Adaptive learning. Czym jest? Jakie są jego zalety?

Adaptive learning. Czym jest? Jakie są jego zalety?

Wraz z rozwojem technologii pojawiają się również nowe metody nauki. Jedną z nich jest adaptive learning, czyli uczenie adaptacyjne. Polega ono na inteligentnym dopasowywaniu się materiałów dydaktycznych do potrzeb konkretnych uczniów. System oparty na działaniu algorytmów nieustannie uczy się i adaptuje, dzięki czemu staje się skrojony na miarę oczekiwań każdego z jego użytkowników.

Czym jest adaptive learning?

Adaptive learning, czyli uczenie adaptacyjne, to metoda nauki polegająca na inteligentnym dopasowywaniu się materiałów dydaktycznych do potrzeb i możliwości uczniów. Pozwala ono na automatyczne dopasowanie tempa nauki czy kolejności poszczególnych zadań do realnych potrzeb dydaktycznych.

Powyższe zmiany następują w czasie rzeczywistym, a system nieustannie się uczy, dzięki czemu staje się idealnie skrojony na miarę oczekiwań każdego z jego użytkowników. Ogromną rolę w zastosowaniu nauczania adaptacyjnego odgrywa sztuczna inteligencja  - zaawansowane rozwiązania programistyczne, algorytmy i rozbudowane platformy e-learningowe.

Jak uczenie adaptacyjne wygląda w praktyce?

Aby zrozumieć, jak wygląda proces uczenia adaptacyjnego, wyobraź sobie sytuację, w której dwóch uczniów podchodzi do kursu języka angielskiego. Jeden z nich z łatwością  zapamiętuje nowe słówka, ale ma problemy z gramatyką. Dla drugiego gramatyka nie stanowi problemu, ale musi poświęcić więcej czasu na naukę słownictwa.

Każdy z nich zareaguje na gotowy kurs inaczej. Pierwszy szybko przejdzie etap zapamiętywania słówek, ale będzie potrzebować dużej ilości ćwiczeń gramatycznych. Drugi zaś – na odwrót. Jeśli każdy z nich korzystałby z kursu w takiej samej formie, efekt nauki mógłby być niedostateczny. I tutaj właśnie wkracza uczenie adaptacyjne.

System oparty o koncepcję adaptive learning orientuje się, w jakim zakresie, na jakim poziomie i z jaką częstotliwością udostępniać uczniom kolejne porcje wiedzy. Rozwinięta struktura informatyczna na podstawie analizy interakcji użytkownika z materiałami szkoleniowymi „adaptuje się” do jego możliwości. Mówiąc najprościej – system tak będzie układał kolejne tematy i moduły do zaliczenia, aby szkolenie dostarczyło uczniom rzeczywiście przydatnych informacji, nie stało się dla nich nudne i koncentrowało się na tych elementach, z którymi uczeń radzi sobie najgorzej.

Adaptive learning – trend, który z  nami zostanie?

Popularność adaptive learning w edukacji jest coraz większa, szczególnie w obszarze związanym ze szkoleniami pracowników. Dzięki tej metodzie każdy z kursantów – mimo dostępu do tego samego materiału – przechodzi w indywidualny tryb nauczania, co przekłada się na:

  • oszczędność czasu zarówno pracownika przechodzącego szkolenie, jak i pracodawcy, który może szybciej wykorzystać nabyte przez niego umiejętności, przekłada się na krótszy onboarding pracowników,
  • oszczędność pieniędzy – możliwe jest stworzenie jednego, ale rozbudowanego szkolenia, które będzie adaptowało się do potrzeb wszystkich kursantów, zamiast kilku szkoleń dla osób o różnym poziomie umiejętności,
  • lepszą kontrolę nad wynikami przeprowadzonych szkoleń – algorytmy monitorujące postępy uczniów dostarczają bowiem precyzyjnych informacji na temat ich sposobu radzenia sobie z poszczególnymi zagadnieniami,
  • lepszą kontrolę nad postępami każdego ucznia, która pozwala na efektywniejsze zaplanowanie jego ścieżki edukacyjnej.

Podziel się