Czym jest grywalizacja? Jak ją stosować w biznesie?

Czym jest grywalizacja? Jak ją stosować w biznesie?

Grywalizacja coraz częściej pojawia się w świecie biznesu. Możemy ją wykorzystać, aby zbudować zaangażowanie pracowników, zachęcić klientów do interakcji z naszą marką czy osiągnąć założone cele biznesowe. Chcesz wiedzieć, czym jest grywalizacja i jak zastosować ją w swojej firmie? Przeczytaj nasz poradnik i dowiedz się, dlaczego warto po nią sięgnąć, w jakich obszarach można ją wykorzystać i jakie efekty przyniesie ten proces.

Czym jest grywalizacja?

Grywalizacja to inaczej zastosowanie mechanizmów zaczerpniętych z gier komputerowych, towarzyskich i fabularnych w kontekstach, które nie są grą, w celu zwiększenia efektywności w wybranym obszarze.

Jest ona przeznaczona dla wszystkich, którzy chcą zwiększyć efektywność wykonywanych obowiązków. Właściciele firm coraz częściej zaczynają dostrzegać korzyści, które daje wdrożenie grywalizacji w system działania przedsiębiorstwa, stosując ją m.in. w marketingu czy HR. 

Najprostszą grywalizację możemy zaprojektować tylko dla siebie.Wystarczy, że wybierzemy kontekst jej wdrożenia – przykładowo: chcemy zmienić swoje nawyki żywieniowe. Na kartce narysujmy swoją postać, rozpiszmy zadania, które musimy wykonać, by osiągnąć cel i określmy nagrody, które zdobędziemy za ich wykonanie.

Bardziej złożone systemy grywalizacji zakładają, że uczestniczy w nich więcej, niż jeden gracz. Aby w grywalizacji zadziałały mechanizmy związane z interakcjami społecznymi, najlepiej, by uczestniczyło w niej co najmniej 10 osób. To jak – chcesz dowiedzieć się, jak możesz wykorzystać grywalizację w biznesie?

Dlaczego grywalizacja działa?

Już wiesz, czym jest grywalizacja, ale nadal zastanawiasz się, dlaczego ona działa? Zanim odpowiemy ci na to pytanie, zastanów się, czy przypominasz sobie moment, kiedy usiadłeś przed telewizorem i na konsoli włączyłeś grę z tak wciągającą fabułą, że byłeś w pełni oddany przechodzeniu kolejnych jej etapów? A może pamiętasz, jak grałeś ze znajomymi w planszówkę i gra wciągnęła cię tak bardzo, że spędziłeś przed nią dobre parę godzin, myśląc, że minęło jedynie kilkanaście minut? 

Jeśli tak, oznacza to, że doświadczyłeś stanu flow, który opisał węgierski badacz Mihaly Csikszentmihalyi. Stan flow polega na całkowitym skupieniu i oddaniu się wykonywaniu konkretnej czynności, w tym przypadku gry. Towarzyszy mu między innymi zmienione poczucie upływu czasu oraz euforia. Osiągnięcie tego stanu to jeden z najważniejszych czynników udanej grywalizacji. Na ten efekt pracują takie mechanizmy, jak:

  • zadania – gracz wykonuje w grze określone zadania, które mają przyczynić się do realizacji założonego celu,
  • punkty i wirtualna waluta – za wykonane zadania gracz otrzymuje wirtualne wynagrodzenie, które ma wpływ na jego pozycję w rankingu,
  • ranking – gracz może porównywać się z innymi osobami, które biorą udział w grywalizacji na podstawie wybranych umiejętności lub na tle grupy,
  • odznaki i osiągnięcia – w grze ważne jest także zdobywanie nowych miejsc czy odznak, czyli dodatkowych wyróżnień,
  • społeczność – gracz może wchodzić w interakcje z innymi osobami, rzucać im wyzwania i wymieniać się doświadczeniami,
  • fabuła (kontekst) – gracz porusza się po mapie/pomieszczeniach, które łączy w całość wątek fabularny, w którym osadzona jest gra.

Grywalizacja w biznesie. Do czego można ją wykorzystać?

Grywalizacja może być stosowana w takich obszarach biznesu, jak sprzedaż, marketing, HR, IT, rekrutacja czy digital transformation. Możemy ją wykorzystywać do:

  • zwiększania aktywności pracy handlowców,
  • kampanii promujących nowe produkty,
  • lojalizowania klientów,
  • przyciągnięcia nowych odbiorców do naszej marki,
  • przyciągnięcia kandydatów na stanowiska, na które obecnie rekrutujemy,
  • onboardingu nowych pracowników,
  • usprawnienia  komunikacji i integracji między pracownikami,
  • wspierania procesów IT,
  • implementacji projektów digitalizacji.

Grywalizacja w biznesie. Korzyści

Wiesz już, czym jest grywalizacja i do czego możesz wykorzystać ją we własnej firmie. A dlaczego warto to zrobić?
  1. Grywalizacja angażuje konsumentów w rozwój twojej marki poprzez aktywny udział w grze.
  2. Grywalizacja może być sposobem na dotarcie do współczesnego odbiorcy, który już zdążył uodpornić się na silny przekaz marketingowy płynący z radia czy telewizji.
  3. Przez grywalizację w ciekawy oraz szybki sposób możesz zdobyć informacje o swoich klientach.
  4. Grywalizacja może być czynnikiem motywującym dla twoich pracowników, dzięki systemowi wynagradzania i szybkiej informacji zwrotnej.
  5. Odznaki, punkty i wyróżnienia otrzymane w ramach grywalizacji zaspokajają motywację wewnętrzną i zewnętrzną pracowników.
  6. Grywalizacja zwiększa integrację i poczucie przynależności do grupy – kiedy pracownik dzieli się wynikami z innymi, ma możliwość zdobycia uznania.
  7. Dobrze zaprojektowana grywalizacja może być elementem zdrowej rywalizacji i współpracy wśród pracowników.

Podziel się