Jak zrobić plan sprzedaży?
- 17-01-2023
- Sprzedaż
Przemyślany i dobrze przygotowany plan sprzedaży gwarantuje, że nasze działania przyniosą zysk, a biznes będzie miał stabilną pozycję na rynku. Taki plan pozwala ustalić poziom sprzedaży oraz dochodów, a także określić cele i wizję naszej firmy na najbliższy czas. Poznaj wskazówki, jak zrobić dobry plan sprzedaży, by w przyszłości osiągnąć sukces.
Co daje dobry plan sprzedaży?
Prawidłowo sporządzony plan pozwala określić cele handlowców. Pomaga rozwijać się przedsiębiorcom, podejmować właściwe decyzje w przyszłości i skupić na konkretnym kierunku. Plan sprzedaży najlepiej sporządzić już w październiku lub listopadzie. W tym celu niezbędne będzie przeprowadzenie analizy ryku, a także badań marketingowych. Jakie są niezbędne elementy podczas planowania sprzedaży? Planując sprzedaż, musimy wziąć pod uwagę kilka poniższych kwestii.
Do kogo kierujemy ofertę i co nas wyróżnia?
Jeśli dopiero rozpoczynamy działalność, zanim w ogóle przystąpimy do sporządzania planu sprzedaży, jedną z istotnych kwestii jest zdefiniowanie grupy docelowej. Musimy wziąć pod uwagę potrzeby i oczekiwania, które są różne – czy kierujemy naszą ofertę do klienta bardziej wymagającego czy stawiamy na produkty lub usługi dedykowane szerokiej grupie odbiorców.
Jeśli już działamy w branży, poszukajmy nowych rynków i klientów. Zastanówmy się, jak spełnić właśnie ich potrzeby. Musimy pomyśleć, co wyróżnia nasze produkty na rynku, dlaczego nasza oferta jest unikalna i lepsza niż to, co proponują inni. Jeśli dotychczas nasze produkty nie przynosiły zysku, czas wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i zaoferować im coś, czego nie ma konkurencja. Pomogą nam w tym badania marketingowe.
Czy znamy rynek i konkurencję?
Specjaliści od konsultingu twierdzą, że do osiągnięcia celów sprzedażowych niezbędne jest określenie własnej pozycji na rynku oraz poznanie konkurencji. Dobrym pomysłem jest przeprowadzenie analizy rynku, co pozwoli odkryć tajniki sukcesu konkurentów i znaleźć odpowiedź, jak udoskonalić naszą ofertę. Pozwoli to określić nasze mocne i słabe strony i na tej podstawie stworzyć plan sprzedaży.
Ile będą kosztować nasze produkty?
Plan sprzedaży przewiduje takie kwestie jak strategia cenowa. Niskie ceny mogą spowodować większe zainteresowanie i wzrost sprzedaży, z drugiej strony produkty droższe mogą przynieść pewniejszą pozycję na rynku, ale wiążą się z większym zaangażowaniem w dbaniu o jakość. Przede wszystkim sprawdź, ile kosztują podobne produkty lub usługi i na tej podstawie ustal swój cennik. Przy ustalaniu cen należy wziąć pod uwagę koszty produkcji i zadbać, by były one konkurencyjne i gwarantowały zysk.
Zbudujemy Ci stronę, która sprzedaje. Sprawdź jak.>>
Jak wygląda sezonowość sprzedaży?
Sezonowość to ważny element mający wpływ na możliwości sprzedażowe w wielu branżach. W planie sprzedaży należy wziąć pod uwagę wszystkie czynniki, które wpływają na spadek lub wzrost sprzedaży produktów, lub usług w danym momencie.
Jakie są nasze cele sprzedażowe?
Chodzi tu zarówno o długo-, jak i krótkoterminowe cele, jakie chcemy osiągnąć w kwestii dochodów. Prognoza jest istotnym elementem planu sprzedażowego. Przedsiębiorcy, którzy już działają na rynku, powinni wziąć pod uwagę swoje dotychczasowe dochody i na tej postawie określić swoje cele. Dodatkowo należy wziąć pod uwagę zmiany, jakie zaszły na rynku i zastanowić się, jak je dobrze wykorzystać w działaniach sprzedażowych.
Czy nasze cele są jasne?
Kolejny krok to potwierdzenie, czy nasze cele są jasne dla naszych sprzedawców. Handlowcy muszą być pewni, jaki cel chcemy osiągnąć. W tym celu warto zastosować metodę SMART. Cele powinny być sprecyzowane, mierzalne, atrakcyjne, realistyczne i terminowe. Efekty realizacji planów sprzedażowych przedsiębiorca powinien monitorować i na tej podstawie wyciągać wnioski na przyszłość.
Jak wzmocnić sprzedaż?
W strategii sprzedażowej należy wziąć też pod uwagę strategię marketingową. W szybkim osiągnięciu zysków ze sprzedaży pomoże reklama. Promocja firmy w sieci czy wykorzystanie banerów to tylko jedne z wielu możliwości dotarcia do klientów.