Jak szukać tematów na firmowego bloga?

Jak szukać tematów na firmowego bloga?

Według badań, aż 84% użytkowników oczekuje publikowania przez marki treści, które bawią, dostarczają rozwiązań oraz tworzą wydarzenia i doświadczenia[1]. Zastanawiasz się, jakie artykuły zwrócą uwagę Twoich odbiorców? A może chcesz zainteresować klientów swoją ofertą, ale nie wiesz, skąd wziąć tematy do firmowej bazy wiedzy? Jeśli tak, to przeczytaj poniższy artykuł i poznaj źródła oraz narzędzia pomocne przy tworzeniu blogowych publikacji.  

Gdzie szukać inspiracji do internetowych wpisów na bloga?

Z pewnością wiesz, że inwestycja w treści przynosi wiele korzyści. Dzięki niej możesz zyskać większy ruch na stronie oraz wyższą pozycję w wyszukiwarce, wygenerować kontakty sprzedażowe, wykreować wizerunek eksperta w sieci czy promować produkty i usługi. Odpowiednio prowadzony blog firmowy stanowi podstawę wszelkich kampanii contentowych i uzupełnienie mediów społecznościowych.

Co ciekawe, internauta może już w ciągu 10 sekund zdecydować, czy chce dalej czytać dany wpis[2]. Celem bloga jest więc tworzenie tekstów odpowiadających na informacyjne potrzeby odbiorców i potencjalnie przyszłych klientów. Co jednak zrobić, jeśli brakuje pomysłów na nowe publikacje? Jak znaleźć temat, którego szukają nasi użytkownicy? Najlepiej skorzystać z kilku skutecznych narzędzi, które pomogą w zdobyciu inspiracji na angażujące i wartościowe treści.

 

Zbudujemy Ci stronę, która sprzedaje. Sprawdź jak >>


Jak znaleźć tematy na blog? Oto najskuteczniejsze sposoby:

1. Podpowiedzi wyszukiwarki i narzędzia Google

Najprostszym sposobem na tzw. writer's block, czyli blokadę pisarską jest odpowiedni research. Warto zapoczątkować go w miejscu, z którego korzysta najwięcej internautów – już 92% internetowej aktywności zaczyna się od Google[3]. Wyszukiwarka może podpowiedzieć, co interesuje i absorbuje użytkowników sieci. Wystarczy wpisać początek zapytania lub frazy, aby otrzymać najtrafniej powiązane wyrażenia.

Ponadto wyszukiwarka oferuje szereg ciekawych narzędzi:

  • Google Trends – wskazuje zyskujące na popularności tematy i zapytania cieszące się największym zainteresowaniem w ostatnim czasie z różnych obszarów;
  • Google Analytics – dostarcza statystyki o najbardziej i najmniej angażujących publikacjach oraz informacje na temat zapytań klientów w wewnętrznych wyszukiwaniach;
  • Google News – zbiera aktualności z różnych źródeł w jednym miejscu i udostępnia spersonalizowane artykuły pod profil naszych zainteresowań oraz wyszukiwań.

2. Buzzsumo

Bardzo przydatna aplikacja, która w branży content marketingu jest już w pewnym sensie legendarna. Ponadto jej użytkowanie nie wymaga specjalistycznych umiejętności. Wystarczy w pole wyszukiwarki wpisać interesujące nas słowa kluczowe, aby otrzymać najbardziej angażujące teksty z danego obszaru tematycznego.

W ten sposób możesz pozyskać informacje o adresach URL, datach publikacji czy meta danych oraz dowiedzieć się, czy treść była udostępniana w mediach społecznościowych itd. Buzzsumo może stać się inspiracją do nowych wpisów, ponieważ wskazuje popularne trendy czy podobne zapytania.  

3. Generatory pomysłów na bloga

Jeśli szukasz skutecznego źródła pomysłów na blogowe treści, to aplikacje takie jak HubSpot, mogą okazać się idealnym rozwiązaniem. Większość generatorów po wpisaniu wyszukiwanego przez nas hasła dodaje utarte wyrażenia, które mogą stanowić punkt wyjścia do nowych artykułów. Uzyskane za pośrednictwem agregatorów dosyć oklepane tematy warto odpowiednio przerobić, aby opublikować czytelnikom bardziej oryginalne materiały.  

4. Programy do wyszukiwania słów kluczowych

Frazy kluczowe są podstawą atrakcyjnych tekstów pod wyszukiwarkę. Reserch słów kluczowych możesz wykorzystać zarówno do stworzenia atrakcyjnego tekstu dla algorytmów Google, jak i do przygotowania serii materiałów w obrębie jednego tematu. Do wyszukiwania interesujących użytkowników haseł warto wykorzystać narzędzia tj.:

  • Answer the Public – ze względu na sposób prezentacji wyników jest uważne za jedno z najciekawszych programów do analizy słów kluczowych. Rozwiązanie stanowi doskonałą inspirację do tekstów na firmowym blogu oraz rozbudowanych treści na stronie internetowej. Za sprawą narzędzia otrzymujemy bowiem kilka, kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt propozycji fraz longtailowych.
  • Übersuggest – proste i darmowe narzędzie o podobnym działaniu do sugestii wyszukiwarki Google. Za jego sprawą można sprawdzić, jakie frazy przynoszą stronie największą liczbę wyświetleń oraz ile wynosi szacowany ruch miesięczny w przypadku danych zapytań. Na tej podstawie można uzyskać nowe tematy na bloga. Program oferuje również tzw. content ideas, czyli przykładowe teksty związane z konkretnym słowem kluczowym – to kolejne źródło pomysłów na wpisy.  

