5 zasad, jak zadbać o porządek na biurku

5 zasad, jak zadbać o porządek na biurku

Czy zastanawiasz się, jak właściwie wygląda Twoje biurko w pracy? Panuje na nim porządek czy może wkradł się tam bałagan i chaos? W źle zorganizowanej przestrzeni trudno się skupić. Nieporządek sprawia, że tracimy kontrolę i spada nasza efektywność oraz koncentracja. Za to dobra organizacja pozytywnie wpływa na wydajność. Poznaj 5 praktycznych wskazówek, jak zadbać o porządek na biurowym biurku i jak go utrzymać na dłużej. 

Pozycjonowanie stron Pozycjonowanie stron

Dlaczego warto mieć porządek na biurku?

Chyba nikogo nie trzeba przekonywać, dlaczego warto mieć porządek. Ład i harmonia są ważne zarówno w życiu osobistym, jak i zawodowym. Chaos sprawia, że nie możemy się skupić, stajemy się nerwowi, roztargnieni. To, co na zewnątrz, wpływa na nasze wnętrze.

Specjaliści od konsultingu wskazują, że dobra organizacja poprawia efektywność, dlatego w regulaminach wielu firm znajdziemy zapisy, które jasno wskazują o obowiązku utrzymania porządku na biurku pracowniczym. Mówimy wtedy o tzw. polityce czystego biurka, która opiera się na kilku ważnych zasadach:

Po pierwsze, zrób generalny porządek na biurku  

Pierwszy krok to zacząć wszystko od nowa. Najlepiej zgromadź wszystkie rzeczy i ułóż w jednym miejscu. Oczywiście nie musisz od razu wyjmować wszystkiego z biurka. To już od Ciebie zależy, czy zaczniesz sprzątanie od szuflad, szafek czy samego blatu. Jeśli należysz do niecierpliwych osób, które chcą zobaczyć efekt jak najszybciej, to zabierz się za to, co na wierzchu. Jeśli z kolei wolisz rozpocząć od podstaw, wybierz szufladę, która wydaje Ci się najbardziej zagracona. Sprzątanie na raty sprawi, że nie zniechęcisz się już na wstępie.

Dobry sposób to podzielenie wszystkich zgromadzonych przedmiotów na trzy grupy. Pierwsza to rzeczy niezbędne na biurowym biurku, które muszą być koniecznie pod ręką. W drugiej grupie powinny znaleźć się przedmioty, które można schować, bo nie są często potrzebne. Trzecia grupa to śmieci. Wyrzucaj wszystko, co nie jest wymagane.

Po drugie, nie zapomnij o „posprzątaniu” komputera

Porządek w szufladach to nie wszystko. Pamiętaj również, że Twoje miejsce pracy to nie tylko blat biurka, ale przede wszystkim sprzęt – komputer czy telefon służbowy. To właśnie na myszce czy klawiaturze zbiera się najwięcej bakterii. Postaraj się oczyścić więc także tę przestrzeń. 

Zacznij od pulpitu komputera i usuń lub przyporządkuj zapisane na nim pliki. Przejrzyj dokumenty i wyczyść wszystko, co nie jest Ci potrzebne. Zadbaj też o tapetę. Tapeta z ładnym widokiem z wakacji przypomni Ci miłe chwile. Jeśli natomiast nie chcesz, by grafika Cię rozpraszała, wybierz prosty motyw. 

Sprawdź, jak wypromować firmę na lokalnym rynku >>>

Po trzecie, korzystaj z organizerów

Biurko uporządkowane, ale co zrobić ze stosem piętrzących się dokumentów, które współpracownicy lub klienci dokładają Ci każdego dnia? I tutaj również musisz zadbać o porządek. Pomogą w tym specjalnie przygotowane szuflady lub włożone do nich profesjonalne organizery tworzące przegródki. O ład zadbają też wszelkiego rodzaju segregatory i teczki. Nie możesz zapomnieć o przyborach do pisania oraz karteczkach i spinaczach. Wszystkie powinny znaleźć się w pojemnikach. 

W organizacji miejsca pracy pomogą również: 

  • pudełka do przechowywania: posłużą do przetrzymania rzeczy osobistych,

  • organizery na kable: zapewnią większe bezpieczeństwo, jeśli przyczepimy je na brzeg biurka, 

  • podkładki na biurko z kalendarzem: świetna alternatywa dla karteczek z notatkami,

  • organizery biurowe: pomieszczą wszelkie najważniejsze artykuły papiernicze np. wizytówki. 

Po czwarte, ogranicz liczbę rzeczy na biurku

Wszystkie podstawowe przybory i dokumenty uporządkowane, ale co zrobić z pozostałymi rzeczami, które często zalegają na biurku w biurze? Zastanów się, czy na pewno potrzebujesz zapasu kubków, stosu karteczek i jeszcze kilku innych gadżetów czy bibelotów. Takie rozpraszacze nie wpływają dobrze na pracę. Zastanów się, z czego możesz zrezygnować. Być może nie musisz drukować całej dokumentacji, wystarczy że zapoznasz się z nią w wersji elektronicznej. W ten sposób unikniesz zbędnej makulatury.

Sprawdź, jak wprowadzić minimalizm w pracy.

Po piąte, zawsze sprzątaj biurko po skończeniu pracy

Naucz się zawsze sprzątać biurko na koniec dnia pracy, z czasem na pewno wejdzie Ci to w nawyk. Zadbaj, by mieć w pobliżu kosz na śmieci i wyrzucaj na bieżąco zbędne rzeczy. Korzystaj z niszczarki i od razu pozbywaj się dokumentów, których już nie potrzebujesz. 

Poznaj 4 korzyści pracy przy biurku z regulowanym blatem.

Stosując się do powyższych zasad zachowasz porządek w miejscu pracy. Jest to ważna kwestia ze względu na RODO, ochronę danych osobowych i przepisy BHP. Poza tym czyste biurko to wizytówka pracownika. Dobra organizacja przyczynia się do wydajniejszego realizowania obowiązków. O utrzymaniu czystości przypomina nam Dzień Sprzątania Biurka, czyli jedno z najciekawszych świąt nietypowych – obchodzone zawsze w drugi poniedziałek stycznia. 

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas