6 błędów, których nie możesz popełnić, gdy zarządzasz zespołem

6 błędów, których nie możesz popełnić, gdy zarządzasz zespołem

Nie myli się tylko ten, kto nic nie robi. Manager również nie jest nieomylny i jak każdy człowiek może popełnić błąd. Czy można jednak uniknąć gafy? Zastanawiasz się, jakie błędy najczęściej popełniają osoby, które zarządzają zespołem? Poznaj 6 często spotykanych przykładów i dowiedz się, jak się zachować, by ustrzec się pomyłki i dobrze pokierować pracownikami.

1. Nie jesteś otwarty, więc nie masz dobrego kontaktu z zespołem

W zespole bardzo ważna jest komunikacja. Wielu szefów niestety robi to źle lub w ogóle zapomina o komunikacji. Już od rana warto wprowadzić w pracy przyjazną atmosferę. Przywitanie się z pracownikami z uśmiechem lub zagadanie chociaż przez chwilę zdecydowanie skraca dystans i pozwala dobrze rozpocząć dzień. Sprawia też, że pracownicy czują się ważni, dlatego chętnie podejmują różne wyzwania. Często popełnianym błędem na linii szef–zespół jest porozumiewanie się wyłącznie drogą elektroniczną. Może rodzić to wiele nieporozumień, gdy pewne komunikaty zostaną źle odczytane. Nic nie zastąpi normalnej rozmowy lub chociaż rozmowy przez telefon albo podczas wideokonferencji.

2. Nie masz czasu dla pracowników, więc nie mogą się od ciebie uczyć

Kolejnym błędem w zarządzaniu jest brak czasu i zaangażowania w sprawy zespołu, co prowadzi do frustracji. Ukrywanie ważnych spraw czy w ogóle niepoświęcanie uwagi pracownikom nie pozwala im się uczyć i rozwijać. Wielu szefów wychodzi z założenia, że lepiej pewne informacje zachować wyłącznie dla siebie, tymczasem to pierwszy krok do powstania bałaganu i rozsiewania plotek.

3. Stawiasz wyłącznie na własne zdanie, więc zabijasz kreatywność

Wielu managerów popełnia kardynalny błąd i ze względu na zajmowaną pozycję uważa, że zawsze ma rację. Tacy kierownicy nie biorą pod uwagę zdania innych osób albo w ogóle nie słuchają, co ma do powiedzenia druga strona. Przekonanie o nieomylności niestety nie prowadzi do niczego dobrego, przypominają eksperci konsultingu. Niedopuszczanie pracowników do podejmowania wspólnych decyzji sprawia, że zabija się w nich kreatywność. Nie mają oni motywacji, by podsuwać jakiekolwiek pomysły.

Poza forsowaniem wyłącznie własnego zdania jeszcze gorszą sytuacją jest, gdy szef nie tylko nie słucha się nikogo, ale także nie jest pewien, jaką decyzję podjąć. Zwykle skutkuje to zmienianiem zdania nawet w kluczowym momencie. Znów nie wpływa to motywująco, a pracownicy są zdezorientowani. Tracą też zaufanie na przyszłość, bo nie mają pewności, czy podjęte przez nich kroki w ogóle będą miały sens, czy wszystko zmieni się jak w kalejdoskopie.


Zbudujemy Ci stronę, która sprzedaje. Sprawdź jak.>> 


4. Nie potrafisz motywować, więc zespół nie osiąga celu

Kolejnym błędem w kierowaniu zespołem jest niemotywowanie pracowników. Jeśli zespół nie będzie nagradzany za swoje sukcesy, prędzej czy później straci zapał nawet do wykonywania pracy marzeń. Najbardziej satysfakcjonującą nagrodą są zwykle pieniądze, ale nawet banalna z pozoru pochwała również może zdziałać cuda i popchnąć do działania.

5. Nie jesteś neutralny, więc nie wzbudzasz zaufania 

Dużym błędem, jaki może popełnić manager, jest faworyzowanie tylko wybranych pracowników. Zdecydowanie nie wpływa to dobrze na atmosferę w zespole, który z czasem może się zbuntować i nie przykładać do kolejnych zadań lub po prostu zmienić pracę.

6. Nie jesteś słowny, więc nie masz autorytetu

Poirytowanie wśród pracowników może wzbudzić niewywiązywanie się z obietnic. Jako manager nigdy nie obiecuj gruszek na wierzbie. Nie ma znaczenia, czy chodzi o ważne kwestie typu gwarancja podwyżki czy codzienne drobiazgi. Gdy będziesz rzucał słowa na wiatr, zdecydowanie nie będziesz wiarygodny. 

Poznaj 6 stylów zarządzania zespołem

Podziel się