RWD kontra wersja mobilna – co wybrać?

RWD kontra wersja mobilna – co wybrać?

Z miesiąca na miesiąc wzrasta liczba użytkowników przeglądających Internet na urządzeń mobilnych – jeszcze w styczniu 2020 było ich 23,9 mln, a we wrześniu już 24,4 mln – pokazują badania Gemius. Smartfony i tablety prześcigają wyścigu desktopy. Internauci oczekują już nie tylko samej możliwości przeglądania sieci na swoich komórkach, ale także wygody i szybkości korzystania. Dodatkowo potrzebę optymalizacji stron pod kątem mobile wprowadził sam Google poprzez wdrożenie Mobile First Index. Jak więc odpowiednio przygotować swoją stronę? Czym różni się RWD od mobile? Podpowiadamy.  

Dlaczego wersja responsywna i dla kogo?

RWD, czyli Responsive Web Design, to technologia umożliwiająca to, by wszystkie elementy strony internetowej dostosowywały się do każdej rozdzielczości ekranu – zarówno tej desktopowej, jak i mobilnej. Oznacza to, że strony w technologii RWD można swobodnie przeglądać na większych monitorach komputerów stacjonarnych, mniejszych ekranach laptopów czy nawet niewielkich wyświetlaczach smartfonów.

Dzięki temu możesz dotrzeć ze swoją stroną do każdego odbiorcy bez względu na urządzenie, którego używa. Zastanawiasz się, jakie jeszcze zalety ma technologia RWD i czy to rozwiązanie sprawdzi się u ciebie?

Wybierz wersję responsywną, jeśli:

  • masz stronę firmową lub sklep internetowy – dzięki niej dotrzesz do klientów, którzy chętnie robią zakupy lub szukają usług zarówno na swoich komputerach, jak i smartfonach,
  • zależy Ci na spójności – strona będzie dostępna na wszystkich urządzeniach pod jednym adresem,
  • cenisz wygodę  – jeden adres zdecydowanie ułatwi prowadzenie statystyk, a jeśli chcesz wprowadzić zmiany, zawartość witryny wystarczy zaktualizować tylko w jednej wersji,
  • chcesz być wysoko w wyszukiwarce – technologia RWD sprawia, że użytkownicy bez względu na urządzenie z łatwością poruszają się po stronie, która jest dla nich czytelna, a to zdecydowanie podnosi użyteczność witryny i jej pozycję w Google,
  • chcesz dotrzeć do użytkowników Social Mediów – strony w technologii RWD są przyjazne dla użytkowników mobilnych, którzy chętniej je udostępniają.  

Jeśli chcesz się przekonać, czy Twoja strona jest responsywna, możesz przeprowadzić test optymalizacji mobilnej Google lub skorzystać z darmowych narzędzi dostępnych w sieci.


Wykonaj darmowy audyt strony i popraw jej widoczność w wyszukiwarce. Wykonaj teraz>> 


A może wersja mobilna?

Innym rozwiązaniem jest inwestycja w wersję mobilną. Strony mobilne, jak można się domyślić, dedykowane są wyłącznie takim urządzeniom jak smatfony czy tablety. Jeśli więc posiadasz już wersję desktopową, opcja mobile będzie dodatkiem dla Twojej strony.

Wybierz stronę mobilną, jeśli:

  • prowadzisz stronę firmową lub sklep internetowy i zależy Ci przede wszystkim na użytkownikach urządzeń mobilnych,
  • zależy Ci na „lekkości strony” – strony mobilne zawierają tylko najważniejsze informacje bez zbędnych grafik – są przejrzyste i mają łatwą nawigację,
  • cenisz szybkość ładowania – strony mobilne ładują się szybciej, co jest atutem dla odbiorców.

Posiadanie wersji mobilnej niesie za sobą pewne utrudnienia. Jeśli zdecydujesz się na opcję mobilną jako dodatkową, to gdy będziesz wprowadzać zmiany, musisz pamiętać o zaktualizowaniu zarówno wersji desktopowej, jak i mobilnej. Podobnie sprawa wygląda z monitowaniem ruchu, który musi być prowadzony oddzielnie dla dwóch wersji.

RWD czy mobile

Na co się zdecydować?

Jak widać obydwa, rozwiązania mają swoje plusy i minusy, jednak technologia RWD ma większą przewagę nad przygotowaniem dodatkowej wersji mobilnej dla strony. Przede wszystkim nie musisz tworzyć dwóch oddzielnych adresów i poświęcać czas na ich aktualizację i monitorowanie. Ponadto dwa adresy URL stwarzają prawdopodobieństwo duplikacji treści. Z kolei decydowanie się na posiadanie jedynie wersji mobilnej, ogranicza dostęp do szerokiej grupy potencjalnych klientów, czyli tych, którzy korzystają na co dzień z komputerów.



Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o RWD, przeczytaj artykuł o stronie responsywnej.  

źródło: Gemius

Podziel się