5 wskazówek, jak zastosować Real Time Marketing w praktyce – przykłady świątecznych kampanii
- 20-12-2023
- Reklama i marketing
Szybkość, wiedza i kreatywność, to trzy główne cechy, które charakteryzują marketing chwili. W czasach, gdy walka o uwagę odbiorców jest dla marek ogromnym wyzwaniem, RTM stał się rozwiązaniem niezwykle popularnym. To wyjątkowo skuteczny sposób na zwiększenie zaangażowania użytkowników. Warto go wykorzystać szczególnie w okresie bożonarodzeniowym. Sprawdź, czym jest Real Time Marketing i zainspiruj się jego świątecznymi realizacjami.
Na czym polega Real Time Marketing?
Chcesz przyciągnąć uwagę internautów do swojej oferty? W takim razie musisz uświadomić sobie, że do przeciętnego klienta dociera dziennie nawet 20 tysięcy komunikatów reklamowych. Co ważniejsze jednak tylko 153 spośród wszelkich reklam w formie video, tekstu, baneru czy e-maila odbiorca jest w stanie zauważyć[1]. Celem jest więc znalezienie się wśród tej liczby i jednocześnie wyróżnienie na tle konkurencji. To zadanie pomoże zrealizować kreatywna kampania w mediach społecznościowych.
Obecnie wyjątkową popularnością cieszy się Real Time Marketing. Jego podstawę stanowią:
regularny monitoring Internetu,
śledzenie nowości oraz trendów na rynku,
różnorodne formy komunikatów w Social Mediach i na stronach internetowych,
analiza reakcji odbiorców komunikacji.
W tym przypadku doskonały refleks oraz trafna i szybka reakcja marketera są kluczem do sukcesu.
Chcesz zwiększyć ruch na stronie? Zbudować zaufanie klientów? Doradzimy Ci, jak to zrobić. Sprawdź>>
Obserwuj, działaj i angażuj – to trzy zadania, których wymaga skuteczny RTM.
A czym właściwie jest? Nazywa się go marketingiem chwili, bo działania prowadzone w jego ramach są podejmowane w czasie rzeczywistym. Założeniem Real Time Marketingu jest nawiązywanie do bieżących sytuacji – zarówno zdarzeń przewidywalnych (np. święta), jak i wydarzeń losowych. Najczęściej komunikaty marek stanowią więc odpowiedź na popularne w danym momencie newsy o charakterze społecznym, politycznym, sportowym czy kulturalnym.
Jak się jednak okazuje, nawet marketing dziejący się w czasie rzeczywistym można zaplanować. Szczególnie ważne jest to w okresie świątecznym, gdy przygotowujemy różnego rodzaju kampanie promocyjne. Warto przy tym pamiętać, że skuteczny RTM składa się z czterech najważniejszych komponentów. Są to:
Wyzwalacz (trigger) – informacja stanowiąca atrakcyjny nośnik dla komunikacji marketingowej w czasie rzeczywistym;
Odbiorcy komunikatu – grupa docelowa, do której oczekiwań i potrzeb należy dopasować sposób oraz charakter przekazu;
Metoda – forma komunikacji przygotowanej kampanii np. media społecznościowe, firmowy blog czy e-mail marketing oraz wykorzystane materiały: video, grafiki, #hasztagi itd.;
Cel – zadania, które ma zrealizować zaplanowany RTM np. poprawa wizerunku, wypromowanie oferty, zwiększenie sprzedaży czy wzrost zaangażowania odbiorców.
Jak przygotować dobry RTM na święta? 5 kluczowych wskazówek
RTM jest skutecznym narzędziem marketingowym. Choć powinien być prowadzony w czasie rzeczywistym, to wszelkie działania podejmowane w ramach tej formy komunikacji muszą posiadać konkretny cel i dopracowaną strategię. Planując świąteczny Real Time Marketing, stosuj się do poniższych wskazówek:
1. Zachowaj czujność
Przekaz marketingowy w czasie rzeczywistym wymaga od marketera niezwykłego refleksu oraz ekspresowej reakcji na bieżące i aktywizujące publiczność wydarzenia. Pamiętaj, że im szybciej opublikujesz post, tym większa jest jego efektywność reklamowa. Tylko odważne działania pozwolą wyprzedzić konkurencję. Również w trakcie Bożego Narodzenia warto zachować czujność i monitorować Internet w poszukiwaniu angażujących newsów o wirusowym potencjale.
Szybką reakcją na wydarzenia angażujące publiczność wykazał się w ubiegłym roku Klub Komediowy. Przygotowana przez artystów przeróbka spotu marki Apart została przyjęta z olbrzymim entuzjazmem przez internautów. Filmik ukazujący absurdalność reklamy i jej długości obejrzało na YouTube ponad 3 miliony widzów, a udostępniony post na Facebooku został polubiony ponad 50 tys. razy. Ponadto o materiale mówiono zdecydowanie dłużej niż o samej kampanii.
