6 skutecznych technik perswazji w biznesie

6 skutecznych technik perswazji w biznesie

Z perswazją mamy do czynienia niemal na każdym kroku, często nawet nie zdajemy sobie z tego sprawy. Perswazja może pomóc osiągnąć wyznaczone cele w biznesie. Pomaga w negocjacjach biznesowych i przekonaniu drugiej strony do swoich racji. Nie wiesz, jak wykorzystać siłę perswazji w rozmowach z parterem biznesowym? Poznaj 6 skutecznych technik perswazyjnych, które pozwolą ci osiągnąć sukces.

Pierwsza technika – reguła wzajemności

Technika ta opiera się na naturalnym mechanizmie odwzajemniania się. Jeśli coś otrzymujemy od danej osoby, chcemy również jej dać coś w zamian. W ten sposób pokazujemy naszą wdzięczność za wykonaną przysługę czy podarowany prezent. Czasami zdarza się nawet, że dajemy więcej, niż sami otrzymaliśmy. Potrzeba odwzajemniania wynika zwykle z chęci „pozbycia się długu” wobec darczyńcy. W biznesie reguła ta wykorzystywana jest często, gdy chcemy uzyskać jakieś korzyści np. podczas negocjacji. Przedsiębiorca zaprasza drugą stronę do restauracji na własny koszt, by później zyskać w czasie rozmów biznesowych. 

Druga technika – reguła zaangażowania i konsekwencji

Osoby zaangażowane w sprawę, które wkładają w realizację przedsięwzięcia jak najwięcej, są najbardziej konsekwentne. Większość z nas chce być postrzegana jako osoby zdecydowane, a żeby być konsekwentnym, nie można zmieniać zdania z byle powodu. Technika zaangażowania i konsekwencji mówi o podtrzymywaniu wybranego kierunku nawet mimo niesprzyjających warunków czy nawet finalnie nie do końca korzystnych rozwiązań. 

Trzecia technika – reguła społecznego dowodu słuszności

Zgodnie z tą regułą nie musimy niejako sami podejmować decyzji, ponieważ może to zrobić za nas większość. Reguła ta opiera się na założeniu podążania za tłumem, który kreuje rzeczywistość i często wybiera znane rozwiązania. To, co popularne i sprawdzone, musi być przecież właściwe. Taka postawa może dotyczyć zarówno zachowania, jak i formułowania myśli i poglądów. Ta technika perswazji wykorzystywana jest w sytuacjach, gdy ktoś ma inne zdanie i pod wpływem otoczenia przyznaje rację większości, nawet wbrew swoim przekonaniom, np. podpisując umowę, bo przecież wszyscy też ją wcześniej podpisali.

Jeśli chcesz nauczyć się technik perswazji, skorzystaj z oferty kursów i szkoleń.

Czwarta technika – reguła lubienia i sympatii

Perswazja w biznesie oparta na tej technice pomaga zdobyć zaufanie drugiej strony. By osiągnąć jak najwięcej, warto spróbować zdobyć sympatię przeciwnika. Jak to zrobić? Najlepiej poszukać podobieństw i w ten sposób znaleźć wspólny język. Nicią porozumienia mogą być podobne zainteresowania, a także prowadzony styl życia. Pozytywne nastawienie sprawia, że łatwiej będzie wypracować założony cel lub pójść na ustępstwa. Przedsiębiorcy często przed podjęciem rozmów chcą dowiedzieć się jak najwięcej o drugiej stronie, by łatwiej przełamać lody.

Dowiedz się, czym jest perswazja językowa.

Piąta technika – reguła autorytetu

Od zawsze poszukujemy autorytetów, zarówno w życiu, jak i w biznesie. Poważane są osoby, które coś w życiu osiągnęły, zdobyły doświadczenie i wiedzę. Nic dziwnego, że media i reklamodawcy powołują się na zdanie ekspertów z branży oraz osób znanych i lubianych. Jeśli w czasie negocjacji biznesowych nie jesteśmy w stanie przekonać do swoich racji, warto powołać się na autorytety w danej dziedzinie i ten sposób wzmocnić nasz przekaz.

Szósta technika – reguła niedostępności

Jeśli coś jest niedostępne lub dostępne jednie w ograniczonej ilości, wydaje się od razu ekskluzywne, pożądane. Większość, która wybrała dany produkt czy usługę, nie może się przecież mylić. W ten sposób sprzedawcy nakręcają mechanizm niedostępności. Czasowe promocje, oferty last minute i edycje limitowane to właśnie sztuki oparte na tej technice perswazji.

Wszystkie przedstawione powyżej techniki opracował amerykański psycholog Robert Cialdini. 

Podziel się