Wady i zalety marketingu bezpośredniego. Jak wykorzystać direct marketing?
- 17-01-2023
- Sprzedaż
Działania marketingu bezpośredniego umożliwiają szybkie dotarcie do starannie wybranych klientów. Zastanawiasz się, na jaką strategię postawić, by zainteresować swoją ofertą? Poznaj plusy i minusy direct marketingu i dowiedz się, jak efektywnie wykorzystać jego potencjał. Przeczytaj artykuł i sprawdź, jak sprzedawać swoje usługi i produkty skutecznie.
Jakie są zalety marketingu bezpośredniego?
Możliwość szybkiego dotarcia do nowych klientów
Marketing bezpośredni pozwala dotrzeć do wielu klientów w tym samym czasie. Jeśli zdecydujesz się wykorzystać możliwości, jakie daje internet, możesz szybko osiągnąć zamierzone cele. Wykorzystanie internetowych kanałów jest tanie i efektywne. Z kolei, jeśli zdecydujesz się na metodę sprzedaży face-to-face lub przez telefon, dzięki dobrej prezentacji oferty od razu możesz liczyć na sprzedaż oferowanego produktu lub usługi.
Wygoda dla klienta
Ten rodzaj reklamy jest bardzo wygodny dla odbiorcy. Potencjalny klient nie traci czasu na poszukiwanie oferty, bo może zapoznać się ze szczegółową ofertą, siedząc w domu. To firma znajduje potencjalnie zainteresowane osoby, bierze pod uwagę ich indywidualne potrzeby i podsuwa najlepsze rozwiązania.
Bezpośredni i spersonalizowany przekaz
Direct marketing daje możliwość bezpośredniego dotarcia do klienta i umożliwia dopasowanie się do jego potrzeb. Proponowana przez firmę oferta może być dostosowana do aktualnych wymagań konkretnej osoby. Telemarketing umożliwia nawiązanie pierwszego kontaktu – odruchowe odebranie połączenia pozwala dzwoniącemu zaciekawić swoją ofertą, a internet daje możliwość wysyłki spersonalizowanego newslettera.
Jakie są wady marketingu bezpośredniego?
Potencjalne ryzyko
W przypadku każdej formy reklamy istnieje ryzyko, że przekaz pozostanie niezauważony lub w ogóle nie dotrze do odbiorcy. Emitowana w telewizji reklama produktu może przejść bez echa, a wysyłane przez firmę e-maile mogą trafić do SPAM-u. Dlatego tak ważne jest zainteresowanie odbiorcy.
Wysokie koszty
Wysokie koszty dotyczą przede wszystkim reklam emitowanych w mediach. By nasza oferta zainteresowała klienta, musimy zadbać o zaskakujący pomysł i chwytliwe hasło, które wyróżnią się na tle innych.
Czasochłonne szkolenia
Kolejną wadą bezpośredniej sprzedaży mogą być czasochłonne i drogie szkolenia pracowników, którzy muszą poznać tajniki skutecznej sprzedaży. Liczą się tu również pewne umiejętności i cechy. Poznaj sposoby na skuteczny telemarketing – przeczytaj, jak sprzedawać przez telefon.
Wykonaj darmowy audyt strony i popraw jej widoczność w wyszukiwarce. Wykonaj teraz>>
Jak wykorzystać zalety marketingu bezpośredniego?
Poznaj potrzeby klienta
W marketingu bezpośrednim bardzo ważna jest odpowiednia strategia, który wzmocni efekty sprzedaży. Odkrycie potrzeb klienta pozwoli nawiązać z nim relację. Z jednej strony staraj się poznawać preferencje odbiorcy na podstawie jego decyzji zakupowych, z drugiej spróbuj wpłynąć na jego wybory i motywuj do zakupu. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, skorzystaj z porad firm oferujących usługi konsultingu.
Personalizuj przekaz
Dziś nie liczy się ogólny przekaz do anonimowej grupy, tylko indywidualne podejście, dlatego postaw na spersonalizowane komunikaty. Kieruj swoją ofertę do klientów, którzy potencjalnie jej potrzebują i dopasuj treść komunikatów do wieku, płci czy zainteresowań odbiorcy.
Zadbaj o budowanie więzi
Nie tylko nawiązuj kontakt z klientem, ale także postaraj się podtrzymać z nim relację. W tym celu możesz wykorzystać możliwości, jakie daje telemarketing czy internet. Pamiętaj o zachowaniu szacunku wobec klienta, który zadowolony z usług z pewnością do nich powróci lub poleci ofertę innym.
Korzystaj z bazy danych i śledź działania klientów
Jednym z narzędzi, z których korzysta marketing bezpośredni, jest baza klientów, która zawiera nie tylko podstawowe dane kontaktowe, ale także informacje o płci, wieku czy aktywności w sieci. Zamiast wysyłania do wszystkich osób z bazy ogólnego spamu, śledź działania klientów i podsuwaj im konkretne komunikaty.
Przeczytaj, jakie są kanały i narzędzia marketingu bezpośredniego.