Jak ją napisać? O jakich elementach nie można zapomnieć? Podpowiadamy, jak stworzyć skuteczny dokument.

Przygotowanie oferty handlowej – od czego zacząć?

Oferta sprzedażowa jest dokumentem zawierającym propozycję sprzedaży lub kupna towarów lub usług, określającym warunki przyszłej umowy kupna-sprzedaży.

Jej pisanie powinniśmy zacząć od odpowiedzi na pytanie – do kogo będzie ona skierowana? Dzięki temu będziemy mogli poznać preferencje naszego klienta, zrozumieć jego potrzeby, pozycję społeczną czy sytuację materialną, a tym samym lepiej dopasować treść naszej oferty.

Aby nasza oferta przekonała klienta, powinniśmy pamiętać o tytule, który przykuje uwagę czytającego. Warto również zastanowić się, do kogo wyślemy dokument – jeśli bowiem skierujemy ofertę do niewłaściwej osoby, może ona nie przynieść zamierzonego skutku.

Nie wiesz od czego zacząć pisanie? Przygotowanie oferty handlowej możesz również zlecić firmie zewnętrznej lub skorzystać z gotowych wzorów ofert handlowych w Internecie.

Niezbędne elementy oferty handlowej

Aby oferta handlowa była skuteczna, powinna zawierać określone elementy. Co powinno się znaleźć w takim dokumencie?

  • tytuł i nazwa firmy, do której kierujemy ofertę,
  • informacje odnośnie oferenta: adres głównej siedziby firmy, NIP, KRS, kwota kapitału zakładowego,
  • informacje o podmiocie przygotowującym ofertę: jak długo działa na rynku? W czym się specjalizuje? Ilu posiada pracowników? Jakimi wartościami się kieruje? Jakie są jego cele?
  • portfolio klientów: nazwy firm i logotypy firm, z którymi firma współpracowała lub współpracuje obecnie,
  • opis produktów/usług, które oferujemy wraz z cennikiem,
  • informacje techniczne, takie jak sposób realizacji zamówień, specyfikacje techniczne, zdjęcia produktów, zastrzeżenia prawne, gwarancje.

Ważne jest również, aby w ofercie handlowej zaznaczyć korzyści ze współpracy z naszą firmą. Zwróćmy uwagę na to, co klient może zyskać, jeśli zdecyduje się na skorzystanie z oferty, dlaczego będzie bardziej zadowolony z naszej firmy, a nie konkurencji. Jeśli przed wysłaniem oferty sprzedażowej prowadziliśmy korespondencję z klientem, odnieśmy się również do postawionych przez niego pytań.

Treść oferty handlowej – na co zwrócić uwagę?

Dlaczego niektóre oferty są skuteczne, a inne nie? Te pierwsze zawierają kilka rzeczy, które przyciągają klientów. Jakich?

  • Call to action – pisząc ofertę sprzedażową, warto poinformować klienta, dlaczego to właśnie teraz powinien kupić nasz produkt. Aby jeszcze bardziej go zachęcić, dajmy mu bodziec do działania – zniżkę, gratis czy specjalną ofertę skierowaną tylko dla niego.
  • Konkretne informacje – ogólne informacje zazwyczaj nikogo nie interesują, dlatego pamiętaj, że oferta powinna zawierać konkretne informacje, które będą przydatne dla naszego,  być może, przyszłego klienta.
  • Silne argumenty sprzedażowe, może to być np. stwierdzenie, że nasz produkt różni się od produktów oferowanych przez konkurencyjne firmy, ponieważ…
  • Opinie zadowolonych klientów – sporo decyzji dotyczących zakupu odkłada się na później lub całkiem się z niej rezygnuje tuż pod sam koniec, dlatego zakończ ofertę czymś, co sprawi, że odbiorca utwierdzi się  w przekonaniu, że powinien kupić Twój produkt.

W jakiej formie można złożyć ofertę?

Ofertę handlową można złożyć na różne sposoby, jednak najczęściej jest ona wysyłana mailem lub przedstawiana w trakcie osobistego spotkania z klientem. W pierwszym przypadku pamiętajmy, aby skierować wiadomość do odpowiedniej osoby w firmie, z którą chcemy nawiązać współpracę. Inaczej nasza oferta sprzedażowa przepadnie w gąszczu podobnych, niezauważanych przez nikogo maili.

Podziel się