Wśród innych ciekawych programów znajdziemy: Senuto, Semstorm, Keyword Planner czy Semrush.



Narzędzia to nie wszystko, czyli gdzie jeszcze szukać inspiracji na bloga? 

Większość wyżej wymienionych narzędzi opiera się na zapytaniach internautów w wyszukiwarce. Co ważne, pomysły na angażujące wpisy możesz również znaleźć w innych miejscach sieci, a nawet we własnych zasobach. W poszukiwaniu inspiracji sięgnij po następujące źródła:

  • Recenzje produktów

Wskazują wyróżniające cechy produktu czy usługi, na które mogliśmy nie zwrócić wcześniej uwagi. Recenzje są ponadto źródłem naturalnego języka potencjalnych klientów. Należą również do najlepszych i najbardziej użytecznych sposobów na wyeliminowanie obaw i wątpliwości kupujących.   

  • Podręczniki i kursy

Wyjątkowo skuteczny punkt wyjścia do tekstów sprzedażowych dotyczących usług. Wszelkie profesjonalne kursy, książki, poradniki i podręczniki stanowią również bazę wiedzy na temat metodyki czy sposobu działania produktów.

  • Media społecznościowe

Tematyczne grupy dotyczące Twojej branży w social mediach to doskonały sposób na poznanie potrzeb, zainteresowań i oczekiwań potencjalnych klientów. Dzięki nim wskażesz zagadnienia, które warto poruszyć na firmowej stronie. Pomocnym serwisem internetowym może okazać się również YouTube oraz udostępniane za pośrednictwem różnych platform streamingowych podcasty.

  • Fora internetowe

Stanowią potężną porcję wiedzy dotyczącą poruszanych przez użytkowników tematów i podnoszonych przez nich wątpliwości, problemów i obaw. Świetnym przykładem jest Quora, czyli serwis z wielowątkowymi i kulturalnymi dyskusjami na niemal każdy temat.

  • Publikacje konkurencji

Śledzenia poczynań branżowych rywali nie należy ograniczać do oferty sprzedażowej. Wykorzystaj tematy, które zostały poruszone w tekstach konkurencji, ale ukaż zagadnienie z nowej perspektywy lub zwróć uwagę na inne aspekty problemu.

  • Komentarze i zapytania użytkowników

Monitoring internetowych dyskusji może okazać się skutecznym punktem wyjścia do tekstów poruszających wątki angażujące odbiorców. Podejmuj tematy rozwiewające wątpliwości, które staną się swoistą bazą wiedzy. Na podstawie bezpośredniego kontaktu z klientami również napiszesz ciekawe wpisy blogowe.   

  • Wydarzenia branżowe

Relacje ze spotkań pozostaw portalom newsowym. W artykułach na własną stronę internetową możesz wykorzystać wiedzę uzyskaną na różnego rodzaju targach, sympozjach czy konferencjach. Poruszana tam tematyka może okazać się inspiracją do dłuższych i merytorycznych wpisów. 

  • Dotychczasowe publikacje własne

Część już opublikowanych na Twojej stronie artykułów może wymagać uzupełnienia, odświeżenia lub pogłębienia. Recykling treści to wyjątkowo skuteczna metoda na generowanie ruchu. Wyselekcjonuj najlepsze wpisy i cyklicznie je rozwijaj. Możesz również stworzyć przeciwieństwa takich treści, ukazując zupełnie nową perspektywę na dane zagadnienie.  

  • Firmowa strona internetowa

Jak się okazuje, również strona WWW Twojej firmy może stać się niezwykle bogatym źródłem tematów na bloga. Warto bowiem skorzystać z informacji zawartych w zakładkach sklepu, kategoriach produktów, czy też FAQ (najczęściej zadawanych pytaniach). Inspirację możesz zaczerpnąć nawet z filtrów na platformie sprzedażowej.   


Zbudujemy Ci stronę, która sprzedaje. Sprawdź jak >>


Tworząc treści na bloga, należy pamiętać, aby dopasować tematykę wpisów do potrzeb grupy docelowej. Największym źródłem inspiracji oraz pomysłów jest zawsze odpowiedni research. Okazuje się, że coraz częściej liczy się jednak już nie tylko to, co zostało napisane, ale również, w jaki sposób treść została przedstawiona wizualnie. Zanim zaczniesz tworzyć artykuły, to sprawdź, jak powinien wyglądać tekst, żeby przyciągał odbiorców.


[1]  Digital 22: The state of inbound marketing

[2]  Senuto: Webwriting w 10 krokach

[3]  Digital 2021

Podziel się