8 podpowiedzi, jak walczyć z prokrastynacją
- 04-09-2024
- Kariera managera
Z pozoru niewinne przekładanie nawet drobnych spraw może doprowadzić do nagromadzenia się obowiązków. Takie długotrwałe działanie powoduje stres, spadek koncentracji, kłopoty ze snem, a wreszcie obniżenie poczucia własnej wartości. Pojawiają się kłopoty w pracy, a także problemy ze zdrowiem. W dłuższej perspektywie u prokrastynatora może nawet rozwinąć się depresja, więc nie można bagatelizować żadnych niepokojących objawów. Dowiedz się, jak walczyć z prokrastynacją w pracy i w życiu.
1. Zastanów się, jaki jest Twój największy problem
Przede wszystkim dowiedz się, czym dokładnie jest prokrastynacja i gdzie tkwi sedno Twojego problemu. Przeanalizuj, z czego wynikają Twoje najsłabsze punkty – czego się najbardziej obawiasz i dlaczego tego właśnie akurat unikasz. Czy boisz się odpowiedzialności? Czy nie podejmujesz działań, bo jesteś perfekcjonistą i nie chcesz ryzykować porażki? A może w ogóle nie myślisz o przyszłość? Odpowiedz sobie na te pytania i na tej podstawie wysnuj wnioski, dlaczego zdarza Ci się przekładać obowiązki na później.
2. Zyskaj kontrolę
Nie obawiaj się wyjść poza swoją strefę komfortu. Gdy nie ugniesz się przed swoimi lękami, zdobędziesz pewność siebie i przejmiesz kontrolę nad swoimi działaniami. Zrezygnuj ze swoich dotychczasowych nawyków i nie bój się odpowiedzialności. Specjaliści od szkoleń podkreślają, że w końcu to właśnie Ty decydujesz, jak wygląda Twoje życie. Przejmij kontrolę i zacznij radzić sobie z problemem prokrastynacji.
3. Zapanuj nad czasem i organizacją
Każdy prokrastynator ma zazwyczaj kłopoty z organizacją. Skup się więc na zarządzaniu czasem. Wyznaczaj konkretne zadania we wcześniej zaplanowanym terminie, a najlepiej twórz listy obowiązków, które musisz wypełnić danego dnia. Koniecznie zaczynaj pracę od najtrudniejszych obowiązków. Nie odkładaj tego, co nieprzyjemne, bo tylko stracisz energię na niepotrzebne rozmyślanie i panikowanie, że nie jesteś w stanie czegoś zrobić.
4. Wyznaczaj mniejsze cele
Jeśli obowiązki Cię przytłaczają i tracisz ochotę na jakkolwiek nowe działania, naucz się dzielić pracę na mniejsze projekty. Pamiętaj, by wyznaczać nie tylko mniejsze, ale także realne cele, które są łatwiejsze w realizacji i nie zniechęcą już na wstępie. W ten sposób Twoja praca będzie bardziej efektywna.
5. Zadbaj o dobre warunki pracy
Gdy odkładanie wszystkiego na później już Cię męczy, zastanów się, czy brak skupienia nie wynika z miejsca, w którym pracujesz. Środowisko pracy jest przecież bardzo ważne. Dobrze zorganizowana przestrzeń, a także współpracownicy, którzy razem dążą do celu, to często klucz do sukcesu. Pamiętaj, by w czasie pracy unikać wszelkich rozpraszaczy. Jeśli np. przeszkadzają Ci głośne rozmowy, załóż słuchawki.
Wykonaj darmowy audyt strony i popraw jej widoczność w wyszukiwarce. Wykonaj teraz>>
6. Odpuść
Czasem warto po prostu odpuścić. Nie wymagaj od siebie zbyt wiele. Osoby skłonne do perfekcjonizmu mają tendencję do prokrastynacji. Nie zniechęcaj się już na wstępie, daj sobie czas na wykonanie trudnego zadania, a z pewnością zobaczysz efekty szybciej, niż się spodziewasz.
7. Nagradzaj sukcesy
Nie stosuj kar wobec siebie, postaw na nagrody. Nawet małe sukcesy powinny być nagradzane, a już w szczególności wykonane zadania, które kiedyś odkładaliśmy w nieskończoność. Takie podejście z pewnością przyniesie efekty. Pamiętaj, że każdy zrealizowany cel to większa satysfakcja z działania.
8. Skorzystaj z pomocy fachowca
Jeśli nie możesz poradzić sobie z problemami, skorzystaj z pomocy terapeuty. Nie można zapominać, że prokrastynacja nie jest zwykłym lenistwem, a zaburzeniem, z którym wiele osób nie potrafi sobie dać rady. W ciężkich przypadkach zalecana jest terapia behawioralna i wsparcie psychologa.
Przeczytaj również, jakie są przyczyny prokrastynacji.