Cztery kompetencje miękkie, które powinien posiadać każdy menadżer
- 17-01-2023
- Kariera managera
Kompetencje miękkie, coraz częściej doceniane na rynku pracy, są szczególnie ważne na stanowiskach menadżerskich. Ułatwiają one menadżerowi komunikowanie się ze współpracownikami, egzekwowanie od nich wywiązywania się z obowiązków, planowanie pracy zespołu czy bieżące rozwiązywanie napotykanych problemów. Przeczytaj, jakie kompetencje miękkie są najważniejsze na tym stanowisku.
1. Komunikatywność
Komunikatywność to umiejętność, która jest potrzebna w zasadzie w każdym zawodzie, choćby z tego względu, że większość z nas pracuje w grupie i musi porozumiewać się ze współpracownikami. Jednak na stanowisku menadżera jest ona szczególnie ważna.
Menadżer musi umieć zwerbalizować swoje oczekiwania w stosunku do swoich podwładnych i przekazać je w ten sposób, by ci dobrze je zrozumieli. Komunikacja do podległego zespołu powinna być rzeczowa, czytelna i zrozumiała. To pozwoli uniknąć niepotrzebnych napięć i nieporozumień i będzie pierwszym krokiem do sukcesu.
Aby komunikacja w zespole była skuteczna, menadżer powinien czuć, słuchać i mówić. Dobre słuchanie jest bardzo ważne – pozwala ono bowiem na wyłonienie najistotniejszych kwestii związanych z daną sprawą. Właśnie dlatego umiejętność komunikacji jest bardzo ważna. Bez niej praca może stać się chaotyczna a atmosfera w zespole – napięta.
2. Zarządzanie czasem
Zarządzanie czasem to umiejętność organizacji pracy własnej i podległych ci osób. Menadżer powinien wiedzieć, jak zaplanować pracę, by zrealizować dany cel. Musi mieć świadomość, jakie są priorytety związane z jego wykonaniem, jakie zadania może zlecić podwładnym, jaka osoba ma wykonać konkretne zadanie, jakimi narzędziami ocenić stopień jego realizacji.
Menadżer musi potrafić właściwie delegować zadania współpracownikom w zależności od ich kompetencji. Wówczas zadania zostaną wykonane poprawnie i według narzuconego harmonogramu. Powinien również przewidzieć wszelkie trudności, z którymi może spotkać się pracownik podczas ich realizacji.
Wybór zadań i ich realizacja powinny być zdeterminowane takimi parametrami, jak waga tego zadania czy pilność jego wykonania. Jeśli menadżer potrafi zarządzać czasem, będzie mógł ocenić rangę zadania a tym samym zrealizować cele cząstkowe, a w założonym czasie – cel, do którego dąży cały zespół. Menadżer powinien wykonywać zadania ważne i niepilne, a odrzucać realizację zadań niepilnych i nieważnych.
Zbudujemy Ci stronę, która sprzedaje. Sprawdź jak.>>
3. Umiejętność pracy w grupie
Zadaniem menadżera jest zarządzanie zespołem, a zespół tworzą ludzie. Dlatego tak ważna jest umiejętność pracy w grupie. Menadżer powinien umieć dotrzeć indywidualnie do każdego członka zespołu i zorientować go wokół zadania, które musi zostać zrealizowane. Powinien zadbać o integrację współpracowników i atmosferę, która będzie sprzyjała wspólnej pracy.
Bardzo ważne jest, aby menadżer wiedział, jaką rolę pełni w zespole i znał odpowiedź na pytanie – czy ta rola jest zgodna z jego wizją i wpisuje się kulturę organizacyjną firmy, którą reprezentuje. Powinien wiedzieć, jakim autorytetem legitymuje się wśród członków zespołu, skąd wziął się ten autorytet (został wypracowany czy nadany?).
Praca w grupie to również praca z innymi menadżerami, dlatego potrzebna jest również wiedza, jak menedżer pozycjonuje się w tej grupie a także umiejętność współpracy, która pozwoli osiągnąć różnym zespołom wspólny cel.
4. Inteligencja emocjonalna
Posiadanie kompetencji, które wchodzą w zakres inteligencji emocjonalnej jest niezwykle ważne dla osób na stanowiskach menadżerskich, kształtują oni bowiem kulturę całej organizacji i motywują zespół do wydajniejszej pracy. Dzięki inteligencji emocjonalnej menadżer wie, z kim warto współpracować, komu może zaufać. Potrafi zrozumieć potrzeby drugiej osoby i odpowiednio na nie zareagować.
Menadżer powinien on umieć nie tylko delegować zadania i kontrolować ich efekty, ale również dowiadywać się, czy komunikacja podczas pracy przebiega we właściwy sposób. Powinien on stworzyć taką atmosferę pracy, by podwładni chcieli ze sobą współpracować w celu osiągnięcia sukcesu, a więc zadbać o ich integrację. Jednocześnie musi liczyć się z tym, że na pewnych etapach mogą pojawić się sytuacje konfliktowe.
Menadżer musi na bieżąco wyjaśniać spory i interweniować w celu wypracowania kompromisu. Niezbędna w tym przypadku jest empatia i szereg innych umiejętności z zakresu inteligencji emocjonalnej, takich jak ocena, ekspresja emocji i ich kontrola. Osoba na stanowisku kierowniczym powinna wiedzieć, kiedy „wkroczyć do akcji”, a kiedy poczekać z rozmową, aż emocje ostygną.