Jakie błędy w komunikacji w firmie popełniamy najczęściej?
- 17-01-2023
- Zarządzanie firmą
Dobra komunikacja to podstawa sprawnego działania w firmie. Tylko firma, w której komunikacja przebiega prawidłowo, ma szansę na sukces. Do zbudowania odpowiedniej komunikacji wewnętrznej w firmie niezbędny jest otwarty umysł oraz doświadczenie. Łatwo popełnić błąd. Dzięki zdobyciu odpowiedniej wiedzy przed wdrożeniem działań można jednak w prosty sposób ich uniknąć. Przeczytaj, jak działać z głową i osiągać sukcesy. Stań się ekspertem od komunikacji.
Czym jest komunikacja wewnętrzna w firmie?
Komunikacja wewnętrzna należy do działań, które wchodzą w zakres Public relations. Ma ona bardzo duże znaczenie w firmach, które zatrudniają wielu pracowników. Im więcej pracowników, tym potrzebniejsze stają się coraz to bardziej zaawansowane strategie komunikacji wewnętrznej.
Jednak zorganizowana komunikacja wewnętrzna potrzebna jest każdej firmie. Jeżeli przepływ informacji opiera się na tak zwanej komunikacji korytarzowej, czyli jeżeli w organizacji króluje system plotek i wiadomości pochodzących z drugiej ręki, nie wróży to dobrze na przyszłość. Jest to jeden z podstawowych błędów.
Błędy, które popełniamy w komunikacji wewnętrznej
Prawidłowa komunikacji jest trudną umiejętnością, którą zdobywa się dzięki doświadczeniu i uczeniu się na błędach. Warto jednak zapoznać się z najczęstszymi potknięciami, aby mieć świadomość, jakie zachowania nie przynoszą pozytywnych efektów.
Opracowanie strategii w zły sposób
Zacznijmy od początku. Ułożenie dobrego planu działania to świetny pomysł. Zwróć jednak uwagę na to, w jaki sposób on się kształtuje. Dobre wybadanie terenu jest najważniejsze. Jeżeli twoja strategia to wynik skrupulatnej analizy wyników audytu czy badań przeprowadzonych wśród pracowników, możesz być pewien, że twoja strategia opiera się na solidnych podstawach.
Zbudujemy Ci stronę, która sprzedaje. Sprawdź jak.>>
Błędem jest budowanie strategii, która opiera się jedynie na własnych przemyśleniach lub też na spostrzeżeniach zawężonej grupy osób. To duże ryzyko, które może się nie opłacić. Tego typu strategie wpływają na rozwój firmy – o tym musimy pamiętać. Dlatego też to, co liczy się najbardziej to profesjonalna strategia działania. Dobry plan wymaga nakładu czasu i pracy. Szybkie rozwiązania się nie sprawdzają.
Utrata czujności
Dobra strategia to dobry początek. Jednak równie ważna jest nieustanna analiza i weryfikacja. Na bieżąco musimy sprawdzać, czy komunikacja w firmie przebiega sprawnie i czy użyte przez nas narzędzia nie straciły na wartości. Tylko konsekwentne wysiłki przynoszą wymierne efekty. Nie można osiadać na laurach. Konsekwencje utraty czujności mogą być bolesne i są często popełnianym błędem.
Nawet narzędzia, które zostały świetnie przygotowane, wymagają regularnej weryfikacji oraz optymalizacji w niewielkim odstępie czasu od wdrożenia. Musimy wiedzieć, które narzędzia odpowiadają pracownikom i są chętnie wykorzystywane, a które się zdewaluowały. Wszystko się zmienia – trzeba mieć to zawsze z tyłu głowy.
Głos pracownika ma duże znaczenie
Pracownicy często mają wiele pomysłów i chcą, aby ich głos został usłyszany. Tylko dzięki współpracy można osiągać najlepsze efekty. Połączenie doświadczeń i pomysłów pracowników różnych szczebli może się opłacić. Żeby się o tym przekonać, komunikacja wewnętrzna w firmie musi przebiegać bez błędów. Niezbędna jest uważność i umiejętność słuchania – sprawdź, jak usprawnić komunikację w firmie.
Jednostkowe cele są ważne tak samo jak realizacja celów zarządu. Należy połączyć oba interesy i wspólnie działać na wspólny sukces oraz rozwój.
Rozwój technologiczny ma wpływ na komunikację
Tradycyjne metody takie jak zebrania, gazetki ścienne czy e-mail to sposoby sprawdzone i popularne. Z takich metod komunikacji także warto korzystać. Należy jednak uzupełnić je o nowsze technologie. Świat idzie do przodu. Duży odsetek pracowników firm to ludzie bardzo młodzi,którzy z technologią są na bieżąco. Pracodawca musi za nimi nadążyć, aby nie tracić wartościowych pracowników.
Jeżeli masz problemy z technologią i chciałbyś uzyskać wiadomości na jej temat, zawsze warto skorzystać z odpowiednich szkoleń. Bycie na bieżąco nie jest łatwe. Odpowiednie szkolenia pomogą w zdobyciu wiedzy, dzięki której ty i twoi pracownicy będą się rozwijać.
Brak nastawienia na użyteczność dla odbiorcy
Narzędzia, które wykorzystujemy powinny być wygodne oraz intuicyjne. Doświadczenie pracownika jest kluczowe. Powinien otrzymać on takie warunki pracy, z których będzie zadowolony i które będą motywować go do wspólnego działania w grupie.
Pamiętaj, że czasami, żeby odebrać dobrą lekcję, trzeba popełniać błędy. Nie bój się szukać i znajdować nowe nieoczywiste rozwiązania. Powyższych niedopatrzeń powinieneś unikać jak ognia. Pamiętaj, że odpowiednia komunikacja wewnętrzna w firmie kształtuje się poprzez dialog i uważność.