Jak powinien wyglądać tekst, żeby przyciągał?

Jak powinien wyglądać tekst, żeby przyciągał?

Content to obecnie jeden z najważniejszych czynników wpływających na ranking serwisu w wyszukiwarce Google. Okazuje się, że coraz częściej liczy się już nie tylko to, co zostało napisane, ale również, w jaki sposób treść została przedstawiona wizualnie. Zanim zaczniesz tworzyć artykuły, sprawdź, w jaki sposób użytkownicy oceniają wpisy internetowe. Dowiedz się również, jak powinien wyglądać dobry tekst na stronę WWW. 

Jak ludzie czytają w internecie?

Jeżeli chcemy wiedzieć, jak pisać artykuły na portale internetowe, to musimy mieć wiedzę na temat tego, jak czytają internauci. Przez lata przeprowadzono wiele obserwacji, w tym również badań eyetrackingowych (polegających na śledzeniu ruchu gałek ocznych czytelnika), na podstawie których zdiagnozowano, że użytkownicy przede wszystkim przeglądają i skanują teksty. Już pochodząca z 2008 roku analiza wskazała, że odbiorcy zapoznają się jedynie z 20-28% treści na stronie WWW, którą odwiedzają[1]. Choć upłynęło już wiele lat, to tendencja się nie zmienia – wciąż przez większość czasu tylko skrolujemy publikacje w sieci.

Ogromną popularność zdobyło ponadto badanie pochodzące z 2006 roku przeprowadzone przez Nielsen Norman Group. Wyniki obserwacji zostały udokumentowane w postaci map cieplnych, z których najsłynniejsza okazała się ta w kształcie litery „F”. Na jej podstawie wyciągnięto wniosek, że użytkownicy najwięcej uwagi poświęcają lewej i górnej stronie tekstu. Ponadto z każdą kolejną linijką ilość przyswajanej treści oraz poziom zainteresowania spadał. Warto jednak zaznaczyć, że od tego czasu nastąpiły pewne zmiany w sposobie konsumowania treści przez internautów.

Obecnie wiemy już, że użytkownicy sieci przywykli do przewijania treści, dzięki czemu zwiększył się obszar czytelniczej uwagi. Ponadto nie istnieje jeden model odbioru internetowych publikacji. Okazuje się bowiem, że na teksty możemy patrzeć:

  • punktowo – poszukując konkretnej informacji w danym materiale;
  • hierarchicznie – zwracając uwagę na tytuł oraz lead (górna lewa część ekranu) i stopniowo zmniejszać zainteresowanie kolejnymi linijkami;
  • warstwowo – przechodząc przez tytuł po wszelkie śródtytuły bez czytania treści pod wyróżnikami;
  • szczegółowo – zapoznając się dokładnie i uważnie z publikacją, ze względu na zainteresowanie tematem lub poszukiwaniem informacji[2].  

Jak widać, wyjątkowo powszechne podczas konsumpcji treści w internecie, jest ich skanowanie. Co to oznacza? Przede wszystkim to, że odbiorca nie czyta zdanie po zdaniu tekstów na stronach WWW, ale w mniej lub bardziej losowy sposób przeskakuje z fragmentów materiału zazwyczaj w zależności od tego, który element designu czy nawigacji zwróci jego uwagę. Wśród takich komponentów możemy wyróżnić słowa kluczowe, interesujący link, atrakcyjne zwroty (np. „za darmo”) czy po prostu rzeczy związane z naszym zainteresowaniem lub odpowiadające na obecne potrzeby. Według badań większość ludzi skroluje tylko 50 – 60% serwisu WWW i jeżeli nie znajduje tam odpowiedzi na zadane pytanie, to zaczyna szukać gdzieś indziej[3].

Użytkownicy wykazują tendencję do skanowania tekstów zazwyczaj ze względu na pośpiech i wygodę. A kiedy czytają je uważnie? Zwykle dzieje się to, gdy odbiorca zostanie zainteresowany treścią i jeśli zapoznaje się z materiałem dla przyjemności. Czytanie z ekranu i lektura z papieru zdecydowanie się od siebie różnią, ponieważ konsumpcję treści w sieci traktujemy dużo bardziej zadaniowo. Lepszemu przyswajaniu internetowych publikacji sprzyja nie tylko angażująca zawartość, ale przede wszystkim forma.   

