Jak napisać ofertę handlową?
- 17-01-2023
- Sprzedaż
Oferta handlowa jest podstawowym elementem każdego biznesu. Dzięki niej możemy zaprezentować naszą firmę i produkty, które oferujemy. Odpowiednio napisana oferta handlowa może być wizytówką naszego przedsiębiorstwa i przepustką do większych zysków ze sprzedaży. Jak ją napisać? O jakich elementach nie można zapomnieć? Podpowiadamy, jak stworzyć skuteczny dokument.
Przygotowanie oferty handlowej – od czego zacząć?
Oferta sprzedażowa jest dokumentem zawierającym propozycję sprzedaży lub kupna towarów, lub usług, określającym warunki przyszłej umowy kupna-sprzedaży.
Jej pisanie powinniśmy zacząć od odpowiedzi na pytanie – do kogo będzie ona skierowana? Dzięki temu będziemy mogli poznać preferencje naszego klienta, zrozumieć jego potrzeby, pozycję społeczną czy sytuację materialną, a tym samym lepiej dopasować treść naszej oferty.
Aby nasza oferta przekonała klienta, powinniśmy pamiętać o tytule, który przykuje uwagę czytającego. Warto również zastanowić się, do kogo wyślemy dokument – jeśli bowiem skierujemy ofertę do niewłaściwej osoby, może ona nie przynieść zamierzonego skutku.
Nie wiesz, od czego zacząć pisanie? Przygotowanie oferty handlowej możesz również zlecić firmie zewnętrznej lub skorzystać z gotowych wzorów ofert handlowych w Internecie.
Zbudujemy Ci stronę, która sprzedaje. Sprawdź jak.>>
Niezbędne elementy oferty handlowej
Aby oferta handlowa była skuteczna, powinna zawierać określone elementy. Co powinno się znaleźć w takim dokumencie?
tytuł i nazwa firmy, do której kierujemy ofertę,
informacje odnośnie oferenta: adres głównej siedziby firmy, NIP, KRS, kwota kapitału zakładowego,
informacje o podmiocie przygotowującym ofertę: jak długo działa na rynku? W czym się specjalizuje? Ilu posiada pracowników? Jakimi wartościami się kieruje? Jakie są jego cele?
portfolio klientów: nazwy firm i logotypy firm, z którymi firma współpracowała lub współpracuje obecnie,
opis produktów/usług, które oferujemy wraz z cennikiem,
informacje techniczne, takie jak sposób realizacji zamówień, specyfikacje techniczne, zdjęcia produktów, zastrzeżenia prawne, gwarancje.
Ważne jest również, aby w ofercie handlowej zaznaczyć korzyści ze współpracy z naszą firmą. Zwróćmy uwagę na to, co klient może zyskać, jeśli zdecyduje się na skorzystanie z oferty, dlaczego będzie bardziej zadowolony z naszej firmy, a nie konkurencji. Jeśli przed wysłaniem oferty sprzedażowej prowadziliśmy korespondencję z klientem, odnieśmy się również do postawionych przez niego pytań.
Treść oferty handlowej – na co zwrócić uwagę?
Dlaczego niektóre oferty są skuteczne, a inne nie? Te pierwsze zawierają kilka rzeczy, które przyciągają klientów. Jakich?
Call to action – pisząc ofertę sprzedażową, warto poinformować klienta, dlaczego to właśnie teraz powinien kupić nasz produkt. Aby jeszcze bardziej go zachęcić, dajmy mu bodziec do działania – zniżkę, gratis czy specjalną ofertę skierowaną tylko dla niego.
Konkretne informacje – ogólne informacje zazwyczaj nikogo nie interesują, dlatego pamiętaj, że oferta powinna zawierać konkretne informacje, które będą przydatne dla naszego, być może, przyszłego klienta.
Silne argumenty sprzedażowe, może to być np. stwierdzenie, że nasz produkt różni się od produktów oferowanych przez konkurencyjne firmy, ponieważ…
Opinie zadowolonych klientów – sporo decyzji dotyczących zakupu odkłada się na później lub całkiem się z niej rezygnuje tuż pod sam koniec, dlatego zakończ ofertę czymś, co sprawi, że odbiorca utwierdzi się w przekonaniu, że powinien kupić Twój produkt.
W jakiej formie można złożyć ofertę?
Ofertę handlową można złożyć na różne sposoby, jednak najczęściej jest ona wysyłana mailem lub przedstawiana w trakcie osobistego spotkania z klientem. W pierwszym przypadku pamiętajmy, aby skierować wiadomość do odpowiedniej osoby w firmie, z którą chcemy nawiązać współpracę. Inaczej nasza oferta sprzedażowa przepadnie w gąszczu podobnych, niezauważanych przez nikogo maili.