Jak dobrze zarządzać zespołem? 5 sposobów na zarządzanie grupą pracowników
- 05-03-2020
- Zarządzanie firmą
Stoisz na czele zespołu i nie wiesz, jak nim zarządzać, żeby osiągnąć sukces? Nie jest to wcale łatwe zadanie. Wielu osobom sprawia trudność i powoduje, że bardzo się stresują i obawiają porażki. By dobrze pokierować zespołem, koniecznie trzeba mieć przemyślany plan. Poznaj nasz poradnik, w którym przygotowaliśmy 5 prostych sposobów na zarządzanie grupą pracowników. Dowiedz się, jak krok po kroku pokierować swoim zespołem.
1. Zanim zaczniesz zarządzać, dobierz właściwe osoby
Jeśli dopiero tworzysz zespół, masz szansę na znalezienie właściwych osób na właściwe miejsce. Wykorzystaj tę możliwość podczas procesu rekrutacji. Oczywiście postaraj się szukać osób o kompetencjach dopasowanych do konkretnego stanowiska, jednocześnie jednak postaw na różnorodność. Zespół, w którym pracują osoby o odmiennym podejściu, z pewnością podejmie bardziej kreatywne działania. Gdy stworzysz już idealny team, skup się na odpowiednim przydzielaniu zadań zgodnie z kompetencjami i zdolnościami danej osoby, radzą eksperci konsultingu.
2. Postaw na dobrą organizację i plan
Dobry manager powinien być dobrze zorganizowany. Niezbędny jest precyzyjny plan działania przygotowany na najbliższe miesiące. Zdecydowanie opłaca się żyć z opracowaną listą, wtedy z pewnością bez problemu możesz wyrobić się z wykonaniem wszystkich zadań w wyznaczonym terminie. Musisz mieć świadomość, jak podzielić pracę i komu powierzyć poszczególne obowiązki, by osiągnąć najlepsze rezultaty. Bardzo ważna jest umiejętność wskazywania konkretnych celów. Powinieneś precyzyjnie określać, czego oczekujesz, a wtedy kierowanie zespołem będzie szło jak z płatka.
Chcesz zwiększyć ruch na stronie? Zbudować zaufanie klientów? Doradzimy Ci, jak to zrobić. Sprawdź>>
3. Otwórz się na pracowników
Dobra komunikacja to podstawa dobrego zarządzania pracownikami i utrzymania zdrowych relacji. Nie tylko podczas omawiania ważnych zagadnień związanych z realizacją projektu, ale także w czasie przerwy na kawę. Sprawna i płynna komunikacja zarówno przyspiesza pracę, jak i wpływa na lepsze integrowanie się pracowników. Gdy szef jasno komunikuje się ze swoim zespołem, wzbudza zaufanie. Z kolei, jeśli nie wyraża się wprost lub nie przekazuje wszystkich informacji, pojawia się bałagan, nad którym trudno zapanować.
Dowiedz się, jak zarządzać zespołem zgodnie z 6 stylami według Daniela Golemana.
4. Wymagaj, ale też motywuj do działania
Nie musisz bezwzględnie narzucać swojego zdania, zdecydowanie lepiej, gdy w kwestii realizacji obowiązków pozostawiasz pole do popisu pracownikowi. Gdy wyznaczysz już konkretne zadanie, nie zapomnij jednak wyegzekwować jego wykonania. W przeciwnym razie nie zdobędziesz autorytetu w oczach podwładnych lub szybko go stracisz. Poza stawianiem wymagań pamiętaj też o motywowaniu. Nie zawsze muszą to być pieniądze. Często wystarczy pochwała lub na przykład pozwolenie na większą swobodę w działaniu. Doceniaj pracowników, którzy wykazują inicjatywę i podsuwają innowacyjne rozwiązania. To zdecydowanie się opłaca.
5. Rozwiązuj konflikty i nie uciekaj od odpowiedzialności
Jeśli chcesz dobrze zarządzać zespołem, nie możesz zapomnieć o empatycznym podejściu. Empatia jest bardzo ważna, by w zespole panowała dobra atmosfera. Szef to osoba, która odpowiedzialna jest za rozwiązywanie wszelkich konfliktów w zespole. W żadnym wypadku nie możesz zamiatać żadnych spięć pod dywan. Niezbędna jest dobrze rozwinięta umiejętności mediacji, tak by rozwiązanie konfliktu było skuteczne i zadowoliło każdą ze stron.
Sprawdź, jak rozwiązywać konflikty w zespole.