Elevator pitch – sekrety skutecznej prezentacji

Elevator pitch – sekrety skutecznej prezentacji

Każdemu z nas zdarzyła się kiedyś krótka, niezobowiązująca rozmowa ze współpasażerem w windzie. A gdybyś podczas tej przejażdżki miał przedstawić komuś swój projekt lub opowiedzieć, czym się zajmujesz? Elevator pitch to krótka prezentacja osoby lub produktu, która ma zainteresować twojego rozmówcę. Jak ją przygotować? Jakie cechy powinna mieć idealna elevator pitch? Sprawdź nasze wskazówki.

Czym jest elevator pitch?

Elevator pitch to termin stworzony w Stanach Zjednoczonych, określający krótką prezentację osoby, firmy, usługi lub produktu, która ma na celu zainteresowanie naszego rozmówcy. Dobrze przygotowana przemowa ma przede wszystkim przykuwać uwagę. Może również pomóc w sprzedaży produktu, zdobyciu funduszy na projekt, nad którym pracujemy czy otrzymaniu pracy. Przyda się także na spotkaniach networkingowych.

Specjaliści sugerują, że takiej krótkiej prezentacji warto nauczyć się na pamięć, bo czasem trudno przewidzieć, kiedy przyjdzie nam ją przedstawić. Pamiętajmy jednak, by nie brzmiała ona jak slogan reklamowy, a jedynie skutecznie zachęciła drugą osobę do tego, by zainteresowała się naszym produktem (lub firmą) nieco dłużej niż przez kilka minut.

Jakie cechy powinna mieć skuteczna elevator pitch?

Amerykanin Chris O’Leary stworzył zasadę 9C, która w dziewięciu punktach tłumaczy, jakie cechy powinna mieć dobra „przemowa w windzie”. Są to:

  1. Zwięzłość (ang. concise) – w swojej przemowie skup się na konkretach, ograniczając prezentację do kilku, kilkunastu zdań.
  2. Jasność (ang. clear) – używaj prostego słownictwa, unikaj nadmiaru specjalistycznych słów, które mogą być niezrozumiałe dla rozmówcy.
  3. Istotność (ang. compelling) – przedstaw tylko to, co jest najistotniejsze.
  4. Wiarygodność (ang. credible) – pozwól odczuć swoim słuchaczom, że mogą mieć do ciebie pełne zaufanie.
  5. Treściwość (ang. conceptual) – w swojej przemowie przedstawiaj twarde fakty i rzeczowe argumenty.
  6. Konkretność (ang. concrete) – nie „rozwadniaj” swojej prezentacji niepotrzebnymi szczegółami, skup się na konkretach.
  7. Stosowność (ang. customized) – spraw, aby twoja prezentacja była dopasowana do konkretnego odbiorcy.
  8. Spójność (ang. consistent) – pamiętaj, aby różne wersje elevator pitch były spójne i przedstawiały te same informacje.
  9. Dialogowość (ang. conversational) – zadbaj o to, by twoja przemowa zapadła w pamięć, powodowała dyskusje, dodatkowe pytania.

Pamiętaj, aby nieustannie ożywiać rozmowę. Elevator pitch nie powinna brzmieć jak sztuczny slogan reklamowy. Najlepiej zacząć ją od zidentyfikowania problemu, który jest dobrze znany rozmówcy a następnie pobudzić jego ciekawość, wskazując jego rozwiązanie i wyjaśniając, dlaczego właśnie to rozwiązanie jest najlepsze. Wówczas osoba, z którą rozmawiasz, poczuje, że koniecznie musi się dowiedzieć, co dokładnie robisz w życiu, a ty będziesz mógł zacząć właściwą prezentację.

O czym mówić w swojej prezentacji?

Jeśli chcesz dokonać krótkiej prezentacji swojej osoby, zadaj sobie najpierw kilka pytań:

  • Co robisz dobrze?
  • Jakie są twoje silne strony?
  • Co chcesz robić w przyszłośći i dlaczego?

Przemowę zacznij od tego, kim jesteś, co obecnie robisz i jakie masz doświadczenie (np. Nazywam się Jan Kowalski, obecnie prowadzę szkolenia...). Następnie postaraj się przekonać rozmówcę, dlaczego powinien postawić właśnie na ciebie - tutaj wskaż swoje atuty i to, czym się wyróżniasz. Na koniec warto wspomnieć o celu zawodowym, planach i zainteresowaniach.

Gdy dokonujesz prezentacji przedsięwzięcia, usługi lub produktu, rozmowę zacznij od przedstawienia jego głównej idei, a następnie przejdź do krótkiego opisu. Następnie możesz opowiedzieć o tym, kto jest odbiorcą produktu i jaki jest rynek docelowy. Koniecznie zaznacz także, jakie profity przyniesie twojemu rozmówcy wybór danego produktu lub usługi. Na koniec wspomnij o konkurencji i udowodnij, dlaczego twoje przedsięwzięcie wyróżnia się na jej tle.

Podziel się