Kompetencje miękkie i twarde. Czym są? Co je różni?

Kompetencje miękkie i twarde. Czym są? Co je różni?

Kompetencje to inaczej ogół predyspozycji danej osoby, czyli jej umiejętności oraz cechy pozwalające realizować zadania zawodowe. Często są one oceniane podczas rozmowy rekrutacyjnej, dlatego warto je kształtować, rozwijać i poszerzać. Czym są kompetencje miękkie i twarde? Jakie są różnice między nimi i które z nich są ważniejsze? Przeczytaj nasz poradnik.

Czym są kompetencje twarde?

Kompetencje twarde to konkretne, mierzalne cechy, które są niezbędne do wykonywania danej pracy. Można je potwierdzić za pomocą dyplomów, certyfikatów czy świadectw ukończenia kursów. Zaliczamy do nich między innymi:

  • znajomość języków obcych,
  • specjalistyczną wiedzę,
  • umiejętność obsługi programów komputerowych,
  • posiadanie prawa jazdy,
  • umiejętność obsługi kasy fiskalnej.

Kompetencje twarde często są określane mianem bazowych, bez których nie mamy możliwości ubiegać się o pracę na danym stanowisku. Możemy je rozwijać poprzez naukę, udział w kursach i szkoleniach oraz pracę na danym stanowisku. To, czy je posiadamy, czy nie, można również bardzo łatwo sprawdzić, np. podczas rozmowy kwalifikacyjnej.

Czym są kompetencje miękkie?

Kompetencje miękkie to umiejętności wrodzone lub nabyte z czasem i na podstawie doświadczenia z lat szkolnych lub dorosłego życia. Dotyczą one cech psychofizycznych i umiejętności społecznych. W przeciwieństwie do kompetencji twardych nie da się ich zmierzyć. Są one związane z naszym charakterem, zasadami, jakimi kierujemy się w życiu i tym, jak postrzegamy świat. Zaliczamy do nich:

  • komunikatywność,
  • kreatywność,
  • szybkość działania,
  • umiejętność pracy w zespole,
  • odporność na stres.

Kompetencje miękkie również możemy rozwijać przez całe życie, jednak nie jest to takie proste. Zazwyczaj „dziedziczymy” je po rodzicach i wychowawcach, ale zdobywamy je również obserwując innych ludzi czy zmieniając zdanie na dany temat.

Kompetencje miękkie i twarde – różnice i podobieństwa

Kompetencje twarde to konkretne umiejętności – można je zmierzyć i łatwo sprawdzić. Są bardziej zero-jedynkowe – w końcu albo mamy prawo jazdy, albo nie. Z kolei kompetencje miękkie wiążą się z umiejętnościami społecznymi i osobistymi. Nie jest łatwo sprawdzić, czy dana osoba je posiada. Dowiadujemy się o tym wówczas, gdy z nią pracujemy i przebywamy dużą ilość czasu.

Kompetencje miękkie są uniwersalne – nieważne, czy zmienimy firmę lub zawód – najprawdopodobniej nadal będą przydatne na stanowisku, na którym pracujemy. Umiejętności twarde często są specyficzne i potrzebne w konkretnych zawodach. Jeśli zmienimy zatrudnienie i będziemy pracować w zupełnie innej branży, może się zdarzyć tak, że będą one nieważne.

Każdy rodzaj kompetencji możemy rozwijać poprzez naukę i trening. Jest to cecha, która je łączy. Należy jednak pamiętać, że o wiele łatwiej będzie nam ukończyć konkretny kurs niż – na przykład – zdobyć pewność siebie podczas publicznych przemówień. Często kompetencje miękkie i twarde nabywamy w podobny sposób i potrzebujemy praktyki i czasu, by je utrwalić.

Które kompetencje są ważniejsze – miękkie czy twarde?

Ciężko określić, jaki rodzaj kompetencji jest ważniejszy. Zarówno kompetencje miękkie pracownika, jak i twarde mają znaczenie, ponieważ tworzą one obraz pracownika, jego osobowości i umiejętności.

W niektórych miejscach rekruterzy będą większą uwagę zwracać na wiedzę potrzebną na danym stanowisku – dotyczy to m.in. takich zawodów jak programista czy elektryk. Innym razem większym atutem pracownika będą umiejętności miękkie – np. podczas starania się o posadę nauczyciela, opiekunki do dziecka czy sprzedawcy w sklepie. Coraz częściej jednak podczas pracy konieczne jest łączenie jednych i drugich.

Należy pamiętać, że zarówno w kompetencje twarde, jak i miękkie trzeba inwestować, by być konkurencyjnym na rynku pracy. Warto łączyć je ze sobą, by wyróżnić się na tle innych kandydatów i dać się poznać jako specjalista w danej dziedzinie a także odpowiedzialna i zorganizowana osoba.

Podziel się