Jak powinien wyglądać tekst na stronę WWW?

Czy wiesz, że użytkownik w ciągu 10 sekund decyduje, czy chce dalej czytać tekst internetowy[4]? Okazuje się, że nie bez powodu pojawiają się opinie, że forma staje się ważniejsza od zawartości artykułu. Sposób, w jaki internauci konsumują treści, przyczynił się do powstania nowych zasad tworzenia publikacji na strony WWW. Odpowiednia konstrukcja materiałów może zapewnić nie tylko większą liczbę odbiorców, ale również wyższą pozycję w wyszukiwarce.

Jak pisać treści do internetu, aby odbiorcy chcieli je czytać? Przede wszystkim powinniśmy kierować się kilkoma ważnymi cechami, które charakteryzują dobry pisarski styl. Jedną z istotnych zasad jest umieszczanie kluczowych informacji na początku materiału. Dzięki takiemu zabiegowi zwiększamy swoją szansę na wzbudzenie zainteresowania  u odbiorcy danym tematem. Ponadto należy stosować krótkie i konkretne zdania, które znacząco ułatwią skanowanie publikacji oraz wszelkie elementy, które są ważne z punktu widzenia SEO.   

Dobra prezentacja tekstu charakteryzuje się czytelnością, przejrzystością i atrakcyjną formą. Jak więc powinna wyglądać internetowa treść? Przede wszystkim musi być odpowiednio sformatowana. Dobry wizualnie artykuł zawiera:

1. Odpowiednią ilość znaków i właściwy rozmiar czcionki

Jednym z najważniejszych kryteriów dotyczących treści internetowych jest ich długość. Oczywiście wiele w tym aspekcie zależy od rodzaju materiału – inną objętość będzie miała wiadomość w newsletterze, a jeszcze inną wpis na blogu. Szacuje się, że teksty publikowane na stronach internetowych nie powinny być krótsze niż 500 znaków. Skąd taki limit? Okazuje się, że artykuł niespełniający tego warunku jest uznawany przez Google za mniej wartościowy, co wpływa na pozycję serwisu w wyszukiwarce. Aby zwiększyć czas przebywania użytkowników na platformie i jednocześnie zmniejszyć wskaźnik odrzuceń, warto postawić na treści o optymalnej długości od 2000 do 4000 znaków.

Wiedząc, że układ i wygląd tekstów wpływa na estetykę, funkcjonalność i czytelność strony, powinniśmy dobrać również odpowiedni rozmiar czcionki do naszych publikacji. Od razu warto zaznaczyć, że nie można zmienić tych ustawień we wszystkich dostępnych narzędziach. Tam, gdzie możemy natomiast to zrobić, najlepiej wybrać font o wielkości od 14 do 16 punktów. Jeśli zdecydujemy się na mniejszy wymiar, to dużo więcej treści pojawi się na kranie, przez co sam artykuł wyda się bardziej zbity.  

Czcionka

2. Prawidłowy podział treści 

Poza zainteresowaniem czytelnika tematem musimy utrzymać jego uwagę, aby zapoznał się z opublikowaną na stronie WWW treścią. Istnieje kilka ważnych elementów składowych każdego tekstu, które gwarantują jego czytelność i przejrzystość. Jak pamiętamy, większość użytkowników bardziej skanuje bowiem artykuły, niż zapoznaje się z każdym słowem. Do najważniejszych wyróżników należą:

Akapity – pozwalają intuicyjnie poruszać się po wpisie. Co do zasady przyjmuje się, że każdy kolejny akapit stanowi nową myśl lub wątek. Zazwyczaj więc krótkie i wartościowe części treści powinny zawierać 3-5 linijek tekstu. Ciekawym zabiegiem są jedno lub dwulinijkowe fragmenty, jednak nie można korzystać z nich zbyt często. Na lepszą formę całego tekstu wpływa również wykorzystanie przy tworzeniu akapitów większej przerwy (białej przestrzeni w układzie strony).

Nagłówki – ich główną rolą jest prowadzenie czytelnika po tekście. Poprawiają czytelność, ułatwiają odnalezienie interesujących fragmentów oraz zrozumienie i skanowanie artykułu. Poza tym prawidłowo zoptymalizowane śródtytuły pełnią ważną funkcję z punktu widzenia SEO. Co do zasady powinny pojawiać się co kilkaset znaków lub słów – najlepiej raz na 3/4 akapity tekstu. Poza tym te graficznie wyróżnione fragmenty mają za zadanie podsumować przyporządkowaną do nich treść oraz wprowadzać frazy i słowa kluczowe.    

