Zarządzanie konfliktem w zespole. 6 wskazówek dla szefa

Zarządzanie konfliktem w zespole. 6 wskazówek dla szefa

W pracy często zderzają się odmienne poglądy, co w konsekwencji może wywołać różnego rodzaju sprzeczki. Czasem wystarczy krótka rozmowa i szybkie wyjaśnienie, by dojść do porozumienia. Niestety w niektórych przypadkach dochodzi do poważnej wymiany zdań. Jesteś szefem i nie wiesz, jak zarządzać konfliktem w zespole? Poznaj 5 podpowiedzi, jak rozwiązywać palące problemy między pracownikami.

1. Weź odpowiedzialność za rozwiązanie konfliktu

Po pierwsze, musisz mieć świadomość, że jako szef to właśnie ty jesteś odpowiedzialny za rozwiązanie konfliktu w zespole. To właśnie do ciebie powinni zwracać się pracownicy, jeśli mają jakiekolwiek spięcia z innymi i nie potrafią samodzielnie pozbyć się problemu. Nie obawiaj się nawet trudnych i skomplikowanych problemów. To normalne, że na co dzień może dochodzić do mniejszych lub większych spięć, więc takie sytuacje nie powinny wyprowadzać cię z równowagi.

2. Stanowczo reaguj, nie unikaj

Udawanie, że nic się nie dzieje, to najgorsze, co możesz zrobić w obliczu konfliktu. Zamiatanie pod dywan sprawi, że nawet z niewielkiego spięcia może powstać wielka awantura. Lepiej działać jak najszybciej i zdusić problem już w zarodku, radzą eksperci od konsultingu. Reakcja managera powinna być stanowcza, a zdecydowanie będzie skuteczna. Odkładanie sprawy na później i liczenie, że „jakoś to będzie”, z pewnością nie zda egzaminu.

3. Bądź obiektywny i kontroluj emocje

W razie konfliktu koniecznie zachowaj obiektywizm. Jeśli skłonisz się do racji wyłącznie jednej ze stron, nie zdobędziesz zaufania w oczach zespołu. Koniecznie powstrzymaj emocje na wodzy. Nieistotne uwagi zachowaj dla siebie, a zanim coś ocenisz i powiesz głośno, dokładnie przemyśl i przeanalizuj nawet najdrobniejszy szczegół. Reaguj szybko, ale działaj rozważnie. Pochopne wnioski mogą tylko zaszkodzić.


Zbudujemy Ci stronę, która sprzedaje. Sprawdź jak.>> 


4. Odkryj przyczyny

Przyczyny konfliktu mogą być różne, więc koniecznie przeanalizuj, co jest punktem zapalnym. Zazwyczaj kwestią sporną są problemy w komunikacji, odmienne osobowości czy inne poglądy. Częstym powodem jest złe odczytanie wiadomości przez drugą stronę. Nawet drobne spięcie wywołuje negatywne emocje i może przeobrazić się w coś poważnego. Zdobądź więc jak najwięcej informacji i postaw na szczerą rozmowę. Wyłącznie poznanie zdania każdej ze stron pozwoli odkryć źródło problemu.

5. Bądź świadomy konsekwencji

Jeśli obawiasz się, czy w ogóle podejmować się rozwiązania konfliktu w pracy i uważasz, że lepiej problem pozostawić pracownikom, by sami zajęli się sprawą, musisz być świadomy konsekwencji. Nierozwiązany konflikt może odbić się echem w przyszłości. Z czasem niezadowolona osoba może stwierdzić, że woli poszukać lepszego pracodawcy i bardziej przyjaznej atmosfery. Strata dobrego pracownika to ostatnia rzecz, na jaką możesz sobie pozwolić.

6. Rozwiąż sprawę do końca

Konflikt to zazwyczaj cały proces. Najpierw pojawia się problem, później w grę wchodzą emocje i sprzeczne wizje wszystkich stron. By na dobre zapomnieć o sprawie, każde nieporozumienie powinno być wyjaśnione do końca. Żadne półśrodki nie zdadzą egzaminu, bo nawet złagodzenie sprawy nie przyniesie oczekiwanych rezultatów. Wcześniej czy później wszelkie niedopowiedzenia i nieprzepracowane kwestie powrócą ze zdwojoną siłą. Dowiedz się, czego oczekuje każda ze stron i postaraj się osiągnąć kompromis. 

Poznaj 6 błędów, których nie możesz popełnić, gdy zarządzasz zespołem.

Podziel się