Handel przez internet – jak księgować koszty przesyłki?

Handel przez internet – jak księgować koszty przesyłki?

Sprzedaż wysyłkowa staje się dziś coraz bardziej popularna, ponieważ ma wiele plusów. Przedsiębiorcy, którzy prowadzą sklep internetowy, mają jednak dodatkowe obowiązki związane z dostarczaniem swoich towarów do klientów. Wielu z nich zastanawia się, w jaki sposób rozliczyć koszty takiej przesyłki. Poznaj odpowiedź, jak należy księgować koszty przesyłek w przypadku prowadzenia działalności handlowej na odległość.  

Kto płaci za koszty przesyłki?

Sklepy internetowe oferują swoje usługi na odległość. Jeśli klient zdecyduje się na zamówienie produktu ze strony internetowej, musi wziąć pod uwagę, że na przesyłkę czasami trzeba poczekać nawet kilka dni. Wiele sklepów internetowych, by przyciągnąć zainteresowanych, gwarantuje szybką dostawę – nawet w 24 godziny od momentu złożenia zamówienia. Oczywiście, trzeba wziąć pod uwagę, że zamówienie składamy w dzień roboczy, a nie w święto.

Koszty przesyłki są zwykle dodatkowo płatne, o czym sprzedawca musi poinformować na stronie produktu. Niektórzy decydują się na inne rozwiązanie i oferują produkty w określonej cenie, która zawiera już koszty wysyłki.

Wiele e-sklepów wychodzi naprzeciw oczekiwaniom i proponuje pokrycie kosztów we własnym zakresie, np. powyżej konkretnej kwoty zamówienia. Niektórzy oferują również darmową dostawę w wybrane dni lub z jakiejś szczególnej okazji, o czym zwykle informują w przesłanym do klientów newsletterze lub na swoim profilu w mediach społecznościowych. Jest to dobry sposób na przyciągnięcie klientów, którzy lubią tego typu okazje.

Jak rozliczać koszty przesyłki?

To, jak przedsiębiorca będzie rozliczał koszty przesyłki, zależy, na jaki sposób ujmowania kosztów się zdecyduje. Opcje są dwie – mogą być one wyodrębnione i będą stanowić osobny element lub mogą zostać doliczone do ceny towaru. Zgodnie z wybraną opcją przedsiębiorca powinien księgować te koszty.

Czy koszty przesyłki wliczone są w cenę towaru?

Gdy sprzedawca postanowi wliczyć koszty dostawy w cenę towaru, wówczas paragon lub fakturę wystawia się jedynie na cenę towaru, a w kosztach nie uwzględnia się dostawy, ponieważ ponosi ją klient. Podatek dochodowy należy naliczyć według zasad, które stosuje przedsiębiorca. Może to być podatek liniowy, skala podatkowa itd. Podatek od towarów i usług, czyli VAT, nalicza się według stawki sprzedawanego towaru.

Czy towar i koszty wysyłki są rozliczane osobno?

Sprzedawca może także zdecydować się na inne rozwiązanie i wydzielić koszty przesyłki. W takim przypadku na wystawionym paragonie bądź fakturze oznacza się oddzielnie cenę oferowanego produktu oraz koszty związane z jego dostawą. Bez względu na podmiot realizujący zamówienie (czy jest to poczta, czy kurier) dostawa jest opodatkowana taką stawką podatku VAT, jaką opodatkowany jest sprzedawany towar.

Obawiasz się samodzielnego rozliczania kosztów? Przeczytaj, jak znaleźć dobrego księgowego.  

Podziel się