Zarządzanie konfliktem w zespole. 6 wskazówek dla szefa

Zarządzanie konfliktem w zespole. 6 wskazówek dla szefa

W pracy często zderzają się odmienne poglądy, co w konsekwencji może wywołać różnego rodzaju sprzeczki. Czasem wystarczy krótka rozmowa i szybkie wyjaśnienie, by dojść do porozumienia. Niestety w niektórych przypadkach dochodzi do poważnej wymiany zdań. Jesteś szefem i nie wiesz, jak zarządzać konfliktem w zespole? Poznaj 5 podpowiedzi, jak rozwiązywać palące problemy między pracownikami.

Pozycjonowanie stron Pozycjonowanie stron

1. Weź odpowiedzialność za rozwiązanie konfliktu

Po pierwsze, musisz mieć świadomość, że jako szef to właśnie ty jesteś odpowiedzialny za rozwiązanie konfliktu w zespole. To właśnie do ciebie powinni zwracać się pracownicy, jeśli mają jakiekolwiek spięcia z innymi i nie potrafią samodzielnie pozbyć się problemu. Nie obawiaj się nawet trudnych i skomplikowanych problemów. To normalne, że na co dzień może dochodzić do mniejszych lub większych spięć, więc takie sytuacje nie powinny wyprowadzać cię z równowagi.

2. Stanowczo reaguj, nie unikaj

Udawanie, że nic się nie dzieje, to najgorsze, co możesz zrobić w obliczu konfliktu. Zamiatanie pod dywan sprawi, że nawet z niewielkiego spięcia może powstać wielka awantura. Lepiej działać jak najszybciej i zdusić problem już w zarodku, radzą eksperci od konsultingu. Reakcja managera powinna być stanowcza, a zdecydowanie będzie skuteczna. Odkładanie sprawy na później i liczenie, że „jakoś to będzie”, z pewnością nie zda egzaminu.

3. Bądź obiektywny i kontroluj emocje

W razie konfliktu koniecznie zachowaj obiektywizm. Jeśli skłonisz się do racji wyłącznie jednej ze stron, nie zdobędziesz zaufania w oczach zespołu. Koniecznie powstrzymaj emocje na wodzy. Nieistotne uwagi zachowaj dla siebie, a zanim coś ocenisz i powiesz głośno, dokładnie przemyśl i przeanalizuj nawet najdrobniejszy szczegół. Reaguj szybko, ale działaj rozważnie. Pochopne wnioski mogą tylko zaszkodzić.


Zbudujemy Ci stronę, która sprzedaje. Sprawdź jak.>> 


4. Odkryj przyczyny

Przyczyny konfliktu mogą być różne, więc koniecznie przeanalizuj, co jest punktem zapalnym. Zazwyczaj kwestią sporną są problemy w komunikacji, odmienne osobowości czy inne poglądy. Częstym powodem jest złe odczytanie wiadomości przez drugą stronę. Nawet drobne spięcie wywołuje negatywne emocje i może przeobrazić się w coś poważnego. Zdobądź więc jak najwięcej informacji i postaw na szczerą rozmowę. Wyłącznie poznanie zdania każdej ze stron pozwoli odkryć źródło problemu.

5. Bądź świadomy konsekwencji

Jeśli obawiasz się, czy w ogóle podejmować się rozwiązania konfliktu w pracy i uważasz, że lepiej problem pozostawić pracownikom, by sami zajęli się sprawą, musisz być świadomy konsekwencji. Nierozwiązany konflikt może odbić się echem w przyszłości. Z czasem niezadowolona osoba może stwierdzić, że woli poszukać lepszego pracodawcy i bardziej przyjaznej atmosfery. Strata dobrego pracownika to ostatnia rzecz, na jaką możesz sobie pozwolić.

6. Rozwiąż sprawę do końca

Konflikt to zazwyczaj cały proces. Najpierw pojawia się problem, później w grę wchodzą emocje i sprzeczne wizje wszystkich stron. By na dobre zapomnieć o sprawie, każde nieporozumienie powinno być wyjaśnione do końca. Żadne półśrodki nie zdadzą egzaminu, bo nawet złagodzenie sprawy nie przyniesie oczekiwanych rezultatów. Wcześniej czy później wszelkie niedopowiedzenia i nieprzepracowane kwestie powrócą ze zdwojoną siłą. Dowiedz się, czego oczekuje każda ze stron i postaraj się osiągnąć kompromis. 

Poznaj 6 błędów, których nie możesz popełnić, gdy zarządzasz zespołem.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas