Kiedy zatrudnić HR Managera?

Kiedy zatrudnić HR Managera?

HR Manager to często niezbędna osoba w wielu biznesach. Do obowiązków osoby zatrudnionej na takim stanowisku należy przede wszystkim nadzór na sprawami personalnymi w firmie. Dowiedz się, jakie są dokładnie zadania HR Managera i jakie wymagania powinna spełnić osoba ubiegająca się o pracę na takim stanowisku. Prowadzisz własną działalność? Przeczytaj, w jakich przypadkach warto pomyśleć nad zatrudnieniem HR Managera.

Czym zajmuje się HR Manager?

HR Manager, inaczej określany jako Kierownik Działu Personalnego, to osoba, która zajmuje się sprawami dotyczącymi kadry zatrudnionej w firmie – od kwestii związanych z rekrutacją, po dbanie o rozwój wszystkich pracowników.

Do głównych zadań HR managera należy przygotowywanie i wdrażanie strategii, które pozwalają przyciągnąć potencjalnych kandydatów, przeprowadzić rekrutację i zatrudnić odpowiednią osobę na dane stanowisko. Do takich czynności należy między innymi tworzenie ogłoszeń rekrutacyjnych zamieszczanych w portalach internetowych czy na stronie głównej firmy. HR Manager określa obowiązki związane z wybranym stanowiskiem i zajmuje się planowaniem rozwoju pracownika.

Jednym z obowiązków jest wsparcie działań edukacyjnych oraz szkoleniowych. Nieustanny rozwój pracowników to nieodłączny element każdej dobrze prosperującej firmy. Managerowie HR zajmują się także rozwijaniem polityki zatrudnienia oraz pakietów socjalnych, które są jednym z istotnych kwestii związanych z wyborem miejsca pracy.

Do codziennych obowiązków HR Managerów należy również dbanie o doradztwo personalne dla biznesu. Doradzają oni w kwestiach związanych z zatrudnieniem zarówno kierownikom poszczególnych działów, jak i innym pracownikom.

Równie ważnym zadaniem jest troska o właściwą komunikację w firmie. Kierownicy do spraw personalnych muszą zapewnić, że wszystkie wprowadzone zasady są przejrzyste i zrozumiałe dla wszystkich zatrudnionych.

Jakie wymaganie musi spełnić Manager HR?

Osoba ubiegająca się o stanowisko HR Managera powinna mieć ukończone studnia, mile widziane kierunki to marketing, zarządzanie, a także ekonomia. Często wymagane jest co najmniej kilkuletnie doświadczenie w dziale HR, a także znajomość języków, co jest szczególnie istotne w międzynarodowych firmach zatrudniających obcokrajowców. Niezbędne jest także orientowanie się w prawie pracy.

Warto pamiętać, że praca HR Managera odbywa się przede wszystkim w biurze, jednak kontaktuje się on często z instytucjami i firmami zewnętrznymi, co może wiązać się z różnymi stresującymi i niespodziewanymi sytuacjami, dlatego taka osoba powinna być komunikatywna, odpowiedzialna i odporna na stres. Równie istotne są dobra organizacja pracy i umiejętność zarządzania zespołem, a także posiadanie intuicji związanej z wyszukiwaniem właściwych osób na konkretne stanowiska.

Kiedy HR Manager jest niezbędny?

Zdaniem specjalistów o decyzji, czy zatrudnić HR Managera, powinny zdecydować specyficzne uwarunkowania. Mogą to być np.:

  • uruchomienie kolejnej siedziby firmy
  • konieczność przeprowadzenia zmian czy restrukturyzacji
  • groźba sporu pracowniczego lub sprawa sądowa
  • sytuacje, gdy kierownictwo firmy jest przekonane, że potrafi panować nad wszystkim lub gdy
  • jest znużone ciągłym doglądaniem pracowników i sprawdzaniem ich efektywności
  • kiedy koszty podwykonawstwa usług HR są takie same lub zbliżone do zatrudnienia „swojego” specjalisty w tej dziedzinie

Eksperci radzą, by zatrudnić osobę z doświadczeniem w prowadzeniu komórki związanej z zarządzaniem personelem, która jest dwa razy większa od twojej.

Przeczytaj, jakie są najważniejsze cechy i umiejętności każdego dobrego managera.

Podziel się