Przykład świątecznego Real Time Marketingu w wykonaniu Klubu Komediowego
2. Twórz przemyślany content
Choć podstawę marketingu chwili stanowi szybkość działania, to wiele elementów kampanii można zaplanować. W okresie przedświątecznym jest kilka ważnych wydarzeń, które warto wpisać do kalendarza. Należy przy tym pamiętać, że marketing internetowy jest zbudowany na wartościowej treści. Tworząc RTM, dopasuj błyskotliwy wpis zarówno do wydarzenia (w tym przypadku świąt), jak i wartości reprezentowanych przez Twoją firmę.
Od lat za niedościgniony wzór w kwestii kreacji Real Time Marketingu uchodzi sieć IKEA. Realizacje marki są często zabawne, wykorzystują potencjał wydarzeń i mają charakter wirusowy. Taki jest również tegoroczny przykład marketingu chwili ze świętami w tle w wykonaniu sieci. Firma w jednym poście w mediach społecznościowych połączyła tradycję pisania listów do Świętego Mikołaja z Dniem Kredki. To pokazuje, jak w prosty sposób wykorzystać RTM w kampaniach reklamowych.
Przykład świątecznego Real Time Marketingu w wykonaniu sieci IKEA
3. Wykorzystuj odpowiednie narzędzia
Monitoring Internetu to podstawa wszelkich działań związanych z Real Time Marketingiem. Wykorzystanie właściwych narzędzi pozwoli Ci poznać najnowsze trendy w sieci. Możesz dzięki nim dowiedzieć się również, co mówi się o Twojej marce. Topowe i angażujące internautów tematy można śledzić za pośrednictwem, chociażby Google Trends. Wykorzystaj dostępne możliwości – szukaj punktów zapalnych, wyłapuj okazje i dopasuj komunikację do oczekiwań odbiorców.
Tworząc świąteczny RTM, musisz wiedzieć więc, jakie treści budzą największe zainteresowanie wśród odbiorców przed Bożym Narodzeniem. Spójrz na ubiegłoroczny post pkt.pl – autorzy wykorzystali aktualny temat, opublikowali materiał w odpowiednim czasie i przygotowali treść odpowiadającą na potrzeby odbiorców. Dzięki temu uzyskali imponujące statystyki przede wszystkim udostępnień posta dalej przez użytkowników.
Przykład świątecznego Real Time Marketingu w wykonaniu pkt.pl
4. Działaj wielokanałowo i wieloetapowo
Sukces świątecznej kampanii RTM, to nie tylko nagły wzrost widoczności i lepsze statystyki w mediach społecznościowych. Zadbaj, aby zainteresowanie użytkowników Twoją marką nie okazało się tylko chwilowe. Zwróć uwagę na pojawiające się komentarze, wypowiedzi czy opinie. Na bieżąco obserwuj reakcje oraz nastroje odbiorców i angażuj się w dyskusję. To w końcu do potrzeb konsumentów odwołujesz się w prowadzonej komunikacji. Według statystyk dla 84% badanych marek polepszenie relacji klienta z firmą jest kluczową zaletą RTM[2].
Ciekawym podejściem do tematu zaskoczył w tym roku Empik. Trwająca wciąż kampania zachęca, by odpowiednio wcześnie zacząć przygotowania do Bożego Narodzenia – a przede wszystkim zadbania o prezenty dla najbliższych. W ramach akcji „Wesołych przedŚwiąt” regularnie publikuje wpisy w mediach społecznościowych dotyczące kupowania podarków jeszcze w listopadzie. Aby zaangażować odbiorców, sieć łączy kampanię z konkursami – co jak widzimy w poniższym przykładzie – przynosi wymierne rezultaty.
Przykład świątecznego Real Time Marketingu w wykonaniu sieci Empik
5. Postaw na kreatywność i wirusowość
Głównym zadaniem Real Time Marketingu na święta jest budowanie zasięgu i przyciągnięcie uwagi klientów. Wykorzystanie popularności danego zjawiska może przynieść zaskakujące efekty przy stosunkowo niewielkich kosztach. Aby wpis stał się viralem, musi zaangażować odbiorców swoją treścią. Postaw więc na intrygujący przekaz, proste i oryginalne pomysły oraz komunikaty odwołujące się do emocji. RTM wymaga umiejętnej identyfikacji potencjału marketingowego popularnych w określonym czasie trendów.
Marka Westjet Airline pokazała, że da się połączyć newsjacking (inna nazwa RTM) oraz marketing eksperymentalny w efektowny i efektywny sposób. Linie lotnicze wykorzystały intensywny sezon podróży i zebrały od 250 pasażerów życzenia świąteczne, które następnie zrealizowały w postaci prezentów. Całą akcję zarejestrowały kamery, a opublikowany film na YouTube ma obecnie prawie 50 milionów wyświetleń. Jak widać, dobrze zaplanowane i kreatywne działania RTM mają niezwykły potencjał viralowy.
Przykład świątecznego Real Time Marketingu w wykonaniu WestJet Airline
Poprawa konwersji, budowanie zasięgów w mediach społecznościowych czy promocja oferty – dobry RTM może przynieść firmie wiele korzyści. Ten w wykonaniu świątecznym dodatkowo zbuduje świadomość marki oraz wzmocni jej pozytywny wizerunek. Zanim jednak przygotujesz bożonarodzeniową kampanię, to sprawdź, jak wykorzystać święta okolicznościowe do promocji firmy.
Źródła: