Błąd 404 – czym jest dla Twojej strony WWW?

Błąd 404 – czym jest dla Twojej strony WWW?

Jeśli masz stronę internetową, a do tego jest to strona firmowa, to koniecznie przeczytaj ten artykuł. Dowiesz się, jak błąd 404, czyli Not Found, wpływa na jej działanie oraz postrzeganie Twojej firmy przez internautów i klientów. Podpowiemy również co zrobić, żebyś mógł wykorzystać ten błąd na swoją korzyść. Zainteresowany? To zapraszamy do lektury.

404 Not Found – co oznacza ten komunikat?

Na wstępie odpowiemy na pytanie, czym w ogóle jest omawiany komunikat? 404 Not Found to sygnał, że komputer gościa połączył się z serwerem, na którym wykupiona jest domena Twojej strony, ale nie może wyświetlić żądanej przez niego zawartości. Dlaczego? Być może wpisując adres internauta popełnił błąd, być może też administrator Twojej strony przeniósł szukaną zawartość gdzie indziej lub w ogóle ją usunął.

Komunikat o błędzie zobaczą internauci również wtedy, gdy sprzedajesz w Internecie i usunąłeś oferowany wcześniej produkt i zmieniłeś jego nazwę, ale nie zmieniłeś powiązania go z danym adresem WWW oraz kiedy zmieniałeś silnik czy szablon swojego sklepu internetowego. Zadbaj o niezwłoczne usunięcie błędów 404, bo mogą powodować one odpływ klientów i obniżyć ranking wyszukiwania Twojej strony. Jak to możliwe?

Zbudujemy Ci stronę, która sprzedaje. Sprawdź jak. >>>

Dlaczego trzeba usunąć błędy 404 ze swojej strony?

Choć według Google błąd 404 nie ma wpływu na wysokość wypozycjonowanie strony WWW, to jego obecność w serwisie w większej ilości pośrednio wpływa jednak na pozycję strony w rankingu. Boty Google skanują nie tylko strukturę samej strony, zwracają też uwagę na User Experience, czyli zachowanie się odwiedzających Twoją witrynę. Jeśli z powodu dużej ilości błędów internauci będą rezygnować z odwiedzin na stronie, to wskutek dużego czynnika odrzucenia ranking strony w wyszukiwarce będzie z czasem spadał. Masz wówczas dwa rozwiązania: możesz samodzielnie lub przy pomocy programistów i webmasterów naprawić błędy Not Found (stworzyć przekierowania na właściwy adres, sprawdzić wszystkie linki na stronie) lub rozważyć zbudowanie na nowo strony firmowej, która lepiej będzie sobie radzić w wyszukiwarce.

Kwestii porzucenia Twojej strony przez potencjalnych klientów z pewnością nie trzeba tłumaczyć, ale gdybyś wciąż miał wątpliwości, to pamiętaj – klient o negatywnym doświadczeniu nie tylko nie skorzysta więcej z usług danej firmy, ale też podzieli się swoją frustracją ze znajomymi i – chętniej niż w przypadku pozytywnego wrażenia – zostawi swoją negatywna opinię w Internecie, np. na fanpage firmy na FB czy w Google My Business. Nie warto.

404 Not Found na Twojej stronie

Na swojej stronie firmowej możesz zdecydować, jak będzie wyglądał komunikat o błędzie 404. Tworząc go weź sobie do serca konieczność umieszczenia następujących informacji:

  • prostej i czytelnej wiadomości, że strona nie istnieje,
  • propozycji artykułów, podstron czy produktów ściśle powiązanych z żądaną frazą,
  • okna wyszukiwarki do umożliwienia internaucie dalszego pozostania na stronie,
  • breadcrumbs – nawigacji – dla łatwego śledzenia i odnalezienia się w stronie,
  • Call-To-Action, czyli wezwania do działania.

Takie dobrze przemyślane działania mogą sprawić, że użytkownik, pomimo nieodnalezienia niezbędnych mu danych pozostanie jednak na kartach witryny i będzie kontynuował poszukiwania lub dokona zakupu najbardziej zbliżonego parametrami produktu. Ale to jeszcze nie wszystko.

Tworząc komunikat błędu 404 spróbuj dodatkowo wykorzystać zaistniałą sytuację i przedstawić internautom przekaz, który nie tylko powiadomi o przykrym fakcie nieodnalezienia żądania, ale też przemówi do nich w sposób łagodzący spowodowane nieodnalezieniem frazy rozczarowanie czy frustrację. Jak do tego podejść? Oto kilka wskazówek:

  • nie zostawiaj niczego losowi i zamiast automatycznie wygenerowanego komunikatu systemowego przygotuj informację spójną graficznie z resztą serwisu – wykorzystaj kolorystykę, fonty, logo i inne elementy graficzne używane w Twoim serwisie,
  • zwróć uwagę na sposób narracji treści komunikatu – możesz informację przekazać w sposób nieszablonowy, kreatywny i humorystyczny tak, że zainteresuje to internautów i spowoduje ich chęć pozostania na stronie internetowej,
  • wykorzystaj przykuwającą oko, adekwatną do sytuacji grafikę, która w zmyślny i zabawny sposób zobrazuje występujący brak,
  • spróbuj użyć wizualnych elementów marki w humorystyczny sposób.

Oczywiście, istnieje szereg rozwiązań technicznych ułatwiających odnalezienie i usunięcie błędu. Do wykrywania wykorzystasz na przykład crawler Screaming Frog lub Google Search Console – przeskanujesz na stronie linki i wykryjesz niedziałające. Usunięcie błędów wykonasz m.in. przekierowaniem za pomocą PHP na kod 301, edycję pliku .htaccess czy przekierowanie za pomocą ustawień hostingu. Pamiętaj też, by regularnie monitorować swoją stronę lub zadbaj o to, byś mógł zająć się swoim biznesem, a fachowcy – stroną Twojej firmy

Podziel się