Jak inaczej dzielić treść? Można w tym celu wykorzystać lead, spis treści czy linki do różnych publikacji na stronie WWW.

Akapity

3. Wyróżnienia w tekście

Sposobów na wyróżnienie fragmentów treści na stronie internetowej jest wiele. Jednym z tradycyjnych narzędzi służących formatowaniu tekstów są pogrubienia. Obecnie najczęściej w ten sposób oznacza się słowa kluczowe lub najważniejsze zdania. Choć boldowanie uznaje się za jedną z popularnych technik SEO, to największe korzyści przynosi jednak czytelnikowi. Sprawia, że wpis jest bardziej harmonijny, łatwiej i przyjemniej się go czyta, a przede wszystkim ułatwia odnalezienie poszukiwanych informacji.

Wiesz już, że człowiek czyta zaledwie kilkanaście lub kilkadziesiąt procent artykułów. Jeśli chcesz zachować większą kontrolę nad tym, które informacje użytkownik przyswoi, to stosuj pogrubienia w swoich tekstach. Pamiętaj, że oko ludzkie biegnie do najbardziej wyróżnionych elementów. Możesz skorzystać również z podkreśleń, kursywy czy wersalików. Uważaj jednak na tzw. efekt pandy, który prowadzi do utraty czytelności przez wyróżnienie zbyt dużej ilości tekstu. Z boldowania warto korzystać co 2/3 akapity.    

Wyróżnienia

4. Listy i wypunktowania

Wiedząc, że użytkownik ocenia tekst w ciągu kilkunastu sekund, musimy zastosować techniki, które zwrócą jego uwagę. Jednym z wyjątkowo skutecznych narzędzi są wszelkiego rodzaju listy. Jeżeli internauta znajdzie w treści wypunktowania ciekawą informację, to rośnie szansa, że zapozna się z dalszą treścią materiału.

Z technicznego punktu widzenia jest to jedna z najprostszych metod wyróżnienia fragmentu zawartości oraz przełamania długiego bloku tekstu. Wypunktowania stanowią doskonały dodatek do dłuższych i monotematycznych form. Uzupełniony w ten sposób artykuł dużo łatwiej się czyta, a Ty wyeksponujesz dużo efektywniej najważniejsze informacje.

Lista

5. Zdjęcia w tekście

Jaki jest najlepszy sposób na uniknięcie długiej ściany jednolitego tekstu? Okazuje się, że w tej roli świetnie odnajdują się wszelkie komponenty wizualne. Zdjęcia są obok samej treści najważniejszym elementem każdej strony internetowej. Jeśli chcesz trafić do masowego odbiorcy, to musisz w swoich tekstach wykorzystywać różnego rodzaju grafiki. Możliwości jest naprawdę mnóstwo – od wykresów i tabel, po rysunki i infografiki.

Zdjęcia

Artykuł opatrzony grafiką prezentuje się estetycznie, staje się bardziej czytelny i zachęca do zapoznania się z dalszą treścią. W niektórych przypadkach zdjęcia mogą nawet zastąpić tekst pisany. Poza tym warto pamiętać, że atrakcyjniejsze pod względem wizualnym materiały są uznawane przez algorytmy Google za bardziej wartościowe. Im wyższa pozycja w wyszukiwarce, tym większa szansa na dotarcie do liczniejszej grupy odbiorców.


Wykonaj darmowy audyt strony i popraw jej widoczność w wyszukiwarce. Wykonaj teraz>>


Tworząc treści na stronę internetową, należy pamiętać, aby przede wszystkim zachowywać umiar. Każda technika – również wizualna wykorzystywana w nadmiarze i zauważona przez użytkownika może przestać na niego działać. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tekstach pod SEO, to sprawdź, jak dobrać słowa kluczowe i jakie są typy fraz.


[1] https://www.nngroup.com/articles/how-little-do-users-read/

[2] https://marketerplus.pl/webwriting-skutecznie-zawalcz-o-uwage-czytelnika-w-internecie/

[3] https://uxmyths.com/

[4] https://www.senuto.com/pl/blog/webwriting/

Podziel się