Czym jest ocena zawodowa pracownika? Po co się ją przeprowadza?

Czym jest ocena zawodowa pracownika? Po co się ją przeprowadza?

Ocena zawodowa pracownika może być przeprowadzana corocznie lub w krótszych odstępach czasu, np. co dwa tygodnie. Dzięki niej nasz podwładny wie, co powinien poprawić i na czym bardziej się skupić, a co wychodzi mu doskonale. Przeprowadzanie takiej oceny sprawia, że firma działa sprawniej, a rotacja pracowników – mniejsza. Przeczytaj, na czym polega ocena pracownika i w jakim celu się ją przeprowadza.

Pozycjonowanie stron Pozycjonowanie stron

Na czym polega ocena zawodowa pracownika?

Ocena zawodowa pracownika polega na sprawdzeniu, czy sprostał on stawianym mu wymaganiom i czy dobrze wykonywał swoje obowiązki. Zazwyczaj w firmach funkcjonuje zbiór kryteriów, według których przeprowadzana jest taka ocena. W jego skład wchodzą takie elementy, jak terminowość, organizacja pracy czy poprawność wykonywania zadań.

Dzięki ocenie pracownicy wiedzą, co powinni poprawić, na czym bardziej się skupić, a co wychodzi im doskonale. Czują się też bardziej zmotywowani do działania, a firma funkcjonuje sprawniej i jest lepiej zorganizowana. Chociaż ocena pracownicza może kojarzyć się negatywnie, nie powinniśmy się jej bać – w wielu przypadkach może ona pomóc.

Wynik oceny pracowniczej może mieć wpływ na podwyżkę, awans lub zmianę stanowiska danej osoby. Jeśli będzie negatywny, może z kolei być przyczyną zwolnienia.

Chcesz zwiększyć ruch na stronie? Zbudować zaufanie klientów? Doradzimy Ci, jak to zrobić. Sprawdź>>

Kiedy najlepiej przeprowadzić ocenę pracownika?

Ocena pracownicza najczęściej odbywa się w systemie rocznym. Wówczas przez 12 miesięcy przełożony zbiera informacje na temat pracy danej osoby i uważnie się jej przegląda, a na koniec tworzy opisową ocenę pracownika. Zwraca on również uwagę na zmiany, które zaszły przez ten czas w sposobie jego pracy.

W niektórych firmach ocenę pracowniczą przeprowadza się częściej. W takim przypadku często menagerowie spotykają się raz na kwartał lub raz na dwa tygodnie i dokonują oceny pracownika na podstawie własnych obserwacji i rozmów z innymi osobami z zespołu. Jednocześnie wysłuchują tego, co dana osoba ma do powiedzenia na temat swojej pracy. Takie częste oceny pracownicze traktowane są jako element rozwoju całego zespołu.

Jakie kryteria stosuje się do walidacji pracowników?

Do oceny pracownika stosuje się różne kryteria.

  • Terminowość – czas wykonywania zadań bardzo często podlega ocenie. Jeśli pracownik ciągle się spóźnia i nie pilnuje terminów, może mieć  to swoje konsekwencje w wynikach, które uzyskuje.

  • Organizacja pracy – czyli to, w jaki sposób dana osoba wykonuje swoje obowiązki, czy potrafi ocenić, które z nich są najważniejsze, a które może wykonać później i jakie efekty przynosi ich organizacja.

  • Poprawność wykonywania zadań – efekt działań pracownika i to, czy wykonuje swoją pracę rzetelnie i poprawnie jest bardzo ważne. Może się zdarzyć, że ktoś pracuje szybko, ale wykonuje zadanie niedbale, a przecież nie o to chodzi.

  • Wiedza – ciągłe kształcenie się i zdobywanie wiedzy, np. na szkoleniach jest kluczowe w niektórych zawodach, w których nowe przepisy czy rozwiązania pojawiają się każdego dnia. Poziom wiedzy pracownika nie powinien więc stać w miejscu.

  • Współpraca z zespołem – ważne jest, czy pracownik potrafi rozmawiać ze współpracownikami, umie unikać konfliktów i w jaki sposób pracuje w grupie. W niektórych branżach komunikatywność to podstawa.

  • Samodzielność – zadawanie pytań nie jest złe, jednak im dłuższy staż zawodowy, tym pytań o podstawowe rzeczy powinno być mniej. Jeśli pracownik nie potrafi poradzić sobie z zadaniami, które już wcześniej wykonywał, z pewnością nie będzie to plusem przy jego ocenie.

  • Etyka pracy – pracodawcom zależy również na uczciwości pracownika – w końcu w firmie nie powinno dziać się nic niezgodnego z prawem. Przy ocenie sprawdzane jest również, czy dana osoba nie wysługuje się innymi, skraca sobie drogę i nie pracuje zgodnie z przepisami.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas

Newsletter