Pieczęć firmowa – jakie informacje powinny się na niej znaleźć?

Pieczęć firmowa – jakie informacje powinny się na niej znaleźć?

Pieczątka firmowa nie jest niezbędnym elementem do prowadzenia własnej działalności gospodarczej. Przydaje się ona jednak przy podpisywaniu wniosków oraz deklaracji. Ułatwia także wystawianie dokumentów. Sprawdź, dlaczego warto ją wyrobić i co powinno znaleźć się na pieczątce firmowej.

Plusy posiadania firmowej pieczątki

Na wielu drukach można znaleźć napis „Podpis i pieczęć". Wyrobienie pieczątki nie jest obowiązkowe, zatem do załatwienia sprawy w urzędzie wystarczy oświadczenie o nieposiadaniu pieczątki lub krótkie objaśnienie, że pieczątki się nie posiada. W bankach lub firmach ubezpieczeniowych sytuacja wygląda inaczej. Często wymagają one od przedsiębiorców pieczątki – każda instytucja ma prawo w regulaminie określić swoje własne wymogi – w takim przypadku nie możemy już oprzeć się o literę prawa. Brak pieczątki oznacza zatem problemy, których możemy uniknąć.

Co powinno znaleźć się na pieczątce firmowej?

Pieczęć wykorzystywana będzie głównie w kontaktach z instytucjami państwowymi, w pismach i zamówieniach handlowych. Przepisy powiązane wskazują, jakie informacje powinny się tam znaleźć. Niezbędne będą:

  •  nazwa firmy;
  •  numer NIP;
  • adres siedziby.

Dodatkowo, w przypadku spółki Z.O.O należy umieścić kapitał zakładowy oraz Numer KRS i sąd rejestrowy. Informacja o numerze REGON jest zbyteczna. Na pieczątce można również dodatkowo umieścić takie elementy jak:

  • adres mailowy;
  • numer telefonu;
  • adres strony internetowej.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością może na pieczątce firmowej umieścić pełną nazwę. Z uwagi na czytelność warto jednak skorzystać ze skróconej nazwy – jeżeli została ona zgłoszona przy rejestracji spółki.

Jednoosobowa działalność gospodarcza to przede wszystkim imię i nazwisko przedsiębiorcy, dlatego informacja ta powinna bezwzględnie znaleźć się na firmowej pieczątce. Jeżeli we wniosku CEIDG-1 zgłoszona została dodatkowo nazwa firmy, również może ona się na niej znaleźć.

Pamiętajmy, że adres siedziby firmy powinien być taki sam, jak ten wpisany we wnioskach rejestracyjnych działalności. W przypadku jednoosobowych działalności gospodarczych, kiedy siedziba firmy nie została uzupełniona, adres przedsiębiorcy, będzie adresem, który należy umieścić na pieczątce.

Cena pieczątki firmowej zależna jest od rodzaju i wielkości. Mniejsze pieczątki to koszt ok. 40 zł, a większe kosztują od 50 do 80 złotych.

Podziel się