Obsługa kasy fiskalnej z czytnikiem krok po kroku

Obsługa kasy fiskalnej z czytnikiem krok po kroku

Kasa fiskalna jest urządzeniem, które rejestruje sprzedaż, rozlicza i zapisuje transakcje. Jego prawidłowa obsługa wcale nie musi być trudna! Jeśli z kasą masz styczność po raz pierwszy, zdecyduj się na zakup urządzenia od dealera, który oferuje również szkolenia z jego obsługi. Dla osób od lat pracujących w handlu obsługa urządzeń fiskalnych będzie bardzo prosta. Podpowiadamy, o czym warto pamiętać.

Strony www Strony www

Czynności wykonywane na kasie fiskalnej

Do głównych działań, które są wykonywane na kasie fiskalnej, należą:

  • ewidencja wpłat gotówkowych,

  • obsługa terminalu kart płatniczych,

  • skanowanie kodów kreskowych za pomocą czytnika,

  • dokonywanie zwrotów i rabatów,

  • wydruk raportów,

  • rozliczanie utargu po odbytej zmianie.

Kasjer wszystkie działania powinien wykonywać szybko i sprawnie, dlatego musi opanować je w zaawansowanym stopniu. W przeciwnym razie może narazić się na zdenerwowanie klientów i upomnienie pracodawcy. Ważna jest również wiedza dotycząca zachowań właściwych w nietypowych przypadkach – np. w sytuacji, gdy konieczna jest anulacja paragonu lub gdy paragon został wydrukowany z błędami.

Chcesz zwiększyć ruch na stronie? Zbudować zaufanie klientów? Doradzimy Ci, jak to zrobić. Sprawdź>>

Jak obsługiwać kasę fiskalną z czytnikiem?

  1. Uruchomienie kasy – w różnych modelach przyciski uruchomienia kasy mogą znajdować się w innym miejscu, zazwyczaj jednak łatwo je zauważyć. Po uruchomieniu kasy konieczne jest podanie stanu gotówki – w tym celu należy policzyć pieniądze znajdujące się w kasetce i wprowadzić stan do urządzenia. Kasa jest gotowa do pracy, gdy na ekranie pojawi się napis „tryb sprzedaży”.

  2. Sprzedaż towaru – aby sprzedać towar, należy zeskanować kod kreskowy za pomocą skanera. Po zeskanowaniu wszystkich produktów należy podsumować rachunek, klikając klawisz „razem”, wprowadzić otrzymaną od klienta gotówkę  i wcisnąć klawisz „zatwierdź”.

  3. Kasowanie pozycji – w różnych modelach kas kasowanie pozycji może odbywać się w inny sposób.

  4. Wydruk raportu i rozliczenie gotówki – na koniec dnia należy wydrukować raport dobowy oraz przeliczyć gotówkę znajdującą się w kasetce. Obliczoną wartość należy wpisać do urządzenia, aby zobaczyć, czy nie ma żadnych nieprawidłowości.

  5. Wyłącznie kasy – aby wyłączyć kasę, należy ponownie nacisnąć przyciski uruchomienia znajdujące się z boku urządzenia.

O czym pamiętać, obsługując klienta?

Obsługując klienta za pomocą kasy fiskalnej, należy pamiętać o kilku kwestiach:

  • wydaniu paragonu z kasy fiskalnej i wydruku z terminala płatniczego (w przypadku płatności kartą),

  • postawieniu kasy w takim miejscu, aby klient widział wyświetlacz i operację wystawiania i drukowania paragonu z kasy,

  • ewentualnym poinformowaniu o możliwości/niemożliwości zwrotu towaru,

  • sprawdzeniu poprawności kopii wydrukowanego paragonu.

Ważny jest również odpowiedni savoir-vivre. Do klienta powinno odnosić się z szacunkiem bez względu na jego płeć, wiek czy wygląd. Nieużywanie zwrotów grzecznościowych czy zbyt wolna obsługa może być odebrana jako lekceważenie. Należy również pamiętać, że klient nie powinien czekać przy kasie zbyt długo – jeśli w tym czasie sprzedawca wykonuje inne czynności, powinien je jak najszybciej zakończyć lub przerwać.

Czy obsługa kasy fiskalnej jest trudna?

Każdy pracownik przed przystąpieniem do pracy jest szkolony z obsługi kasy fiskalnej. Czynności z tym związane nie powinny sprawić zbyt dużej trudności, jednak niektóre z nich, takie jak dokonywanie zwrotów czy wydruk odpowiednich raportów, mogą być problematyczne w pierwszych dniach pracy. W razie wątpliwości dotyczących obsługi kasy warto poprosić o pomoc przełożonego. Pamiętajmy, że praca na kasie fiskalnej wiąże się z pracą z dużą ilością gotówki i nie możemy sobie pozwolić na popełnienie błędu.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas
cookie icon

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.

×