Czym są kompetencje miękkie? Czy można je kształcić?

Czym są kompetencje miękkie? Czy można je kształcić?

Kompetencje miękkie są coraz ważniejsze na rynku pracy, szczególnie, jeśli aplikujemy na stanowiska sprzedażowe, marketingowe czy menadżerskie. Czy jednak kreatywności można się nauczyć? Przeczytaj, czym są kompetencje miękkie i jakie umiejętności do nich zaliczamy. Dowiedz się, dlaczego stają się coraz ważniejsze i jak można się ich nauczyć.

Czym są kompetencje miękkie?

Kompetencje miękkie to umiejętności wrodzone lub nabyte przez nas z czasem i na podstawie doświadczenia. Dotyczą one cech psychofizycznych i umiejętności społecznych i ułatwiają efektywne współdziałanie w środowisku prywatnym i zawodowym. Są związane z naszym charakterem a także zasadami, którymi kierujemy się w życiu.

Kompetencje miękkie możemy podzielić na osobiste – niezbędne do efektywnego zarządzania sobą – oraz interpersonalne – wykorzystywane w relacjach z innymi ludźmi.

Wśród umiejętności osobistych można wyróżnić:

  • zarządzanie sobą w czasie,
  • kreatywność,
  • inteligencję emocjonalną,
  • umiejętność radzenia sobie ze stresem.

Z kolei do umiejętności interpersonalnych zaliczamy:

  • zdolności perswazyjne,
  • umiejętność pracy w zespole,
  • umiejętność rozwiązywania konfliktów,
  • umiejętność autoprezentacji.

Chociaż kompetencje miękkie często są zaniedbywane na rzecz kompetencji twardych, coraz częściej stanowią one istotny obszar w ocenie atrakcyjności kandydatów do pracy. Umiejętność sprzedaży samego siebie zawsze bowiem będzie procentować.

Dlaczego kompetencje miękkie są tak ważne?

Umiejętności miękkie często są lekceważone w porównaniu z umiejętnościami twardymi, a tymczasem podczas aplikowania na różne stanowiska często odgrywają priorytetowe znaczenie. Rekruterzy sprawdzają w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej, czy dana osoba je posiada, korzystając z testów kompetencyjnych i testów psychologicznych.

Znaczenie kompetencji miękkich rośnie, w niektórych branżach są one już bardziej cenione, niż umiejętność obsługi konkretnych programów czy ukończone kursy. Cenione są między innymi na stanowiskach menadżerskich i sprzedażowych. Eksperci prognozują, że do 2030 roku aż dwie trzecie pracodawców będzie uznawało niektóre umiejętności miękkie za obowiązkowe. 

Biorąc to pod uwagę, warto zacząć nad nimi pracować i nie lekceważyć szkoleń z ich zakresu. Pamiętajmy, że pracodawcy cenią sobie osoby, które wykazują chęć rozwoju. Także nam samym powinno na tym zależeć – w końcu dzięki temu nieustannie rośnie nasza wartość na rynku pracy.

Jak rozwijać kompetencje miękkie?

Kompetencji miękkich można się nauczyć. Warto zacząć od specjalistycznej literatury poruszającej temat rozwoju osobistego i zapisać się na szkolenia oferowane przez psychologów i różne firmy, które nam w tym pomogą.

Zanim zaczniemy, powinniśmy jednak zastanowić się, jaki jest nasz obecny poziom tych zdolności. W tym celu warto odpowiedzieć sobie na pytania: W czym jestem dobry? Z czym mam jeszcze problemy? Do czego mam predyspozycje? W ten sposób łatwiej nam będzie wybrać odpowiednie szkolenie i skupić się na rzeczach, które musimy jeszcze poprawić. 

Warto pamiętać, że nic tak nie umacnia naszych kompetencji, jak praktyka. Świetną przestrzenią do praktycznego nabywania umiejętności miękkich są aktywności dodatkowe. Zaangażowanie w organizacjach studenckich, samorządzie czy wolontariacie trenuje umiejętność pracy w grupie, komunikatywność i zarządzanie czasem.

Ważna jest również samodzielna praca nad własnym sobą. O umiejętności miękkie możemy dbać na co dzień. Planowanie dnia, wyłapywanie swoich błędów, rozmawianie z ludźmi – kształtują najbardziej pożądane cechy personalne. Gdy połączymy udział w szkoleniu w samodzielnym kształceniem swojego charakteru z pewnością osiągniemy sukces.

Podziel się