Baza do telemarketingu. Jak zbudować dobrą bazę danych?

Baza do telemarketingu. Jak zbudować dobrą bazę danych?

Telemarketing jest jednym z najpopularniejszych narzędzi marketingu bezpośredniego. Aby nasze działania w tym zakresie były skuteczne, musimy stworzyć dobrą bazę danych, dzięki której konsultanci będą mogli rozmawiać z osobami, które są faktycznie zainteresowane naszym produktem. Jak to zrobić? Czy warto kupić gotową bazę danych? Odpowiedzi znajdziesz poniżej.

Baza danych a telemarketing

Baza danych to rzecz, bez której telemarketing nie może się obejść. Dzięki niej pracownicy naszego call center dotrą do klientów, którzy naprawdę są zainteresowani naszym produktem. W ten sposób nie stracimy czasu na telefony do osób nie należących do naszej grupy docelowej, a telemarketing naszej firmy będzie bardziej efektywny.

Kupować czy nie?

Gotowe bazy telefoniczne

Kupienie bazy danych jest ryzykowne, nigdy bowiem do końca nie wiemy, co się w niej znajduje. Jeśli jednak odpowiednio ją zweryfikujemy i zaktualizujemy, może się sprawdzić. Jak ją zdobyć? Obecnie na rynku funkcjonuje kilkudziesięciu dostawców baz danych, którzy oferują rekordy z danymi w różnej postaci. Przy mniejszych akcjach sprzedażowych sprawdzą się katalogi firm dostępne na branżowych witrynach. Bazy telefoniczne udostępniają również większe portale internetowe. Na rynku istnieją również bazy z danymi, które zostały pozyskane w wyniku różnego rodzaju konkursów.

Własne bazy do telemarketingu

Tworzenie własnej bazy danych jest długotrwałym i żmudnym procesem, który pochłania nie tylko czas, ale i pieniądze. Dużą zaletą takiego rozwiązania jest jednak fakt, że przygotowana przez nas baza do telemarketingu będzie uwzględniać istotne dla nas czynniki, takie jak wiek, zawód czy status społeczny naszych klientów. Kampanie marketingowe na własnych bazach osiągają najlepsze wyniki, dlatego warto zastanowić się nad tym rozwiązaniem, szczególnie wtedy, gdy chcemy trafić do sprecyzowanej grupy odbiorców.

Jak budować dobre bazy telefoniczne?

Aby zbudować bazę danych, najpierw należy pozyskać dane kontaktowe do potencjalnych klientów, następnie przeprowadzić różnego rodzaju akcje komunikacyjne, akcje typu follow-up i tak dalej. A co możemy wykorzystać do budowy bazy danych? Dane możemy pozyskać na przykład z infolinii, zapytań mailingowych czy kanałów social media. Plus takiego rozwiązania to przede wszystkim niewielki koszt i prostota realizacji.

Aby zdobyć dane możemy również umieścić na stronie formularz zapisu do newslettera. To bardzo łatwe rozwiązanie, jednak jeśli nasza strona www nie jest promowana, może się nie sprawdzić.  Stworzenie newslettera to również duży wydatek i większa ilość poświęconego czasu.

W zamian za pozostawienie swoich danych kontaktowych możemy również udostępniać wartościowe treści. Jeśli twoja firma działa również w content marketingu to będzie dobre rozwiązanie. Materiały contentowe można bowiem szybko zrealizować, dłużej również oddziaływają na użytkownika  i budują pozytywny wizerunek naszej firmy. W tym przypadku musimy jednak ponieść wydatki na promocję i kierowanie ruchu na landing page.

Jak zarządzać bazą danych?

Po zbudowaniu bazy do telemarketingu nie możemy osiąść na laurach. Bardzo ważna jest jej regularna aktualizacja w oparciu o informacje pozyskane od klientów. Wszystkie informacje, które są dla nas ważne i które możemy wykorzystać w przyszłości, zapisujmy.

Pamiętajmy również o kontroli podziału bazy danych pomiędzy poszczególnych konsultantów. Pamiętaj, że sytuacja, w której dwóch pracowników dzwoni do tej samej osoby jest niedopuszczalna i z pewnością nie zachęci klienta do zakupu. Warto tego unikać.

Podziel się