Umowa na zastępstwo – o czym musisz wiedzieć?

Umowa na zastępstwo – o czym musisz wiedzieć?

Nie możesz znaleźć stałej pracy? Pomyśl o umowie na zastępstwo. To często nie tylko sposób na zarobek, ale także szansa na zdobycie doświadczenia. Zanim jednak zatrudnisz się u nowego pracodawcy na takich warunkach, koniecznie zapoznaj się z artykułem. Musisz wiedzieć, co taka umowa powinna zawierać oraz kiedy może zostać podpisana. Sprawdź, jakie korzyści niesie praca na umowę na zastępstwo.  

Kiedy umowa na zastępstwo może zostać zawarta?

Zgodnie ze zmianami, jakie weszły w życie w 2016 roku, umowa na zastępstwo traktowana jest jako rodzaj umowy o pracę na czas określony. Umowa zawierana jest, gdy stały pracownik nie może wykonywać swoich obowiązków, więc pracodawca znajduje osobę, która może go zastąpić.

Specjaliści od doradztwa personalnego wskazują, że nieobecność stałego pracownika musi zostać usprawiedliwiona, w przeciwnym razie pracodawca może rozwiązać z taką osobą stosunek pracy. Najczęściej umowy na zastępstwo są zawierane z powodu nieobecności pracownika, który zachorował i jego stan zdrowia wymaga długiego leczenia i pobytu w szpitalu, lub wziął on urlop macierzyński, wychowawczy bądź bezpłatny.  

Co zawiera umowa na zastępstwo?

Umowa na zastępstwo powinna zawierać kilka ważnych elementów. Jeśli podpisujesz umowę na zastępstwo, powinieneś zostać zatrudniony na analogicznym stanowisku jak osoba, którą zastępujesz. Taki sam powinien być również rodzaj pracy, jaką wykonujesz. Umowa na zastępstwo powinna więc zawierać informację na temat:

  • Stron umowy
  • Rodzaju umowy
  • Rodzaju i warunków pracy
  • Miejsca wykonywania pracy
  • Wymiaru czasu pracy
  • Wynagrodzenia
  • Terminu rozpoczęcia pracy

Poza tym w umowie powinny znaleźć się również data i miejsce podpisania umowy.

Na jaki okres można podpisać umowę na zastępstwo?

W umowie pracodawca powinien określić czas jej trwania. W wielu przypadkach jednak ustalenie dokładnie, jak długa będzie nieobecność zastępowanego pracownika, może przysporzyć problemów, a wręcz być niemożliwe do wskazania. Jeśli pracownik wybiera się na dłuższy urlop wypoczynkowy, wówczas podaje dokładnie dzień swojego powrotu. Jeśli jednak powodem nieobecności jest choroba, trudno wskazać termin rozwiązania umowy na zastępstwo.

W takim przypadku w umowie zapisuje się, że stosunek pracy zostaje zawarty do momentu powrotu zastępowanego pracownika i nie podaje się konkretnego dnia. Warto pamiętać, że w umowie widnieje wówczas imię i nazwisko tego pracownika, jednak zgodnie z RODO w trosce o ochronę danych osobowych nie może znaleźć się przyczyna nieobecności.

Pracodawca ma również prawo do określenia trwania umowy na krótszy okres niż czas przewidywanej nieobecności pracownika. Można wtedy dokonać przedłużenia umowy na zastępstwo, czyli podpisania kolejnego dokumentu. Warto zaznaczyć, że zgodnie z prawem od 2016 roku pracodawca może podpisać z pracownikiem jedynie trzy umowy na czas określony, a okres zatrudnienia nie może być dłuższy niż 33 miesiące. Umowa na zastępstwo jest jednak wyjątkiem i nie obowiązują tu żadne limity.

Jeśli zdarzy się, że zastępowany pracownik, będąc na zwolnieniu, np. w wyniku choroby umrze, wtedy umowa na zastępstwo wygasa z dniem jego śmierci. 

Przeczytaj, ile wynosi okres wypowiedzenia umowy na zastępstwo.

Jakie uprawnienia przysługują na umowie na zastępstwo?

W przypadku umowy o zastępstwo masz takie same uprawienia oraz przywileje, jakie obowiązują pracowników zatrudnionych na umowę o pracę. Wśród korzyści warto wymienić płatny urlop wypoczynkowy w takim samym wymiarze co przy umowie o pracę oraz płatne zwolnienie chorobowe. Praca na zastępstwo wliczana jest do stażu, poza tym masz zapewnioną płacę minimalną, a pracodawca zobowiązany jest do odprowadzania składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne.

Podziel się