Czym są kompetencje miękkie? Czy można je kształcić?
- 17-01-2023
- Kariera managera
Kompetencje miękkie są coraz ważniejsze na rynku pracy, szczególnie, jeśli aplikujemy na stanowiska sprzedażowe, marketingowe czy menadżerskie. Czy jednak kreatywności można się nauczyć? Przeczytaj, czym są kompetencje miękkie i jakie umiejętności do nich zaliczamy. Dowiedz się, dlaczego stają się coraz ważniejsze i jak można się ich nauczyć.
Czym są kompetencje miękkie?
Kompetencje miękkie to umiejętności wrodzone lub nabyte przez nas z czasem i na podstawie doświadczenia. Dotyczą one cech psychofizycznych i umiejętności społecznych i ułatwiają efektywne współdziałanie w środowisku prywatnym i zawodowym. Są związane z naszym charakterem a także zasadami, którymi kierujemy się w życiu.
Kompetencje miękkie możemy podzielić na osobiste – niezbędne do efektywnego zarządzania sobą – oraz interpersonalne – wykorzystywane w relacjach z innymi ludźmi.
Wśród umiejętności osobistych można wyróżnić:
zarządzanie sobą w czasie,
kreatywność,
inteligencję emocjonalną,
umiejętność radzenia sobie ze stresem.
Z kolei do umiejętności interpersonalnych zaliczamy:
zdolności perswazyjne,
umiejętność pracy w zespole,
umiejętność rozwiązywania konfliktów,
umiejętność autoprezentacji.
Chociaż kompetencje miękkie często są zaniedbywane na rzecz kompetencji twardych, coraz częściej stanowią one istotny obszar w ocenie atrakcyjności kandydatów do pracy. Umiejętność sprzedaży samego siebie zawsze bowiem będzie procentować.
Dlaczego kompetencje miękkie są tak ważne?
Umiejętności miękkie często są lekceważone w porównaniu z umiejętnościami twardymi, a tymczasem podczas aplikowania na różne stanowiska często odgrywają priorytetowe znaczenie. Rekruterzy sprawdzają w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej, czy dana osoba je posiada, korzystając z testów kompetencyjnych i testów psychologicznych.
Znaczenie kompetencji miękkich rośnie, w niektórych branżach są one już bardziej cenione, niż umiejętność obsługi konkretnych programów czy ukończone kursy. Cenione są między innymi na stanowiskach menadżerskich i sprzedażowych. Eksperci prognozują, że do 2030 roku aż dwie trzecie pracodawców będzie uznawało niektóre umiejętności miękkie za obowiązkowe.
Biorąc to pod uwagę, warto zacząć nad nimi pracować i nie lekceważyć szkoleń z ich zakresu. Pamiętajmy, że pracodawcy cenią sobie osoby, które wykazują chęć rozwoju. Także nam samym powinno na tym zależeć – w końcu dzięki temu nieustannie rośnie nasza wartość na rynku pracy.
Wykonaj darmowy audyt strony i popraw jej widoczność w wyszukiwarce. Wykonaj teraz>>
Jak rozwijać kompetencje miękkie?
Kompetencji miękkich można się nauczyć. Warto zacząć od specjalistycznej literatury poruszającej temat rozwoju osobistego i zapisać się na szkolenia oferowane przez psychologów i różne firmy, które nam w tym pomogą.
Zanim zaczniemy, powinniśmy jednak zastanowić się, jaki jest nasz obecny poziom tych zdolności. W tym celu warto odpowiedzieć sobie na pytania: W czym jestem dobry? Z czym mam jeszcze problemy? Do czego mam predyspozycje? W ten sposób łatwiej nam będzie wybrać odpowiednie szkolenie i skupić się na rzeczach, które musimy jeszcze poprawić.
Warto pamiętać, że nic tak nie umacnia naszych kompetencji, jak praktyka. Świetną przestrzenią do praktycznego nabywania umiejętności miękkich są aktywności dodatkowe. Zaangażowanie w organizacjach studenckich, samorządzie czy wolontariacie trenuje umiejętność pracy w grupie, komunikatywność i zarządzanie czasem.
Ważna jest również samodzielna praca nad własnym sobą. O umiejętności miękkie możemy dbać na co dzień. Planowanie dnia, wyłapywanie swoich błędów, rozmawianie z ludźmi – kształtują najbardziej pożądane cechy personalne. Gdy połączymy udział w szkoleniu w samodzielnym kształceniem swojego charakteru z pewnością osiągniemy sukces.