Jak usprawnić komunikację w firmie?

Jak usprawnić komunikację w firmie?

Sprawna komunikacja w firmie to klucz do większej efektywności pracownika.  Praca to wiele zadań i obowiązków. Podołać wszystkiemu nie jest łatwo. Dlatego też należy opracować skuteczne strategie dotyczące przepływu i formy przekazywanych informacji. Przeczytaj, jak formułować informacje, aby były jasne dla pracowników. Sprawdź, jak usprawnić komunikacje w firmie.

Jak formułować informacje?

Praca w firmie bywa intensywna. W służbowej skrzynce mailowej pojawia się wiele wiadomości. Pracownik nieustannie dostaje polecenia. Trudno odnaleźć się w gąszczu informacji. Dlatego ważny jest sposób, w jaki formułuje się komunikaty. Brak czasu na analizę skomplikowanych wiadomości sprawia, że komunikat musi być podany w jasny i jednoznaczny sposób.

 Informacje, które podajesz na tablicy firmowej, powinny być skonstruowane tak, aby były zrozumiałe dla każdego z pracowników – niezależnie od szczebla. Zrozumienie informacji, która zawarta jest na takiej tablicy, nie powinno zajmować dłużej niż minutę. Jeżeli w firmie pracują obcokrajowcy, dopilnuj, żeby komunikat ten był umieszczony także w wersji anglojęzycznej. W przypadku tego typu informacji żaden pracownik nie może poczuć się pominięty.

Jak sprawić, aby komunikacja w firmie była lepsza?

Przede wszystkim należy opracować politykę informacyjną organizacji. Musimy dołożyć wszelkich starań, aby informacje wspomagały pracę. Nie można zatem przesadzać z ich ilością. Metodą prób i błędów należy wypracować skuteczne strategie przepływu informacji – sprawdź, jakie narzędzia pozwolą usprawnić komunikacje w firmie.

Komunikacja powinna odbywać się na trzech płaszczyznach. Małe rzeczy są ważne – w końcu diabeł tkwi w szczegółach.  Praktyczne wiadomości związane z różnymi wydarzeniami, spotkaniami czy dniami wolnymi od pracy powinny znajdować się w ogólnodostępnej przestrzeni.

Zmiany, które zachodzą w organizacji to następna ważna kwestia. Pracownik o takich zmianach powinien być informowany na bieżąco. Dzięki temu zyskuje świadomość, że jest ważny dla firmy. Samopoczucie pracownika  w firmie i poczucie bycia ważnym determinuje efektywność jego pracy.

Wizja przyszłości organizacji jest czymś, co pracownik nieustannie powinien mieć z tyłu głowy. Wizja przyszłości jest bowiem bardzo ważna. Zrozumienie polityki firmy to podstawowa kwestia, która pozwala zaangażować się w działania i przyjąć schematy pracy, które pozwolą zrealizować długoterminowe cele.

Metoda, jakiej używa się do przekazu informacji, także ma znaczenie. Sposoby komunikacji w firmie to coś, co wypracowuje się przez lata. Musimy pamiętać, że suche komunikaty budują dystans. Dystans nie wpływa pozytywnie na angażowanie pracowników do działania. Warto skorzystać z szerokiej oferty szkoleń, dzięki którym wypracujesz swoje własne strategie komunikacji.

W wielu organizacjach nie docenia się znaczenia komunikacji wewnętrznej w firmie, co jest dużym błędem. Komunikacja wpływa na nasz wizerunek. Wizerunek firmy w dużej mierze decyduje o tym, jakich mamy pracowników i jakich klientów udało nam się uzyskać.

Od kogo pracownicy powinni otrzymywać kluczowe informacje?

Efektywna komunikacja może przynieść firmie wiele korzyści. Pozytywny wizerunek organizacji oraz stworzenie warunków sprzyjających zaadaptowaniu zmian przez pracowników to tylko niektóre z pozytywów – przeczytaj, jakie są zalety sprawnej komunikacji w firmie.

O kluczowych informacjach pracownik powinien dowiadywać się zawsze od przełożonego. Ważne, aby szef był pierwszą osobą, która przekazuje tego typu wiadomości. Buduje to zaufanie w zespole, które jest bardzo ważne w prawidłowym rozwoju organizacji. 

Podziel się