Jak zaaranżować open space?
- 17-01-2023
- Zarządzanie firmą
Jesteś właścicielem dużej firmy i zastanawiasz się, jak sprawić, by biurowa przestrzeń była jak najlepiej zagospodarowana, a przy tym przyjazna dla wszystkich? Czy można spełnić oczekiwania każdego pracownika, by pracowało się sprawnie i przyjemnie? Nie jest to łatwe zadanie, więc koniecznie poznaj nasze wskazówki. Przeczytaj, jak właściwie zaaranżować open space.
Odpowiednie zaplanowanie przestrzeni, czyli jak usprawnić pracę?
Najpoważniejszym problemem przy aranżacji open space jest właściwe zaplanowanie przestrzeni, tak aby z jednej strony ułatwić kontakt pomiędzy różnymi działami, a z drugiej nie przeszkadzać poszczególnym pracownikom. Strefy, w których w ciągu dnia bez przerwy przewija się mnóstwo osób, powinny być wydzielone. Specjaliści od konsultingu wskazują, że chodzi tu przede wszystkim o sale konferencyjne, pokoje zarządu oraz recepcję. Codzienne wizyty klientów czy spotkania w dużym gronie zdecydowanie mogą rozpraszać podczas pracy.
Stoły ustawione w równe rzędy nie służą dobrej komunikacji, dlatego dziś najczęściej tworzy się stanowiska z mniejszą liczbą biurek, które dedykowane są konkretnym działom lub zespołom pracującym w danym momencie nad projektem. Takie ustawienie kilku biurek sprawia, że pracownicy siedzą zwróceni do siebie. Nie tylko ułatwia to wzajemny przepływ informacji, ale dodatkowo wpływa na komfort i umacnia relacje między pracownikami.
Nie zawsze można jednak wszystkim dogodzić. Może się zdarzyć, że pracownik potrzebuje w pełni skoncentrować się samodzielnie na danym zadaniu. Warto więc pomyśleć o wydzieleniu kilku biurek na uboczu z dala od najgłośniejszych stref. Coraz popularniejsze w biurach open space staje się korzystanie z tzw. hot-deskingu. Hot-deski to biurka, które nie należą do żadnego pracownika, więc w każdej chwili można na nich pracować.
Komfort pracy dla wszystkich, czyli jak chronić przed hałasem?
Poziom hałasu nie może przekroczyć określonych norm. Tymczasem open space stwarza idealne warunki, by takie dopuszczalne wartości przewyższyć. Z pozoru ciche czynności jak przesuwanie krzeseł w połączeniu z rozbrzmiewającymi dzwonkami telefonów z każdej strony i gwarem rozmów przy biurkach tworzą kakofonię dźwięków. Biorąc to wszystko pod uwagę, w biurach projektuje się specjalne sufity oraz umieszcza miękką wykładzinę. Świetną barierę tworzą specjalne panele wygłuszające, które umieszcza się między biurkami i które dodatkowo sprzyjają uzyskaniu pewnej prywatności.
Praca w open space, na którym cały czas panuje gwar, może męczyć, więc warto pomyśleć o wydzieleniu jak najwięcej stref ciszy. Mogą to być kameralne salki, w których spotyka się niewiele osób. Wielkie sale konferencyjne spełniają swoją funkcję, ale dziś obok nich tworzy się również mniejsze pomieszczenia, z których skorzystać można nie tylko w celach organizacji spotkania, ale także pracy indywidualnej.
Chcesz zwiększyć ruch na stronie? Zbudować zaufanie klientów? Doradzimy Ci, jak to zrobić. Sprawdź>>
Przyjazna atmosfera, czyli jak zadbać o samopoczucie pracowników?
By zadbać o dobry nastrój i stworzyć namiastkę domowej atmosfery, warto do tak dużej przestrzeni, jaką jest open space, wprowadzić choć trochę zieleni. Roślinność świetnie oddziałuje na codzienną pracę, o czym świadczą niejedne wyniki badań, a także przynosi wiele korzyści zarówno od strony estetycznej, jak i praktycznej.
Rośliny regulują wilgotność powietrza, co jest nie do przecenienia w pomieszczeniach klimatyzowanych, w których często doskwiera suche powietrze. Oczyszczają powietrze, więc wszystkim lepiej się oddycha i koncentruje na zadaniach. Roślinność uspokaja, pozwala odpocząć zmęczonym oczom i redukuje stres.
Nie samą pracą człowiek żyje, więc warto stworzyć w miejscu pracy odskocznię od codziennych obowiązków i stresów związanych z wykonywaniem pilnych zadań. W wielu firmach znajdziemy specjalnie wydzielone strefy relaksu, w których na wygodnych kanapach możemy na chwilę odpłynąć. W niektórych znajdziemy nawet stół do piłkarzyków i inne atrakcje. Takie pokoje sprawiają, że pracownicy czują się bardziej komfortowo w biurze, co wpływa na lepszą efektywność.