Savoir-vivre w biznesie – wprowadź dobre maniery w swojej firmie

Savoir-vivre w biznesie – wprowadź dobre maniery w swojej firmie

Umiejętność zachowania się zgodnie z przyjętymi zasadami to cenna umiejętność, szczególnie w dużych, prestiżowych firmach. Często jest ona stawiana na równi z doświadczeniem zawodowym i kompetencjami pracownika. Eleganckiego zachowania można się jednak nauczyć. Poznaj zasady zachowania w biznesie, które pomogą Ci zbudować wizerunek profesjonalisty. Zobacz, jak wprowadzić savoir-vivre w swojej firmie.

Pozycjonowanie stron Pozycjonowanie stron

Hierarchia w biznesie

Biznesowy savoir-vivre mówi, że ważniejszy jest ten, kto zajmuje wyższe stanowisko, niezależnie od płci i wieku. To oznacza, że na powitanie pierwszy kłania się pracownik zajmujący niższe stanowisko, jednak rękę podaje przełożony, a nie podwładny. 

Według doradców personalnych w czasie prezentacji, mężczyzna powinien być przedstawiany kobiecie, młodszy – starszemu, a osoba o niskim stanowisku – pracownikowi z wyższą rangą. W przypadku spotkania zatrudnionych na tej samej posadzie obowiązują zaś zasady etykiety towarzyskiej. Pamiętajmy również, aby przedstawiając kogoś, zawsze podać pełne imię i nazwisko – a w przypadku gdy przedstawiamy klienta czy współpracownika komuś na wyższym szczeblu – szczególnie zadbać o formę, w której się zwracamy.

Odpowiedni dress code

Strój mówi nie tylko o nas, ale wpływa również na wizerunek firmy, w której pracujemy. Nie stosując się do obowiązujących norm, możesz nawet zaprzepaścić swój awans. Najważniejszymi zasadami savoir-vivre dotyczącymi dobierania garderoby biznesowej są elegancja i umiarkowanie. Najlepiej wybierać klasyczne ubrania o stonowanych kolorach i unikać ekstrawagancji zarówno w stylizacji, jak i fryzurze oraz makijażu. 

Strój biznesowy u kobiet nie powinien eksponować seksualności i odwracać uwagi od tego, co chcesz powiedzieć. Włosy mogą być związane w kucyk (w tym przypadku należy pamiętać o ukryciu gumki) lub elegancki kok. Według biurowych zasad zachowania w sytuacjach służbowych należy unikać zbyt odważnych i szalonych fryzur. Ważne są zadbane dłonie i paznokcie, a także odpowiedni dobór butów i rajstop. 

Mężczyźni powinni postawić za to na dopasowany elegancki garnitur w kolorze granatu lub szarości oraz czystą, wyprasowaną koszulę. Należy również pamiętać o odpowiednim obuwiu i dopasowanych kolorystycznie skarpetkach. W kwestii dodatków warto postawić na elegancki zegarek. Krawat powinien być ciemniejszy od koszuli i mieć stonowany, klasyczny wzór. Warto zainwestować również w skórzaną aktówkę, w której będziemy mogli nosić potrzebne dokumenty.

Tych zasad powinny przestrzegać szczególnie osoby, które reprezentują firmę na zewnątrz.

Zbudujemy Ci stronę, która sprzedaje. Sprawdź jak >> 

Komunikacja biznesowa i mowa ciała

W relacjach zawodowych nieustannie się z kimś komunikujemy – są to nasi współpracownicy, przełożeni, kontrahenci. Zarówno w przypadku rozmowy bezpośredniej, jak i telefonicznej czy mailowej obowiązują pewne zasady savoir-vivre, o których należy pamiętać. Są to między innymi:

  • okazywanie szacunku rozmówcy,

  • spokojny ton wypowiedzi,

  • eleganckie i profesjonalne słownictwo,

  • stosowanie zwrotów grzecznościowych,

  • odpowiednie tytułowanie rozmówcy.

Komunikacja to nie tylko rozmowy, ale również mowa ciała. Jej prawidłowe stosowanie jest ważne szczególnie podczas rozmów o pracę czy negocjacji z inwestorami. W biznesowej etykiecie ważne jest, aby umieć zachować się w sytuacjach trudnych i stresowych. Nie jest dobrze widziane okazywanie emocji – cechą profesjonalistów jest opanowanie. Dlatego trenuj kontrolowanie stresu i technikę operowania głosem. Pomocne wskazówki znajdziesz tutaj

Chcesz być odbierany jako profesjonalista? Swoją postawę podkreśl uśmiechem, kontaktem wzrokowym i odpowiednią gestykulacją. Podczas wypowiedzi ręce trzymaj tak, aby były widoczne i gotowe na podkreślenie Twojej wypowiedzi. Staraj się też stać prosto i swobodnie – nie krzyżuj nóg i nie przestawaj z nogi na nogę. Podczas przedstawiania się wyraźnie podaj swoje imię i nazwisko, pełnione przez siebie stanowisko i nazwę firmy, którą reprezentujesz.

Panie powinny uważać, aby podczas siadania sukienka lub spódnica nie odsłoniła zbyt dużego fragmentu ciała. Na spotkaniach biznesowych lepiej unikać zakładania nogi na nogę – najlepiej ustawić obie stopy równolegle, blisko siebie.

Pamiętaj, że w relacjach biznesowych niedopuszczalne jest spóźnienie, które traktowane jest jako brak profesjonalizmu i wyraz lekceważenia. Faux-pas w biznesie jest również korzystanie z telefonu komórkowego w trakcie spotkania, szczególnie jeśli rozmowa dotyczy tematów prywatnych. Tych nie należy również poruszać ze współpracownikami – plotki i niedyskrecja to zachowanie niewybaczalne.

Ciekawią Cię inne reguły biurowej etykiety? Poznaj więc, zasady savoir-vivre podczas kolacji biznesowej

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas
cookie icon

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.

×